TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor import fra Danmark?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #3123  av jumbo
 
Christian skrev:Inn i landet får du den sikkert, men problemet kommer når/om du skal godkjenne den.
De krever tollpapirer.
Og hva om jeg har kjøpt motoren fra et huggeri her til lands? De kan da umulig vite/bekrefte at jeg ikke kan ha kjøpt den innenlands?

BTW: Hvor handlet du motoren/bakstussen din hen? Noen positive/negative erfaringer? Tips tas som alltid imot med åpne armer! 8)


Da har jeg forresten kontaktet Gadbjerg motorimport for å sjekke status og priser hos dem... Venter spent på svar!

 #3134  av Bjørni
 
Jeg har fått turbo- motor fra Fensport i England, MEN, det tok ett halvt år.... :shock:
Men da sliter du kanskje litt ang. tollen?!

 #3136  av jumbo
 
Jaja. Jeg fikk svar fra Egon Buch rimelig kjapt! Han har en komplett bakende fra en 92 turbo, gått 84000... Han skal ha 16500,- for den, hentet i Danmark...

Dette er vel strengt tatt feil generasjon motor? 204 eller i beste fall 220 Hk? Er dette i det hele tatt noe å satse på, eller bør jeg vente på en III. gen japse?

http://www.ankh-morpork.no/bakstuss1.jpg

http://www.ankh-morpork.no/bakstuss2.jpg

 #3138  av Bjørni
 
Skal du "vente" på en 3.gen motor så må du nok smøre deg med god tålmodighet! Jeg opplevde hvertfall at det var svært vanskelig å oppdrive 3.gen motor, og jeg var i kontakt med relativt mange forhandlere/importører både i England og ellers i Skandinavia!
Men det kan jo hende at jeg ikke spurte de riktige stedene heller?

 #3139  av Christian
 
Det var ham jeg kjøpte hos, har gode erfaringer.
Hjelpsomme var de og :)
Hvilken rev du skal satse på kommer vel mest ann på hvor tolmodig du er, mener å huske en kar som sa han ikke skulle stresse :wink:

 #3142  av jumbo
 
Det springende punktet for hvor mye vits det er i å vente på en 3. gen er jo hvor vidt dette er en motor totalt høyere potensiale enn de litt svakere utgavene... Det er jo slettes ikke sikkert, men dette er det vel sikkert noen som kan svare på... Selv om de yter 245 kontra 220/204 Hk, er det vel i basis samme motoren? Hvordan arter i så fall tuning av de respektive modellene seg? Vil dette innebære så signifikante forskjeller at 3. gen er et must?

Ang. ikke stresse - du har rett i det. Jeg skal ikke stresse. Tror jeg. :D

Og ang. Egon... Synes jeg fikk veldig raskt og service-orientert svar på mailen min, hvertfall...

 #3154  av Christian
 
Etter det jeg har hørt/lest skal III.rev ha større potensiale.
Men det er klart at en I og II rev. også kan "mekkes" litt på, kommer egentlig ann på hvor langt du vil gå og hvor sikkert det skal være.
300hk er nok ikke noe stort problem, men utover det øker det kraftig i pris.

 #3159  av jumbo
 
Jeg har jo en klar hovedprioritet på at svineriet skal holde, og om jeg kan komme opp i nærheten av 300 skal jeg være kjempefornøyd. Dersom dette er like greit med en 2. gen som en treer, er det jo greit, men slik er det vel gjerne ikke? Det det koker ned til, er om de ekstra hestene i en rev 3 helt enkelt bare er den samme motoren hvor man har hentet ut mer, eller om det dreier seg om en motor som yter mer i basis...

Jeg er i tvil... 16500 var vel ikke altfor ille pris heller?

 #3165  av CelicaTurbo
 
det er ikke 240hk i 3. gen da men 240PS som er litt annerledes såvidt jeg har funnet ut.. 220-225 er korrekt tall i hk ser det ut til..

ellers, den har en annen turbo som er litt flinkere på høye trykk ja og daler mindre med turtall, og ellers har den en toppakning som tåler mer. Men, begge disse to er jo slikt som uansett vil bli byttet før eller senere om du har større planer for motoren da så da gjør det nok liten forskjell.. :)

 #3168  av jumbo
 
Jeg tenkte på japseversjonen av 3. gen, som så langt jeg har forstått yter ca 245 Hk? Det er vel den europeiske varianten som ligger på omkring 220?

Dette betyr vel i sin tur at en standard 92 turbo er den varianten som yter 204?

Med andre ord er det ingen fryktelig viktige argumenter MOT å handle en
'92 turbo-bakstuss, som jeg har fått tilbud om? Jeg synes selv prisen på 16500 ikke virker altfor ille, men det er kanskje kun fordi jeg ventet verre... Og om prisen er god eller ei er jo helt avhengig av motorens tilstand også...

Er det forresten noen som har kikket på bildene jeg linket til? Kommentarer?

 #3176  av Christian
 
Jeg tror vel egentlig at en II.rev vil være ok. Forskjellen er jo ikke så stor.
Turbo er turbo ,kan alltid presses litt til
Bildene dine ser ut som min gjorde da jeg hentet den, bare du kommer innpå og ser litt bedre vil det nok friste mer.
Prisen høres kurrant ut, så sant motoren er ok da :)

 #3177  av jumbo
 
CelicaTurbo skrev:det er ikke 240hk i 3. gen da men 240PS som er litt annerledes såvidt jeg har funnet ut.. 220-225 er korrekt tall i hk ser det ut til..
PÃ¥ de engelske sidene, er 245ps = 241 hk...

 #3178  av jumbo
 
Christian skrev:Jeg tror vel egentlig at en II.rev vil være ok. Forskjellen er jo ikke så stor.
Turbo er turbo ,kan alltid presses litt til
Bildene dine ser ut som min gjorde da jeg hentet den, bare du kommer innpå og ser litt bedre vil det nok friste mer.
Prisen høres kurrant ut, så sant motoren er ok da :)

I følge de britiske sidene, yter denne utgaven omkring 230 Hk, og det er jo greit nok i masse vis. Angående det siste punktet ditt, om motoren er ok... Du har ikke lyst på en liten førjulstur til Danmark, vel? Jeg trenger noen med motorpeiling, og gjerne MR2 spesifikt, til å være med og besiktige motoren... :)

 #3180  av Christian
 
Tja, kanskje det... :)
Men da må du beregne å bruke hele helga, langt som fan til Gadbjerg!
Ca 27mil fra Fredrikshavn om jeg ikke husker feil...

 #3189  av CelicaTurbo
 
vel, tenkte ikke på disse bildene i en viss annen post jeg har skrevet om forskjeller mellom 2. gen og 3. gen men den motoren der er ihvertfall en 2. gen motor. Den har 8 runnere for TVIS og den har en luftmengdemåler i innsuget (3. gen bruker jo map sensor).

Slik jeg har forstått det er at 2. gen klarer ca 270-280hk relativt lett mens 3. gen klarer ca 300hk. Etter dette må du uansett bytte turbo og et par andre ting som toppakning og da vil forskjellene utjevnes såpass at jeg tror ikke 3. gen gir så alt for stor forbedring. Litt så klart men kanskje ikke nok til å rettferdiggjøre prisen?