TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvilke modifikasjoner fÃ¥r man godkjent/ikke godkjent av BT?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #334367  av Scotty
 
Da jeg er rimelig ny på dette, så lurer jeg på hva jeg kan få godkjent til å gjøre på Supra'n?

Og hvor stor er "faren" ved å kjøre med ikke godkjente modifikasjoner? Tenker på ting som
senk, felger, effektanlegg, uorginale deler, bredding og lignende. Om noen har en oversikt
over hva man kan få godkjent av biltilsynet så hadde det vært flott!

Takk.
 #334368  av Zepticon
 
Alt med TUV papirer, felger med riktig ET og godkjenne rulleomkrets.
Styling og bredding er neppe noe problem så lenge det ikke er farlig for forgjengere som kan bli påkjørt. Motor-modds godkjennes neppe, eksos så lenge det ikke er over støygrensen.
 #334374  av Scotty
 
Så TUV er en internasjonal sak, så om jeg bestiller noe fra USA så kan jeg sjekke om det er
med TUV papirer? Får man TUV papirer på mange deler, ikke bare felger? Hvordan vet jeg
hvilke felger som er ET godkjent? Står det vanligvis på nettet der jeg evt handler?

Så om jeg skulle sette på 18", må jeg da ha ET godkjente felger og få rulleomkretsen godkjent?
Er det ikke noe slik at hjula ikke skal stikke så så langt ut ifra hjulbuen? Noen som et hvor mye?

Hva skjer om jeg blir stoppet med f.eks et alt for høylytt effektanlegg, uorginalt luftfilter osv, får
jeg bare visning og har mulighet til å sette bilen orginal? Blir bilen avskiltet på stedet? Bot?
 #334378  av Zepticon
 
Scotty skrev:Så TUV er en internasjonal sak, så om jeg bestiller noe fra USA så kan jeg sjekke om det er
med TUV papirer? Får man TUV papirer på mange deler, ikke bare felger? Hvordan vet jeg
hvilke felger som er ET godkjent? Står det vanligvis på nettet der jeg evt handler?

Så om jeg skulle sette på 18", må jeg da ha ET godkjente felger og få rulleomkretsen godkjent?
Er det ikke noe slik at hjula ikke skal stikke så så langt ut ifra hjulbuen? Noen som et hvor mye?

Hva skjer om jeg blir stoppet med f.eks et alt for høylytt effektanlegg, uorginalt luftfilter osv, får
jeg bare visning og har mulighet til å sette bilen orginal? Blir bilen avskiltet på stedet? Bot?
Felger er det minste problemet du kommer borti. Så lenge dekket (og felgen) ikke aviker mer enn 5% av rulleomkretsen på den orginale dimensjonen (Den i vognkortet), og det er plass uten at det subber, så viser du den på BT og får det godkjennt. ET er vell et annet ord for innpress, og dette har noe med sporvidde og gjøre. Aviket her skal vell ikke være alt for stort i fohold til orginalt. Veit ikke hvor du kan finne detaljinfo om dette, men mener å ha lest det i en av stickyene her på forumet, kansje under "annet" kategorien.

Om du blir stoppet på veien så får du nok bare en mangellapp (med mindre du bor i trheim). Da må du vise bilen på BT og evt få godkjennt effektanlegg, eller bare sette på orginalt før du drar dit. Bot eller avskiltning får du ikke. (Med mindre du treffer en som virkelig har en dårlig dag på jobb)
 #334379  av Vision
 
Tror alt mulig kan være Tuv godkjent og vist noen selger en bildel vil de nok få frem at delen er Tuv godkjent siden det ofte er en fordel for kjøper. Har kjøpt allt fra turbokit til frontfanger og chromlister fra http://www.tte.de. Samtlige av disse delene har vært tuv godkjent noe som kommer frem på siden dems. Desverre ingen deler til Supra der :-/.. Felger kan også være Tuv godkjent hadde en liten diskusjon rundt det med felger her viewtopic.php?f=57&t=32593. Vet ikke om Tuv gjelder i hele verden, men gjelder ihvertfall i EU.

