TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye høytalerkabler pÃ¥ plass :)

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #3314  av jumbo

Da var DET gjort!

Glad jeg ikke skal trekke flere kabler gjennom de gummistrømpene på en stund! De var ikke akkurat samarbeidsvillige, nei :mrgreen:

#3316  av CelicaTurbo

hehe, grattis da :) er det slik på MR2 også at strømpene går gjennom "veggen" bak sikringsboksene slik at de må ut først?

#3318  av jumbo

Nja... Det sitter en del kontakter og skit i veien, men jeg klarte å lure meg forbi. Tok et stort og nokså stivt strips og tredde gjennom først. Tre ledningen direkte var bare å gi opp...

På mandag blir det nye høytalere til dørene. Kjøper sett med 6/6.5" og diskanter...

#3320  av CelicaTurbo

høres bra ut... mine 6.5" i MR2'en fikk jeg inn uten å tilpasse noe som helst.. det var hull langs kanten som passet med de orginale hullene.. mens i Celicaen som har en 8" standard måtte jeg lage en adapterplate først som var en del jobb med mitt begrensede verktøy :? men det ble jo bra til slutt da :)

#3322  av jumbo

Det som bekymrer meg litt, er at de originale høytalerne har tre skruer. Trodde fire var standard... Vel, jeg har ikke kikket så nøye etter enda, den tid den sorg...

En annen sak som ikke er like bra, er spenningen i kablene til stereoen ligger på omkring 9.5 V... Synes det var litt overraskende lavt, ettersom batteriet virker svært så spenstig når jeg f.eks starter bilen...

Detaljene er:
1. Jeg måler omkring 12.5 V mellom jord og fast 12 V når tenninga er av.
2. Dette dropper til omkring 9.5 når tenninga slås på/motoren går
(12V om tenninga er tilsvarende lav)

Vet ikke om dette gjør noe, eller om det er noe jeg bør gjøre noe med?

#3324  av Christian

Da er det nok en dårlig kobling et sted, du kan risikere å ta knekken på spilleren...

#3326  av jumbo

Hmm. Kan ikke helt se hvordan dette kan skyldes dårlig kontakt/ledning, ettersom det gjelder både spenningen fra ACC og fast pluss (+B)

Det jeg selvsagt KAN gjøre, er å trekke opp en kabel direkte fra batteriet for å ha en referanse...

Er det ikke mer sannsynlig at dette spenningsfallet kan skyldes dårlig batteri eller dynamo? Eventuelt begge deler...

#3328  av Christian

Tviler jeg på, men det kan du jo sjekke enkelt.
Hva viser voltmeteret i defa'en når bilen står stille og når bilen går?
Stemmer nok at spenningen synker ved acc, men den skal stige når motoren er startet.

#3330  av jumbo

Defa'n viser god spenning hele veien = 12.7

Jeg får prøve med en ny powerkabel i morra. Sliter jo uansett med styringsspenninga, men... Den er det jo langt vanskeligere å bytte ut...

#3333  av CelicaTurbo

spenningen skal jo stige til i overkant av 13 - opp mot 14v når motoren går da så det virker litt snodig at du bare får 9v frem? Sikker på at jorden du måler på er bra f.eks? :?

#3337  av jumbo

Jeg har kun målt mellom jord i pluggen til stereoen og spenningene i samme plugg. (eller rettere sagt ISOen jeg har koblet til)

Slik jeg ser det, er det mange mulige forklaringer på dette... Enten kan det være dårlig jord (den ene av de funket ikke i det hele tatt), eller det kan tenkes at det originale anlegget SKAL ha 9.5v?, (ettersom jeg kun har målt spenningene i pluggen), eller hele nettet i bilen ligger på 9.5 pga en eller annen feil (overledning/etc?)

Det jeg VET, er at ladespenningen både DEFAen og dashen rapporter er god, dvs rundt 14.7v... Kenwooden jeg har kjøpt oppgir 14.4 driftsspenning, og en toleranse på 11-16V, så dersom jeg ikke finner ut av det, får jeg bare lete meg fram til en god spenning, og bruke denne. Så får jeg i tilfellet bruke de 9.5v jeg får fra tenninga til å drive et rele eller noe, for å slå av eller på spenning fra en god kilde...

I steden for å klø hull i hodet, skal jeg gå litt grundigere til verks med multimeteret i morra. :?

#3338  av erling

Sikker på det er jord du har funnet, og ikke noe annet rart. Den orginale spilleren skal bl.a ha + til interiørlyset, det er jo lys i spilleren når den står av og parklys er på. når lyset er av måler den minus fordi det går gjennom alle pærene og til jord igjen. En lett måte å teste det på er jo bare å måle ledningen med og uten lyset på. Er nok mest sannsynlig at det er jordfeil. Det er en fin plass å jorde der bak, et ledig hull med gjenger. Den brukte jeg. Og den orginale spilleren er nok 12V ja.

#3339  av jumbo

erling skrev:Sikker på det er jord du har funnet, og ikke noe annet rart.
Ja, jeg er sikker på at jeg brukte riktig pinne i pluggen, men det er jo ikke dermed sagt at den ER jordet skikkelig...
erling skrev:Den orginale spilleren skal bl.a ha + til interiørlyset, det er jo lys i spilleren når den står av og parklys er på. når lyset er av måler den minus fordi det går gjennom alle pærene og til jord igjen. En lett måte å teste det på er jo bare å måle ledningen med og uten lyset på. Er nok mest sannsynlig at det er jordfeil. Det er en fin plass å jorde der bak, et ledig hull med gjenger. Den brukte jeg. Og den orginale spilleren er nok 12V ja.
Jeg trodde også den originale spilleren skulle ha 12v. Muligheten for noe annet, var bare en av mange "far out" forslag som dukket opp under en kjapp brainstorming :)

#3349  av jumbo

Da vet jeg mer... Det dreier seg nok om et problem med dårlig jording. Dersom jeg jordet mulitmeteret direkte i chassiset, ser det straks bedre ut. Det eneste som da er litt ufint, er at spenninga fra ACC vaker rundt en til to volt da den er av (skulle vært 0)... Om dette gjør noe betviler jeg, og det kan jo uansett lett fikses med et lite filter... Det viktigste er at resten av spenningene er ok.

#3354  av CelicaTurbo

såvidt jeg husker er jord-ledningen til orginal spiller ikke i en av pluggene med står for seg selv og er skrudd fast i veggen rett bak spilleren.. men du har jo allerede funnet ut at jorden er problemet :)