TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Et par spm. ang en CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #327108  av sleeper

Prøv med en komp test og se om du finner noe galt..
Hvis det ikke er turboen som er ferdig og det kommer mye olje ut av dumpen når du slipper opp så prøv og kjør slangen til veivhusventilasjonen ut i friluft og ikke inn i slangen rett før turbo ( tett igjen slangen før turbo så den ikek suger falsk luft..)
Kommer det mye olje ut av den slangen under pådrag ¨så har du nok et problem med en motor som ikek helt er i slaget..
 #327124  av Stian AB

sleeper skrev:Prøv med en komp test og se om du finner noe galt..
Hvis det ikke er turboen som er ferdig og det kommer mye olje ut av dumpen når du slipper opp så prøv og kjør slangen til veivhusventilasjonen ut i friluft og ikke inn i slangen rett før turbo ( tett igjen slangen før turbo så den ikek suger falsk luft..)
Kommer det mye olje ut av den slangen under pådrag ¨så har du nok et problem med en motor som ikek helt er i slaget..
når man legger veivhusvent ut i friluft går ikke bilen som den skal, mener jeg å huske..
 #327126  av Stian AB

celica_st185 skrev:Jo det gjør den vel :) Har kjørt min rett i friluft i 3 år...
Hmm..det må jeg prøve :P
 #327127  av celica_st185

Stian AB skrev:
celica_st185 skrev:Jo det gjør den vel :) Har kjørt min rett i friluft i 3 år...
Hmm..det må jeg prøve :P

Må da ha luftfilter på, du vil ikke ha dritt nedi der :)
 #327130  av sleeper

Den vil ikke gå riktig hvis du ikke passer på og tette igjen det hullet som er på slangen rett før turboen.. står det åpent så vil ikke bilen gå som den skal..
 #327147  av Bauf2k

celica_st185 skrev:Du må sjekke actuatoren (klokka som står skrudd i turboen) hvordan sangene er koblet. Hvis du har en slange fra sneglehuset (kompressorhus) på turboen og inn på actuator, og en fra acturator og inn på t-vsv skal den lade 0.5 i 1. og 2. og ca 0.7 i resten. Hvis du skal bruke BC, må du blende den ene slangen ut fra actuatoren og koble BC mellom sneglehus og actuator :)
t-vsv, er det den rørstumpen som står rett ved (3-4cm unna) actuatoren? jeg fjernet iallefall et par slangestusser som var blendet med 1 skrue i hver stuss,så regnet med det var til t-vsv.
så fjernet jeg den jalla ventilen som skulle virke som BC. får ordne meg elektronisk litt seinere. men saken var den,at jeg håpet jo at den skulle bli original igjen,sånn at jeg iallefall fikk til å lade 0,7 i 3,4 og 5gir.
men lader fortsatt 0,5bar i alle gir. men det er vel pga. den olje lekkasjen regner jeg med.
 #327148  av Bauf2k

sleeper skrev:Prøv med en komp test og se om du finner noe galt..
jeg fant et bildet av en annen person her på forumet som hadde samme problem som meg, her er bildet han tok: Bilde
der det er merket en blå ring, er det veivhusventilasjonen? isåfall da jeg tok av den slangen,så var det en del olje inni der, ikke så det dryppet,men var en del.
btw, en sånn komp.test, er de dyre? ser man får kjøpt komp.test utstyr for et par hundrelapper,så om det er dyrt,kan man vel bare gjøre det selv..
 #327150  av Stian AB

sleeper skrev:Den vil ikke gå riktig hvis du ikke passer på og tette igjen det hullet som er på slangen rett før turboen.. står det åpent så vil ikke bilen gå som den skal..
jeg tetta det hullet bra, men den gangen jeg prøvde å legge veivhusvent ut i friluft var det et annet problem med bilen som gjorde at den ikke gikk reint..var nok derfor bare :roll: hehe..åssen filter monterte du celica_st185?
 #327166  av celica_st185

Brukte ett Piper veivhusfilter som jeg kjøpte på dalhems.

Tror du har 0.5 bar fordi du har slange rett fra turbo og inn på den ene nippelen på actuator og den andre er blendet... Tar du av den som er blendet og kobler denne nipplen til vsv, vil du få 0.7 i 3 4 5 gir. Det med oljen skal vel egentli ikke påvirke ladetrykket, men bør absolutt undersøkes for å finne ut om noe er galt innin motor
 #327168  av Bauf2k

celica_st185 skrev:Brukte ett Piper veivhusfilter som jeg kjøpte på dalhems.

Tror du har 0.5 bar fordi du har slange rett fra turbo og inn på den ene nippelen på actuator og den andre er blendet... Tar du av den som er blendet og kobler denne nipplen til vsv, vil du få 0.7 i 3 4 5 gir. Det med oljen skal vel egentli ikke påvirke ladetrykket, men bør absolutt undersøkes for å finne ut om noe er galt innin motor
men jeg fjernet blendingen av t-vsv og koblet den på,sånn som den skal være originalt.
 #327170  av Bauf2k

har også tatt diagnose test,men fikk bare opp feilkode 54, har prøvd å etterfylle og lufte,men kom tilbake igjen etter reset.
 #327189  av Bauf2k

tror tenninga må være feil også, rykker veldig til når jeg har gassn i bånn. kjennes veldig ut som om bilen blir holdt igjen. så når jeg har kjørt en stund og så bremser ned og setter den i fri,om jeg slipper gassen da,da faller den så mye på turtallet at den stopper opp. må da starte bilen igjen og holde litt på gassen før den normaliserer seg igjen. da ligger den å idler på 900-1000rpm. igår da jeg kjørt noen mil,så da når jeg var fremme,så satt jeg bilen i fri for å la turboen få kjølet seg litt ned, da falt den så på turtallet at den var helt neddi 200-300,så dauet den ut.. veldig irriterende
 #327191  av cs2451

ta en komptest på motoren din. høres ut som om motoren din har dårlig komp.
 #327251  av Insanity

Bauf2k skrev:tror tenninga må være feil også, rykker veldig til når jeg har gassn i bånn. kjennes veldig ut som om bilen blir holdt igjen. så når jeg har kjørt en stund og så bremser ned og setter den i fri,om jeg slipper gassen da,da faller den så mye på turtallet at den stopper opp. må da starte bilen igjen og holde litt på gassen før den normaliserer seg igjen. da ligger den å idler på 900-1000rpm. igår da jeg kjørt noen mil,så da når jeg var fremme,så satt jeg bilen i fri for å la turboen få kjølet seg litt ned, da falt den så på turtallet at den var helt neddi 200-300,så dauet den ut.. veldig irriterende
kontroller at du ikke har noen form for sprekker og lekkasjer i langer/koblinger osv.. fra luftmassemåleren og inn på turbo... og fra turbo og inn til innsuget. kan i farta høres ut som den sutter noe falskluft..