TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Duelyd nÃ¥r man bruker turbo !?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #325751  av CelicaDream

Heisann...på den første fast and furious filmen så fikk supraen en slags duelyd når han slapp gassen....Hvordan kan man skaffe seg denne lyden, syns min Kollevold Dumpventil er så slapp i lyden sin, men noen sier at det er wastegate som lager den. noen som vet !?
 #325757  av Insanity

uansett hvordan lyd du vil ha.. så vil bilen din like at du kjører med åpen dump... så vil anbefale resirk ell semi resirk
 #325774  av celicat23

Regner med det er denne lyden du er ute etter:

Og, jepp, ekstern wastegate. Du kan også rive av dump og blende igjen det som er av slanger så trykker slår tilbake i turbo'n for en lignende lyd. Men da må du regne med at turboer blir en forbruksvare :)
 #325851  av CelicaDream

SÃ¥ det vil med andre ord si at dumpventil er bra for turboen da :?

Noen som vet hva slags dumpventil som det er en fet lyd på...Jeg har tenkt litt på TurboXs dump med "trompet"....Men andre mener Hks sin er oxo grei...Noen anbefalinger !?
 #325857  av Stian AB

CelicaDream skrev:SÃ¥ det vil med andre ord si at dumpventil er bra for turboen da :?

Noen som vet hva slags dumpventil som det er en fet lyd på...Jeg har tenkt litt på TurboXs dump med "trompet"....Men andre mener Hks sin er oxo grei...Noen anbefalinger !?
Kollevold sin Collins dump er det rå lyd i, men kun etter man har kjørt 1 mil eller 2 med den :? var ihvertfall sånn på bilen min, tynn pingle lyd i starten, men høy tøff lyd etter hvert..skikkelig høy!!
 #325861  av CelicaDream

celicat23 skrev:Regner med det er denne lyden du er ute etter:

Og, jepp, ekstern wastegate. Du kan også rive av dump og blende igjen det som er av slanger så trykker slår tilbake i turbo'n for en lignende lyd. Men da må du regne med at turboer blir en forbruksvare :)

Ja stemmer det.... :D
 #325865  av sindrejl

CelicaDream skrev:SÃ¥ det vil med andre ord si at dumpventil er bra for turboen da :?

sånn ærlig, du skal ikke ha en slik lyd fra dumpventilen.. hvis du har det betyr det at den er skrudd for hardt og åpner ikke godt nok, altså masse mottrykk til turboen. Det ideelle er å få justert dumpventilen til å lage slik lyd på lavt turtall og et realt poff på høyt turtall :)
 #325872  av CelicaDream

sindrejl skrev:

sånn ærlig, du skal ikke ha en slik lyd fra dumpventilen.. hvis du har det betyr det at den er skrudd for hardt og åpner ikke godt nok, altså masse mottrykk til turboen. Det ideelle er å få justert dumpventilen til å lage slik lyd på lavt turtall og et realt poff på høyt turtall :)
Syns bare den slipper ut for fort...kan veksle gir fra 1 til 2 med 2000 i turtall, så høres den veldig slapp ut....Har prøvd å shims den med ikke så lett på min som på TurboXs sin dump...
 #325913  av Stian AB

CelicaDream skrev:
sindrejl skrev:

Syns bare den slipper ut for fort...kan veksle gir fra 1 til 2 med 2000 i turtall, så høres den veldig slapp ut....Har prøvd å shims den med ikke så lett på min som på TurboXs sin dump...
er jo ikke rart den ikke lager lyd når du ikke får bygd opp noe turbotrykk..gire ved 2000rpm = null trykk;)
 #326060  av CelicaDream

Stian AB skrev: er jo ikke rart den ikke lager lyd når du ikke får bygd opp noe turbotrykk..gire ved 2000rpm = null trykk;)
Så det er normalt at dumpventil "fiser" med så lite turtall ? :?
 #326173  av celicat23

CelicaST205 skrev:Du einste du trenger er ein stor IC.
Har ingen ting med dumpen å gjere og wastgaten å gjere.
Hvordan skal en intercooler lage lyd?