TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EU-kontroll av Udogkjente MR2 Turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #311564  av Cloud666

Er ute etter flere erfaringer med folk som har tatt eu-kontroller på sin MR2 som er ombygget til Turbo uten at ombyggingen er godkjent.

Jeg tenker om jeg skulle kjøpe en som ikke har ombyggingen godkjent, så får jeg den ikke igjennom eu-kontroll, så er det vel bare å avskilte bilen??

HÃ¥per alle som har gjort dette kan komme med en kommentar til dette.
 #311565  av hmsilset

Har vært veldig mange diskusjoner om dette her så bare å søke. Ser ikke på det som noe problem igrunn så lenge den er i god stand og ikke overskrider co2 krava.

btw så er det bar å løpe og kjøpe :D Hadde ikke vurdert å ikke kjøpe om den kostet 130.000 en gang. Har prøvd og vært passasjer på mange såkalte rå biler, men ingen andre biler under 200.000 med skilt kan matche mr2s kjøreglede.
Sist redigert av hmsilset den 04 jan 2009 17:49, redigert 1 gang totalt.
 #311572  av Ivar

Stemmer. Så lenge bilen går gjennom avgasskravene er det ikke noe problem.

Dette gikk ikke første EU-kontrollen min. Byttet lambda og tok bilen på etterkontroll. Godkjent.
 #311573  av mralp

Forskjellig prakis ulike steder, men pkt 9 brukes for "modifisert motor" og andre merknader i denne gaten. Det er 2`er feil. Skjer ikke annet enn at man må bytte tilbake motor. Balubaen begynner om man kjæsjer eller tas i teknisk/taues inn.
 #311697  av doffy

Hvis ombyggingen er gjort skikkelig kan du jo få tak i papirer der du kan få det i vognkortet om bilen skulle bli raiet inn til biltilsynet, det vil jeg kalle enklere enn å bytte tilbake motor (muligens dyrere), ihvertfall hvis du har kjøpt en ombygget en, for da får du sikkert ikke gamle motoren med. Det du må passe på da er når bilen er førstegangs reg i Norge, for du kan risikere å betale tilleggsavgift hvis den er importert innen en viss tidsperiode som jeg ikke husker.

Eneste er som sagt her hvis du krasjer og det blir nødvendig med etteforskning, da vil du kanskje støte på problemer..

Du kan jo bare spørre en mekaniker før du bestiller EU om han kan prøve å ikke se så veldig nøye på turboen og IC, evt at du lar bilen stå en uke etter godkjenningen til "ombyggingstid". Mye muligheter, bare å være litt forsiktig og ikke gå på biltilsynet for eu :P
 #311699  av Daniel HS

doffy skrev:Hvis ombyggingen er gjort skikkelig kan du jo få tak i papirer der du kan få det i vognkortet om bilen skulle bli raiet inn til biltilsynet, det vil jeg kalle enklere enn å bytte tilbake motor (muligens dyrere), ihvertfall hvis du har kjøpt en ombygget en, for da får du sikkert ikke gamle motoren med. Det du må passe på da er når bilen er førstegangs reg i Norge, for du kan risikere å betale tilleggsavgift hvis den er importert innen en viss tidsperiode som jeg ikke husker.

Eneste er som sagt her hvis du krasjer og det blir nødvendig med etteforskning, da vil du kanskje støte på problemer..

Du kan jo bare spørre en mekaniker før du bestiller EU om han kan prøve å ikke se så veldig nøye på turboen og IC, evt at du lar bilen stå en uke etter godkjenningen til "ombyggingstid". Mye muligheter, bare å være litt forsiktig og ikke gå på biltilsynet for eu :P
Mener bilen skal ha hatt skilter i Norge i 10 år (eller mer) for å unngå hk avgiften...

Men er vel ikke største problemet å få godkjent en Mr2 med turbo vel? Holder det ikke med at man oppgraderer forskjellene på GTi vs Turbo, og dokumenterer dette selvsagt?
 #311709  av doffy

toyparts fikk hendene sine på noen sånne papirer mener jeg, men ser ut som om han ikke driver noe firma lengre, men det betyr jo ikke at han ikke vil tjene penger eller være behjelpelig, ikke vet jeg. Toyota Norge burde ihvertfall ha muligheten til å skaffe disse papirene om du kommer til rett person.
 #311714  av mr2storbrua

Er vel det å faktisk få dokumentering fra Toyota som er vanskelig. Du må også få dokumentert at du har byttet bremser dersom bilen er rev1.
 #311715  av mr2storbrua

Ser forresten at du har 3.gen 3S-GTE. Mulig det er litt verre å få godkjent, og at du må si at du har 2.gen. Husker ikke helt hvorfor, mulig det bare er for å slippe billigere unna avgiftene, så da er det ikke noe å tenke på dersom det er over 10 år siden din ble førstegangsregistrert i Norge.
 #311717  av Daniel HS

Som Doffy sier her bør Toyota kunne skaffe papirer. Er vel noen som kjenner noen på Toyota som kan være behjelpelig på å få kontakt med riktig person? Hvis ikke er det "prøve/feile" metoden til man finner riktige personen.
mr2storbrua skrev:Er vel det å faktisk få dokumentering fra Toyota som er vanskelig. Du må også få dokumentert at du har byttet bremser dersom bilen er rev1.
Husk at de også kan komme til å kreve kvittering/bevis for at nye/erstattede deler ikke er stjålet...
mr2storbrua skrev:Ser forresten at du har 3.gen 3S-GTE. Mulig det er litt verre å få godkjent, og at du må si at du har 2.gen. Husker ikke helt hvorfor, mulig det bare er for å slippe billigere unna avgiftene, så da er det ikke noe å tenke på dersom det er over 10 år siden din ble førstegangsregistrert i Norge.
Spørs om han kan si at han har 2.gen, i og med at han sikkert må oppgi serie nr på motoren, og oppgi dokumentasjon på hva motor dette er (slagvolum og hk skal være riktig).

Men ble Mr2 MkII levert med 3.gen motor fra fabrikk? Hvis ikke kan dette være grunnen, at man da ikke får dokumentasjon til 3.gen, og får den dermed ikke godkjent...
 #311722  av mralp

Hmm, dere er ikke stødig i søkefunksjonen ser jeg :wink:

1) viewtopic.php?f=50&t=26549&p=275284&hil ... r2#p275284

2) Les inleggene til Dr.Ling, han kjørte løpet med gen3; viewtopic.php?f=33&t=16313&st=0&sk=t&sd=a
For de som er late; Bla jdm 245hp gen3 3sgte oppfyller ikke krava. Du må dokumentere med full syklustest i Tyskland. Merk at syklus ikke medfører godkjenning, andre avgasskrav i Japan, så good luck!

3) "10 års regelen" med fratrekk gjelder dersom du godkjenner bilen, blir du tatt får du null i fratrekk selv om bilen har vært f.eks 6 år i Norge, ref bla den heldige karen som fikk bilen sin gjenoppbygd på BT sist år og fikk en hyggelig regning... For oss med motorsterke biler blir det kr 2577,65 pr. kW av resteffekten, ref http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... NO#satsene
Faller du utenfor regelen får du kun krav om tilbakestilling til original stand.