Blir du stoppet med eff annlegg som bråker for mye o.l er det vanligste at du må vise bilen på biltilsynet med godkjent eksos. Dette er for øvrig et ganske komplisert tema. Er verst å bli stoppet med eff økning. En artikkel om det her. viewtopic.php?f=32&t=32567

Om det er noe du er usikker på om er lov å gjøre går det rett å slett ann å ta en tlf til teknisk avd på BT før du gjenomfører modifikasjonen, det har jeg gjort et par ganger. Trenger ikke gi de navnet ditt eller regnr. på bilen om du ikke vil.
 #334702  av JePe
 
Jeg fikk godkjent felger, justerbart H&R senkesett og HKS Super Dragger effektanlegg.
Angående effektanlegget måtte jeg ta turen til Veritas for støytest, gikk akkurat. Ble en del turer frem og tilbake men det gikk til slutt! :)
Det er som de nevner her tidligere, er viktig med de rette papirene..
 #334991  av celicat23
 
Larsen skrev:Støtdempere kan byttes til bedre uten visning. Spacere blir vist ikke godkjent, selv med TUV.
Det er feil. Far hadde en bredda audi a4 med spacere og felger som stakk så langt utenfor skjermen at du kunne sette en 20-pakk røyk på dekket utenfor skjermen. Den var godkjent sånn. Når bilen ble tatt inn i landet så ble den godkjent "i henhold til det tyske vognkortet", og i det tyske vognkortet så var alt godkjent. Den bilen var faen meg gull. Snutefaen stoppa den gang på gang og var høye på pæra, helt til de fikk slengt i trynet at den var godkjent.

Du får også spacere med TUV papirer.

En ting som er nevnt her i tråden som er feil: du kan IKKE bredde bilen din sånn uten videre. Det krever at du viser den osv osv osv.

Uansett så spiller det ingen rolle hva loven sier, for BT opererer etter lovverket "hvordan humøret til kontrolløren er i dag". Det teller over alle andre lover og regler :roll:
 #336224  av ThorT18
 
Etter å ha lest litt på div. forumer på nettet, så fant jeg ut at BT ser at nr. på fjærene stemmer med papirene. Nr. jeg har på fjærene er 29836. På tüv-papirene står det at dette nummeret er for Toyota Celica T18, 1,6l. :? Jeg har jo 2.0l. Er de ugyldige da?

Bilen min er tyskimportert, og senkesettet var påsatt i Tyskland. Fulgte med et lite H&R hefte der det var stemplet at bilen min(stod understellsnr.) var påsatt senkefjærene. Mon tro om dette er godt nok? :roll:
 #336231  av ina
 
låner/fortsetter på tråden...
men hvordan er det hvis man soter siderutene foran og har lege-attest på lysømfintlig øyne? må man ta av sotingen? godkjenne det hos bt? få det på førerkortet?
 #336240  av celicat23
 
ThorT18 skrev:Etter å ha lest litt på div. forumer på nettet, så fant jeg ut at BT ser at nr. på fjærene stemmer med papirene. Nr. jeg har på fjærene er 29836. På tüv-papirene står det at dette nummeret er for Toyota Celica T18, 1,6l. :? Jeg har jo 2.0l. Er de ugyldige da?

Bilen min er tyskimportert, og senkesettet var påsatt i Tyskland. Fulgte med et lite H&R hefte der det var stemplet at bilen min(stod understellsnr.) var påsatt senkefjærene. Mon tro om dette er godt nok? :roll:
Hvis papirene er til en annen type bil enn det du har så er du avhengig av at han som sjekker dette ikke følger helt med :wink: Du må også ha papirer på at bilen har hatt 4 hjulskontroll og justert lysene etter at senkesettet ble montert.

Har du satt på en annen dimensjon felger/dekk enn hva som er orginalt så kan du være sikker på at de vil plage deg om det også.