TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor til corolla GT -85

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #29974  av yeah580
 
Er det noen som kan svare med på hvilke alternativer jeg har når det gjelder motorbytte? Vil jo såklart ha noe med mere futt! :)
Finnes det andre alternativer enn 4A-GZE?

 #29980  av CelicaTurbo
 
skal du ha mest guff på enklest mulig måte er nok 4A-GZE det beste alternativet siden andre varianter av denne 1.6literen allerede brukes som standard i bilen. Dvs at det er en relativt enkel oppgave å få motoren til å passe i bilen. Ellers er alternativet en 2.0 liter turbo motor (3S-GTE) men da blir det nok en god del mer jobb og vesentlig høyere pris, men umulig er det nok ikke.

 #29982  av yeah580
 
hva mener du med mye jobb? Må alt av motorfester bygges om? Snakk om sveising? det elektriske går greit for min del.

 #30054  av CelicaTurbo
 
tja, med mer jobb menes: motorfester, hvilken girkasse skal du bruke? Passer girkassen bra? Hva med akslinger, hjulnav osv? Og på toppen av det kommer det elektriske :)

med en 4A-GZE er det gode muligheter for at de fleste girkasser for 4A-motorer passer ganske enkelt på, samme gjelder akslinger osv.. I tillegg er det flere personer som har gjort dette før så det er enklere å finne info om dette. Det er en person her i Bergen som har en slik motor i sin Corolla, Turbotrille og Toypartz her på forumet kjenner hvem dette er så spør du dem pent så kan dem nok formidle kontakt.

 #30067  av MRQuoc
 
4AGE 20V <- er enda et alternativ .. dette er en nyere 4A motor , som har omtrent 40-50hk mer enn den gamle . du finner halfcut til rundt 15000,- på de motorene fra 95-96
putt på en lett Garrett T03 turbo så har du en søt utgangspunkt , samt at du må nok fikse på ECU

 #30075  av Espen H
 
Eller så kan du "bare" sette på turbo og intercooler på 4a-ge motoren din.. vet om en som fikk 210hk ut av en 4a-ge på den måten, men han hadde gjort en del andre ting med bilen og, tror uansett du vil få flere hester enn med en 4a-gze. Tror kanskje det kan bli billigere enn å bytte motor, og så er vel ikke 4a-gze eller 20 ventileren så enkle å få tak i..

 #30090  av yeah580
 
mange gode tips. takker og bukker så meget! :) har en 3s-gte tilgjengelig hvis det skulle vise seg å gå på et vis, men det virker jo på dere som om det er det verst tenkelige alternativet. får vel legge den tanken på is inntil videre. Turboconvertering virker jo som det artigste alternativet må jeg si. Hvis noen av dere har tips om deler, uførelse osv. så er jeg taknemlig for all den hjelp jeg kan få. :)

 #30094  av CelicaTurbo
 
jeg vil ikke si 3s-gte er det værst tenkelige alternativet, men det er et vesentlig vanskeligere og mer kompleks alternativ. Det betyr egentlig bare at du bør beregne en del mer tid på å undersøke hva som trengs før du begynner, og være forberedt på noe høyere kostnad og muligens spesialkonstruksjon av enkelte deler. Men dette har blir gjort tidligere, blandt annet har firmaet Fensport i England flere forskjellige modeller Corollaer med 3S-GTE på samvittigheten :)

det kommer egentlig mest ann på hvor mye tid og penger du vil investere :)

 #30142  av Kenny
 
vil nesten si at 4agze er det beste alternativet... :P
kan få ut masse hk av den uten å bytte stempler, råder, ventiler, kamer og veiv+++ Jeg skal montere en 95. mod 4agze i min 86mod. mr2 snart, og med en 2mm toppakning skal det ikke være noe problem med 300 hk :twisted: ..
Må vel bytte dyser å montere data sprut..
Stemplene skal forresten holde til 5-600 hk, men tror ikke resten av motoren holder til så mange sinna veps.. :cry:

 #30147  av yeah580
 
Kenny: Hvor mye må du ut med for den motoren? Hvor henter du motoren?

 #32090  av yeah580
 
fått tak i Haltech F5.. Noen tips for montering av ekstra dyse(r) ? :)

 #32129  av Christian
 
Kenny skrev:vil nesten si at 4agze er det beste alternativet... :P
kan få ut masse hk av den uten å bytte stempler, råder, ventiler, kamer og veiv+++ Jeg skal montere en 95. mod 4agze i min 86mod. mr2 snart, og med en 2mm toppakning skal det ikke være noe problem med 300 hk :twisted: ..
Må vel bytte dyser å montere data sprut..
Stemplene skal forresten holde til 5-600 hk, men tror ikke resten av motoren holder til så mange sinna veps.. :cry:
Er du sikker på at stemplene tåler såpass, mine er smidde og blokka borret til 2,1l (3s-gte)....regner med å måtte gi meg på snaue 500...

 #32769  av bose
 
jo mindre diameter stemplene har jo mer juling tåler dem.Grunnen til det er at det svakeste pungtet er nærmere senter på et lite stempel enn på et stor. Eller er jeg helt på bær-tur nå?

 #33554  av yeah580
 
Back to topic.. :)
sitter å lurer på en liten ting. Ha en dyse forran meg nå.
Type Siemens Deka P4532176. Har letet en del, men finner ikke noe specs på denne.. Noen som kan hjelpe meg?