TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte til turbokasse, hva trenger jeg?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #310319  av mr2storbrua

Jeg skulle bytte clutch, og hadde bestilt en rps clutch. Denne passa rett og slett ikke, snakka med mvp som jeg bestilte fra, de sa at de ikke hadde clutcher med 20 splines(som girkassa har), og at 21 splines var det som standard MR2 Turbo har (den heter vel E351?). I tillegg har motorlampa lyst pga manglende speedsignal, har trodd denne har blitt fjerna pga fartssperre, men fant ut at det eneste elektriske uttaket på girkassa er reversen.

Dette er diverse fakta om den kassa jeg har nå:

Antall splines på aksel: 20
Diameter utvendig på aksel: 26mm
Diameter innvendig(i splines-spora): 24mm

Fant også et delenummer på den originale trykkplata: 32130

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av hva min girkasse heter, og hvilke biler som er levert med denne?

Edit: Endra emnetittel
Sist redigert av mr2storbrua den 22 des 2008 00:32, redigert 1 gang totalt.
 #310326  av mr2storbrua

Har vært inne på toyodiy.com og ser der at trykkplata er den samme som på 3sge-kassa, så da har tydeligvis den originale kassa blitt satt på. Trodde det hadde vært speedsensor på den også jeg, men...

Dette kan forklare hvorfor clutchen ble slitt så fort, stod en dato på den: 04.05.07 Denne clutchen tåler sikkert ikke så mye moment som turbomotoren produserer. Merkelig nok så er det ingenting annet i girkassa som er gåent. Hva ellers er jeg nødt til å ha dersom jeg får tak i ny kasse?

Betaler bokstavelig talt prisen for å kjøpe billig bil nå ja :roll:
 #310328  av Larsen

Sikker på at du ikke har 3sge girkasse? Den har jo nemelig forskjellig aksel fra 3sgte hvis jeg husker riktig. Hvis du har noen bilder av girkasse så er det ihvertfall lett å se om det er E153 girkassa eller ikke.
 #310333  av mr2storbrua

Her er noen bilder. Tror nok du har rett i at det er 3sge-kasse, vet du hva mer enn kassa som må byttes dersom jeg bytter? Blir vel fort dyrt dersom jeg beholder den nåværende kassa.
Vedlegg
P181208_10.15.JPG
P181208_10.15.JPG (91.26 kiB) Vist 405 ganger
P181208_10.15[01].JPG
P181208_10.15[01].JPG (91.67 kiB) Vist 405 ganger
P181208_10.16.JPG
P181208_10.16.JPG (89.14 kiB) Vist 405 ganger
 #310335  av Larsen

Det er ikke E153 kassa ihvertfall. Mener du må få med akslinger til girkassa også, men det er sikkert noen andre som kan si sikrere enn meg. Problemet hvis du beholder kassa er at å oppdrive en kratig nok klutsj kan bli et problem. Det kan vel også bli et problem dersom du skal ha en god del mer hk ut av motoren etterhvert.
 #310336  av mr2storbrua

Ja, er vel derfor klutsjen gikk såpass fort. Godt det er vinter nå, da blir den ikke kjørt så hardt uansett. Kjøper jeg ny kasse får jeg jo diffsperre også. Hvordan er girutvekslinga i forhold? Blir det bedre akselerasjon eller toppfart med E153?
 #310354  av Larsen

mr2storbrua skrev:Ja, er vel derfor klutsjen gikk såpass fort. Godt det er vinter nå, da blir den ikke kjørt så hardt uansett. Kjøper jeg ny kasse får jeg jo diffsperre også. Hvordan er girutvekslinga i forhold? Blir det bedre akselerasjon eller toppfart med E153?
Er ikke sikker, men vil tippe at utvekslingen er litt høyere på e153. Har vel toppfart på ca. 260 mener jeg å huske. Den passer uansett turbo motoren ganske bra!
 #310558  av JK86

oxo må du ha en overgang fra mekanisk til elektronisk speedometer tror jog. stemmer ikke det?
 #310604  av mr2storbrua

JK86 skrev:oxo må du ha en overgang fra mekanisk til elektronisk speedometer tror jog. stemmer ikke det?
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Dette kommer vel ann på hvilke modell det er snakk om, når forsvant speedometervaieren? Er vel mulig å bygge om fra vaier til elektronisk, går dette begge veier?
 #310682  av Larsen

mr2storbrua skrev:
JK86 skrev:oxo må du ha en overgang fra mekanisk til elektronisk speedometer tror jog. stemmer ikke det?
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Dette kommer vel ann på hvilke modell det er snakk om, når forsvant speedometervaieren? Er vel mulig å bygge om fra vaier til elektronisk, går dette begge veier?
Absolutt, men det koster litt å bygge om.
 #312169  av mr2storbrua

Har nå fått tak i ny kasse med akslinger. Neste problem er speedometeret. Har sett denne: http://www.trstuning.no/index.php?prod=397

Denne er jo ganske dyr, men slik jeg forstår det er alternativet å kjøre på gps'en, eller bygge om til vaier med noe deler fra toyota til rundt 1000 kr. Da vil jeg fortsatt ikke få speed-signal til ECU'en, og heller ikke til gps'en eller turbotimeren. Noen som vet andre muligheter?

I tillegg så lurte på dette med girvaieren. Vil det bare bli større vandring med girspaken eller vil det ikke bli mulig å få den i gir dersom den ikke blir bytta ut/modifisert?
 #312170  av JK86

jeg har brukt den fra trs og selv om den koster litt så lønner det seg. når det gjelder girwire så kan du bruke org. men da blir 3 gir praktisk talt neddi askebegeret så råder deg til og bytte dem
 #312172  av mr2storbrua

Trodde det hadde blitt 5.gir som hadde blitt problemet. Er det ikke mulig å bare korte den inn på en måte da? Noen som vet pris på ny vaier?