TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 3s-ge Problemer.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #330131  av Johnnyboy
 
Heisann :)

har en celica Gti 1992 mod, og har har litt problemer med å få den til å gå sikkelig i det siste, Begynte for et halvt år siden, så håper noen her inni muligens kan komme med forslag hva årsaken kan være

Er ingen ekspert men kan virke som det er noe som struper motoern, Drar veldig dårlig under fult gass pådrag (ifra 2.000 rpm til 5.000) men viss man er veldig forsiktig og tar gasspådraget gjevt så drar den litt bedre, men ikke så fult så godt som den skal!, Etter 5.000 rpm drar den bedre men det har vell noe med t-vis systemet .

Tenkte først at det kunne være en av de vanlige tinga som bensinfilter og luftfilter som gjorde at den gikk dårlig, så tenkte like godt å bytte
bensin filter, luftfilter,tennplugger,rotor,fordelerlokk nå til uka :wink:

Men tok en diganose test på motoren akkurat og fekk opp en kode, Det var "kode" 21.( to blink, pause, et blink) som betyr:

OXYGEN SENSOR SIGNAL/OXYGEN SENSOR HEATER SIGNAL
OPEN OR SHORT IN OXYGEN SENSOR OR OXYGEN SENSOR SIGNAL.

Er dette luftmengedemåleren eller lamba sonden som kan være gåen? muligens det som kan være en av årsakene?

Mvh

Johnnyboy.
 #330137  av mr2storbrua
 
02-sensor er det samme som lambdasensor. Original ECU benytter lambda-signalene til å justere bensinmengden under forsiktig pådrag, dersom du trykker gassen i bunn bruker den tabell. Når den ikke får lambda-signaler vil den bruke tabell hele tiden, og derfor vil kanskje bensinforbruket være noe høyt for å hindre tenningsbank. Har du prøvd å resette ECU for å finne ut av om det er en gammel feilkode?

Når du bruker tabell hele tiden vil den som sagt bruke mer bensin for å være på den sikre siden, og dette kan være en av grunnene til at du føler den drar dårlig. Dette skal derimot ikke ha noe innvirkning på når du trykker gassen helt i bunn, så dersom du mener den har forandret karakteristikk på fullt pådrag er det mest sannsynlig noe annet galt enn lambdasensor.

Prøv å bytt lambda, tenningskomponenter og filtre og se om det hjelper noe. Lugger den noe eller drar den dårlig gjennom hele registeret?
 #330153  av Johnnyboy
 
Mulig det kan være en gammel kode ja, Skal resette neste gang eg jobber med bilen :)

Fusker å går dårlig så og si gjennom hele registret, lugger mest i begynelsen av registret, bortsett når man begynne å nære seg rundt 5000, drar litt bedre da somsagt.
 #330956  av Johnnyboy
 
Har da byttet bensinfilter og luftfilter, og den dro straks bedre men ikke så godt som den skal, Men drar hvertfall "jevt" nå, lugger ikke,men drar somsagt veldig dårlig

Men det virker som det er noe som "sperrer" motoren så tenkte straks på at det kunne være noe med katalysatoren så fjernet denne og erstatten den med en gammel en uten innmat,
den dro litt bedre nå men fremdels ikke som den skal :?

Har ikke å begynt å bytte lamban ennå men skal det så snart eg får lønning.

Har også sjekket gnisten i tennpluggene og den virker fin(blå gnist), så skal ut nå å reste Ecuen nå for å se om det dukker opp noen feil meldinger,

Kan det være noe med tenninga? (har ikke fått rotor og fordelerlokk ennå men for de nå denna uka.)