TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Et par spm. ang en CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #328255  av Bauf2k

da har vi fått gjort litt til.. men går sakte,siden verken jeg eller kompisen min vet helt hva vi gjør :P
har fått av bærebroene og drivakslene. men lurte på hvordan man går løs på clutchvaieren ?
og er det noe annet jeg må passe på? må alt løsnes mens motoren er i motorromme eller er det noe som kan løsnes etter den henger halveis ute?
så nå er det vel bare å få av ecu ledningene,clutchvaier, og bensinstilførselen.
håper på å få alt av imorgen etter nattskifte mitt, jeg har vel knotet litt for lenge nå :P
 #328272  av celica_st185

Er ikke clutchvaier... Er hydraulisk clutch, som har en kobling oppå girkassen hvor du skrur den av. Ledningene til ecu løsner du inni cupeen og lar ledningsnettet følge motoren ut.
 #328380  av Bauf2k

sliter litt med å koble fra ledningenettet som går inn bak torpedoveggen. har tatt et bilde av bak hanskerommet, er vel varmeanlegget som vises på bildet. må jeg virkelig ta det ned for å få koblet av ledningenettet?
fant ikke så mye info om akkurat det,så tips og triks ønskes :)
Bilde

Bilde

ooog en annen ting. funderte jo på å sette batteriet bak,så tok et bildet av en kabel som var lagt opp for anlegg. er den stor nok til å brukes og er det bare å skøyte den på strømkabelen som skal sitte på batteriet?
Bilde

og hva er det som er like ved den slangen som går i torpedoveggen, den stangen? hvordan skal jeg løsne den?
Bilde
 #328425  av celica_st185

Du trenger IKKE å løsne ned varmeapparatet (hvertfall ikke på vanlig gt4), er 3 stikk på hjernen og 2 stikk rett ved siden av hjernen. Hjernen sitter foran i midtkonsollen. Du bare drar bak gulvtrekket på passasjersiden så kommer du fint til.

På det nederste bildet er det speedometervaieren du mener antar jeg, og den skrur du fra hverandre i skjøten
 #328443  av Bauf2k

bra jeg spurte først da.. sparte meg for mye banning :P men det vart godt å høre,så da kobler jeg bare av 5 kontaktene og drar dem rett ut ja?
 #328507  av Bauf2k

ok :) enn med den stereokabelen, er det mulig å bruke den som strømkabel til batteriet om jeg flytter det bak? eller bør kabelen være enda tykkere?
og er det bare å skøyte de?
 #328680  av Bauf2k

Haugrud skrev:Spørs hvor tykk stereokabelen er det :P
har ikke mål på den,men det er bilde av den lengre opp. jeg ser du har satt batteriet ditt bak, så du kjøpte bare et skjøytestykke og koblet ledningene sammen i motorommet? har du noen bilder?

edit: fant denne linken som hjalp veldig med alle mine spørsmål ang. flytting av batteri :D
http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic ... d3aa937cc8
 #328718  av Bauf2k

celica_st185 skrev:Du trenger IKKE å løsne ned varmeapparatet (hvertfall ikke på vanlig gt4), er 3 stikk på hjernen og 2 stikk rett ved siden av hjernen. Hjernen sitter foran i midtkonsollen. Du bare drar bak gulvtrekket på passasjersiden så kommer du fint til.

På det nederste bildet er det speedometervaieren du mener antar jeg, og den skrur du fra hverandre i skjøten
har hatt dårlig tid i det siste,så har ikke fått gjort mye. men var å sjekket litt idag og det viser seg at det er umulig å få ut ledningenettet uten å måtte ta ned AC anlegge som er bak hanskerommet.. regner med du ikke har AC på din da? eller har fjernet det? :P
på di 2 øverste bildene ser du den tykke klasen med ledninger som ligger litt fremfor AC apparatet og forsvinner opp i høyre hjørne.
 #328750  av Haugrud

Jeg har ac og har hatt ut motoren og det går helt fint uten å ta ut ac anlegget :wink:
 #328760  av Bauf2k

bah.. da skjønner jeg ingen ting.. så du nappet bare ut de kontaktene og dro ut ledningenettet? enn når du skulle sett det inn igjen?
jeg får prøve på nytt i morgen :P
 #328769  av Haugrud

tar bare av stikkene fra hjerna og drar de ut gjennom hullet..litt trangt men går helt fint..men når du drar de ut, kan det være greit å teipe på en ledning, slik at den blir med ledningspakka ut, og den bare lar du henge der til motoren skal i igjen..når motoren skal inn igjen, så bare teiper du ledningspakka på den ledningen, så er det bare å dra ledningspakka inn til hjerna..enkelt å greit :wink:
 #328994  av Bauf2k

huff så flaut. jeg har prøvd å tatt av heeelt feil ledning. den tykke ledningen som går øverst og ned mot midtkonsollen og videre mot rattet, den har jeg holdt på med... ikke den som går ned langs veggen og under matta! :oops: ikke rart jeg plagdest sånn og ikke forstod hvordan i h******e dere hadde fått det til :P

har nå endelig fått ut motoren :)
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde
bare så det er sagt,den rosa hammeren er ikke min :roll:

skulle absolutt hatt en bukk å hatt motoren på..spørs om ikke jeg må gå til innkjøp av en.

edit: btw, hvordan kan jeg finne ut produksjonsnr. på min Carlos sainz? ser at mange/alle har det stående like over girstanga, men jeg har ingen ting der. må vel være en anne plass på bilen man kan se det nummeret,eller?