TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Et par spm. ang en CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #329274  av Bauf2k

idag da vi skulle ta av toppen, klarte jeg selfølgelig å bruke umbrako på en bolt istede for en torx,så da ble 1 bolt ødelagt.. prøvde vel nesten alt og nå er sporene så og si helt avrundet. noen tips om hvordan jeg kan få den av? tenkte å enten prøve å slå i en som er et hakk større eller så må jeg vel borre av hodet på bolten.. for det er vel ikke gjenger i selve toppen eller? gjengene sitter vel i blokka,mener jeg.

ellers så så jeg en ting da vi tok av topplokket, di merkene på bildet,skal de være helt rettet mot hverandre?
Bilde
Bilde

veldig dårlig fokus da,men man ser vel. de stemte jo ikke 100% de da
Sist redigert av Bauf2k den 09 jun 2009 15:02, redigert 2 ganger totalt.
 #329327  av celica_st185

Ang. di 2 merkene dine, så kommer jo det helt an på hvordan kamen står, du kan jo bare snurre til den passer :wink: Er 2 merker som du bruker når du skal montere sammen igjen, men du burde jo absolutt få med en fagmann på dette her som har gjort det før....
 #329332  av Tomera

Burde gå greit å fjærne hode på bolten til toppen, så lenge du ikke skader kammen eller andre deler av selve toppen. Jeg villa gådd til innkjøp av ståltoppakning og ARP studs til toppen mens du først er i gang.
Men du bør ha noen ilamme deg og skru, som vet hva de driver med. Er for dyrt og ødelegge noe pga uvitenhet.
 #329335  av Bauf2k

ja,tenkte på å kjøpe ståltoppakning,men leste en plass at da bør man planslipe. men har ikke så stort budsjett å gå på :roll: og ja, ang. å ha noen som har peiling på sånt er vel lurt,men når man ikke kjenner folk som driver med sånt blir det litt verre :P
 #329336  av Bauf2k

jeg så på ebay at de solgte et sett med reg.reim + vannpumpe,strammehjul og løpehjul til en liten pris mellom 400-600kr...
http://global.ebay.com/TOYOTA_CELICA_MR ... 07831/item
siden jeg må kjøpe nytt belte, er dette noe jeg kunne ha kjøpt da,eller er det bare bortkasta penger på billigsjit som antageligvis ikke holder så lenge?

kan vel umulig være verre enn det som er på bilen ifra før,som sikkert ikke har vært byttet på noen år.. reg.reima har iallefall stått på bilen siden 2001! :P

har forresten fått av toppen nå,så får vel ta av girkassa seinere idag. så får jeg endelig sjekka sylinderveggene og stemplene! :D
edit: etter å ha lest noen gamle tråder her inne,så kom jeg over en der noen sa at man kunne skifte stempler og råder når motoren enda står i bilen. så man trenger ikke å skru av girkassa da eller? trodde man måtte det for å få av veiva.
Sist redigert av Bauf2k den 09 jun 2009 15:00, redigert 1 gang totalt.
 #329372  av Haugrud

Trenger ikke av med girkassa for å få av kammen nei..den er det bare å skru av overfallene å ta ut :) en kan ta ut stempel og råder når motor står i bil, men da må toppen av og ta stemplene ut den veien..Girkassa må av av om du skal ha ut veiva :wink:
 #329383  av Bauf2k

wops, skreiv feil, mente veiva ikke kammen. men må vel av med veiva for å få ut stemplene?
 #329386  av Haugrud

Ikke hvis du dytter de oppover og ut der toppen skulle ha vært..men da må du av med bunnpanna for å løsne rådene.
 #329483  av Bauf2k

Har fått sjekka sylinderveggene litt nå og de så veldig fine ut,ingen riper eller noen ting. glatt og fin, men det var sjekket mens stemplene enda var i, kan vel være skadet litt lengre ned. men jeg tror det bare er stempelringene som er ødelagte. ting går sakte fremover.

har nå bestilt oil catch tank, komplett pakningssett og reg.reim sett med vannpumpe + løpe- og strammehjul.
blir vel enda et par dager før jeg får bestilt stempler,arp studs og diverse.

om man skal flytte batteriet bak og man skal ha rett rør fra turbo til luftfilter, hvor får man da tak i slikt rør som er på bildet til larss185:
download/file.php?id=25708&mode=view

har prøvd å søkt litt,men var litt vanskelig når jeg ikke har noen navn på tingen jeg søker etter :P