TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Snømengder!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#31284  av CelicaTurbo

hehe, i går plukket jeg opp samboeren mens hun gikk fra busstoppet, jeg stoppet da intill fortauet og mens hun steg inn kom det en utålmodig bil bak... til tross for hardt snødekke på veien var det ikke mye hjulspinn da jeg gav godt med gass bortover.. et bra sug når turboen begynte å sparke men hjulene holdt taket i bakken de :) Så lenge man ikke slipper clutchen for brått slik at det går et rykk i drivlinjen så suger dekkene seg fast mer eller mindre :)

men jeg har faktisk stått litt stille i en bratt bakke.. steinblank is og jeg ville prøve om firehjulstrekken tok det der.. løste forsiktig men den bare stod og spant rolig på flekken, gav litt mer gass og bilen vred litt på seg.. det som måtte til for å komme seg videre var moderat gass og foten på bremsen (da gjør torsen diffen en bedre jobb, og når jeg tenker på det er det vel mulig den åpne diffen i front også har godt av litt motstand?)

#31311  av chris

Et godt kjent (?) triks med Mr2 hvis man skal opp en bakke, er å dra på et par knepp på håndbrekket. Da får man litt motstand på begge hjulene, og vil gi bedre grep.
Også viktig å dra på litt på håndbrekket hvis man ikke kommer opp, og må rygge ned. Ellers vil man få litt trøbbel. Tro meg.. Jeg har seila baklengs ned bakken her et par ganger, og det er ikke gøy når vekta bak tar overhånd, og man ikke får noe bremseeffekt på fremhjula..

#31313  av MRQuoc

jeg satt fast , jeg rakk ikke å få snudd bilen mens den hadde fremdrift siden det var glatt så jeg fikk aldri fronten fremover .. jo mer jeg gassa jo mer falt jeg ned med rompa .. til det ble kritisk og havnet med en fronten i snøhaug akkurat 45grader på veikanten\haugen , pent ...... sperret for en privat vei og hovedveien .. ! .. da var det bare å hente sandsekkene foran og få strødd godt under bakhjul og starte jokkingen :P ... kom meg løs etter 3 min jokking , så kom jeg meg unna , var snakk om 30cm for kort bredde .. hadde jeg bare fått vridd 10grader til med fronten hadde jeg klart det! :D

#31331  av Turbotrille

Godt med snø i Bergen også.
Det har og komt enda mer snø i natt.

#31348  av kennethx

hihi, var litt morsomt på vei til jobb i dag...da jeg kom nedover birkelundsbakken (den er temmelig bratt for de som ikke er bergenskjent) Så stor det et par biler på kryss og tvers (de var på vei oppover)...Blandt annet en mercedes som så ut som den hadde spunnet over hele veien ut fra sporene...

Så jeg tenkte jeg skulle teste... Det var ingen biler bak meg, så jeg stoppet sånn et par meter forran mercen ( i mitt kjørefelt) Satt bilen i revers, og akselererte ganske hurtig oppover bakken..

Forstår rett og slett ikke hva folk sliter med av og til :D

Det slår meg at mercen MÅ ha hatt sommer dekk, kan ikke forstå noe annet! Det var jo ikke spesiellt glatt. Det var bare snø!

#31353  av Erlend

Konklusjon: Skikkelige dekk har *UTROLIG* mye å si!!

#31369  av sindrejl

chris skrev:
Erlend skrev:Sleit i en time idag med å komme opp en bratt bakke her i Larvik med en Carina E stasjonsvogn m/piggfrie... Hjalp når jeg fikk slengt ut litt grus fra en boks, og fikk en kamerat til å sitte på, samt tok fart. Argh, håper inderlig en MR2 gjør seg bedre på vinteren enn en FF-bil som det altså :(
Dekka har UTROLIG mye å si da, uansett om det er FR, FF eller MR. Finnes skikkelig bedritne piggdekk, og så finnes det noen som sitter som lim.
hehe dessuten sliter man dårlige dekk relativt raskt.. står og spinner så vips er det slicks :D Har slicks jeg iallefall nå :) River jo opp dekka på isen..