TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Et par spm. ang en CS

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #327281  av Bauf2k
 
Fikk tatt Komp. test idag.. ikke bra :(
Sylinder 1: 152psi
Sylinder 2: 87psi
Sylinder 3: 94psi
Sylinder 4: 152psi

så var det lekkasje på topp pakningen mellom syl.2 og 3. men den blir jo byttet uansett..
så nå er det vel bare å få sjekket stempel/ringer og sylinderveggen.
jeg regner med man må ut med motor for å få sjekket stemplene,eller?
syns forresten alle sylindrene var dårlig futt i. mente jeg leste en plass der minimum var 168psi?? ikke rart den går dritdårlig..
er vel bare å hive seg rundt, håper det bare er stemplene eller stempelringene som er skadet, vil jo helst slippe å må borre opp også.
noen som har forslag til nettsider der man får tak stempel,stempelringer,pakninger osv, til en ok pris?
 #327298  av mr2storbrua
 
Dersom toppakningen er røket vil vel kompresjonen bli mindre? Og så lenge den er lik på 1. og 4. sylinder er den jo bra der... Så dersom du er heldig kan det være det holder å bytte toppakning.
 #327306  av Haugrud
 
Du trenger ikke ut med motor for å få ut stemplene om du har tatt av toppen, men du må av med bunnpanna for å løsne rådene også er det bare å dytte de opp :)
 #327324  av Bauf2k
 
ja,det med toppakningen stemmer sikkert. har begynt med demontering ikvell,men tok sin tid å få ting løs og merke dem. ikke enkelt når begge 2 er amatører og lærer av sine egne feil :p
så det tar vel sin tid å bare løsne alt som trengs. skal prøve å skaffe meg verkstedhåndbok, men er vel ikke så lett å få tak i.

men var jo bra at man slapp å ta ut motoren da,for å sjekke stemplene.
får prøve å bare ta av toppen da og bunnpanna i begynnelsen og så få sjekket stempel og sylinder osv.
har tatt masse bilder,så får vel legge dem ut imorgen.
 #327581  av Bauf2k
 
Da var vi ikke langt ifra å få ut motoren. Det er vel ikke noe problem med å bare løfte motoren rett opp?
tenkte vi skulle få sjekket stemplene før vi fikk ut motoren,men skjønte ikke helt hvordan det skulle gå til, er jo mange bolter bak på innsuget mot torpedoveggen. og man må jo av med innsuget for å komme til toppen. jaja,blir vel mye bedre å bare få tatt ut hele motoren..
 #327585  av Daniel HS
 
Skal du ha hele motoren ut? Da er det vel ikke så lett å få motoren opp med tanke på girkasse vs plass osv. Når jeg hadde min ute tidligere i år måtte vi ta den ned. Litt utfordring uten bukk, men det går :wink:
 #327587  av Bauf2k
 
hmm, såpass ja. ja,vi skjønte ikke liksom helt hvordan vi skulle få av innsuget uten å måtte ta ut motoren. men om vi får det til, så kunne vi jo sjekket stemplene,å sett om motoren må ut pga skade i sylinderveggene. jeg håpet jo litt på at jeg slapp å ta ut motor.. for har ikke akkurat tilgang til så mye utstyr.. iallefall ikke noe om vi må ta ut motoren nedenifra.. det hørtest innviklet ut :p
 #327588  av celica_st185
 
Ikke så mye verre egentli, du heiser først ned motoren på en treplate, palle eller liknende. Så heiser du bilen opp så du kan dra frem motoren :)

Du må løse begge bærebroene foran å nappe ut drivleddene fra kassen, akslingen bakover detter utav av seg selv...
 #327589  av Bauf2k
 
ja,når du sier det på den måten hørtest det jo ikke så værst ut :wink: får prøve det da! takker for tips
 #327591  av Daniel HS
 
Talje i taket eller elefant kran, så er du langt på vei... Løfter bare bilen i motorfestene... :)
 #327612  av Haugrud
 
Får av innsuget uten å ta ut motor, men er best å gjøre nedenfra..er litt trangt og litt kronglete å få av tvis gria, men det går :)
 #327780  av Bauf2k
 
her er noen bilder så langt:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


skulle vel egentlig ut med motoren idag,men manglet kopp, hadde ikke stor nok for å få av bremseskiva.
så blir forhåpentligvis i morgen. gleder meg til å få den ut, så vi får ta en damage control :)
skal også bli godt å få vasket og shinet opp i motorrommet. kanskje få litt orden i alt ledninge og slangerotet også.
er det mye man kan fjerne i motorom som man ikke egentlig trenger å ha der? funderte litt på å flytte batteriet bak, men får konsentrere meg om motoren foreløbig.
Sist redigert av Bauf2k den 10 jun 2009 01:01, redigert 1 gang totalt.
 #327826  av Bauf2k
 
hah... såpass. der ser du hvor liten peiling jeg har :roll: hehe
var noen som sa at bremseskivene måtte av,for å få av drivakslingene.
så det stemmer ikke altså? da får vi prøve det da :) takk skal du ha! :D