TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ParkeringsomrÃ¥de , brysom menneske og kamera

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #31015  av MRQuoc

Vi i Drammen har en fint område hvor vi kan "øvelseskjøre" før man drar ut på veien. plassen er stor og ganske åpen , Drammenser'ne vet hvor det er , for andre heter plassen Gulskogen Senter. hver kveld er det 2-3 biler som har unge mennesker bak rattet for å lære å kjøre. plassen er ypperlig for øvelseskjøring... og ypperlig for andre til å gi full gass :D her går bilene sidelengs og baklengs uten å treffe noe som helst.. dette er en god plass for å øve sidelengskjøring.. oppretting av sladd .. og generelt bra treffsted.
Det obligatoriske delen for glattkjøring holder ikke for meg.. og dermed har jeg benyttet plassen til å øve mer.. og faktisk klarer jeg å manøvrere bedre på glattføre nå enn tidligere. Noen ganger er vi der når brøytebilen er der.. vi har jo stor forståelse for at brøytebilen trenger plassen for å brøyte .. men når brøytebilen er 400 meter unna, er det litt rart at sjåføren bryr seg ... om at vi holder på .. stor forståelse for at vi kan komme ubevisst rundt en sving og treffe brøyter'n og kanskje ha store materielle og persnolige skader når ulykken er der.. men vanlig øvelseskjøring der.. sier han ikke noe om.. ja vi har større fart , ja vi ligger mer sidelengs .. og ja vi kan treffe noen bukker.. men å prøve å si at han fått to bilførere til å miste lappen når politiet kom er en veldig hvit dum løgn som få av oss skremmes av. jeg har da forståelse for at han ikke vil treffe noen av oss med skuffa si. jeg vet ikke .. han har jo ganske stor kjøretøy med FLERE blinkende gule lys som viser hvor han er.. men han da at vi er blinde ?!
vel , nok om Brøyter'n .. men idag satt noen å jobbe på kveldstid på senteret ved ett vinduet langt oppe i bygget... han tok bilder av oss av en liten kompakt digital kamera.. ?! .. kanskje han har noen fine bilder som jeg kan ha som avatar ? .. ellers er det vel meningen at han skal anmelde forholdet med bevis .. .. ja for han plages av at vi kjører sidelengs utenfor arbeidsplassen hans , der det ikke finnes en bil , der det er sjeldent vi treffer noe. Han mistet sikkert verdifull tid på å måtte ta bilder til minnekortet var tomt , han måtte også bruke ressurser til å ringe til politi og si at det er noen ungdommer som kjører sidelengs på arbeidsplassen hans.. . kl. 22 på kvelden..
Det kunne vel ikke vært tryggere å ha oss på en så stor plass .. enn at vi skulle gjort det i normal trafikk på veien.. men hva han "fotografen" skal med bildene er uviss .. men med tanke på at jeg tok bildet av han , kan jeg legge det ut her .. det er ikke skarp nok til å kjenne igjen fyren. så da gjelder ikke personvern-loven.
Det må sies at hvis jeg opplevde at det var sidelengskjøring utenfor arbeidsplassen min , ville jeg gått ut og vist dem hvem som er sjef av plassen.. hvorfor skal jeg bry meg , så lenge det ikke skjer noe på materiale eller personer ?! .. ! ..
Er det samfunnsproblem ? tar det mange liv ? jeg mener at vi kunne fått lov til å herje så lenge det ikke går på andres bekostninger , selvsagt er det offentlig\priavt område .. men å bry seg om slikt mener jeg er tull...
det er forsatt en parkeringsplass.

Når jeg blir stor og får stabil økonomi skal jeg bygge min egen plass å la venner herje på.. ja .. for snart er det ikke lov å kjøre på offentlige plasser slikt vi har , blir vel bøtelagt og påsatt "prikker" .. dette kommer jeg til å gjøre så lenge jeg ønsker å lære å takle sladd. noe jeg aldri lærte på kjøreskolen.. eller .. jo glattkjøring i 3 timer .. som skal redde meg så lenge jeg kjører bil .. i 70 år fremover....
Vedlegg
DSC01444.JPG
DSC01444.JPG (76.29 kiB) Vist 1927 ganger

#31032  av chris

Jeg har ikke så mye å kommentere ang dette, bortsett fra at jeg er helt enig. Utrolig hva folk gidder å bry seg om (både sivile og purk). De synes tydeligvis at det er bedre at ungdom tester grensene på landeveien i stedet for i tryggere omgivelser.....

Og ja.. den lille turen på glattkjøringsbanen gjør jo folk virkelig proffer på glatt føre.. :roll: :?

Selv benytter jeg meg stadig av diverse parkeringsplasser rundt omkring. Man blir aldri utlært på sånt.

#31035  av MR2turbo

er og enig med deg.. og det er jo morro å ta seg en liten brei en når føret tillater det... :wink:

#31036  av MRQuoc

slevsagt .. man blir aldri utlært .. man blir bare bedre for hver gang.. og spesielt når føret tillater å lære .. når jeg har det morsomt .. lærer jeg mer og gir meg litt mer motivasjon til å forsette med det...

#31041  av jumbo

At brøyter'n er bekymret er jo greit nok, men når det først er sagt er det vel mer snakk om at han er irritert over ungdom som leker seg med bil enn sikkerhet tenker jeg. Det er nok også tilfellet for vår venn i vinduet med kamera.

Over til selve saken... Er plassen privat eller offentlig? I første fall kan selvsagt eieren nekte dere å være der og evnt anmelde dere for at dere er der i det hele tatt. Han kan imidlertid IKKE anmelde dere for selve kjøringen.

Dersom det er snakk om en offentlig plass gjelder vel vanlige trafikkregler, som sier at unødig spinning/sladding er fy-fy, samt det generelle påbudet om å kjøre varsomt og hensynsfullt. Mange mener at man bryter disse reglene ved å foreta intensjonell sladding, blant annet politiet...

Ergo har de vel retten på sin side. Man kan selvsagt like det eller ei, men jeg tror det er slik.

At litt øving på en slik plass er bare sunt og forhindrer en del uheldige episoder i trafikken forøvrig er jo vi fullstendig klar over, men det hjelper desverre lite satt opp imot trangsyntheten til fryktelig mange grinebitere samt offentlige etater. :?

#31067  av kake

Ja der sa du det Jumbo, grinegrinebitere! Sikkert en ganske komisk mann som tar bilde i vinduet der ja! :shock:

#31089  av cameleon

Er egentlig rart hvor staten/offentlige generelt klarer å ødelegge/irritere vanlige mennesker for småting. Som foreksempel dette, eller alle de bompengerngene som er satt opp, eller piggdekkavgiftene, parkeringsavgiftene osv. Kjører du med piggdekk her i trondheim må du betale 15 (eller 20kroner). Hvis ikke får du bot. Suser du gjennom bompengeringene i trondheim, som det er satt opp så mange plasser at det er umulig å telle dem, så får en 300kr i bot. Nå har vi til og med fått bompengeringer inn i trondheim sentrum også. så skal du inn til byn er det 15kr og skal du inn til sentrum er det 15kr.

Vi har det jo så GODT her i landet for staten er jo så SNILL ROFLMAO

Personlig skuller jeg ha kjørt en diger semitrailer in i bakenden på bilen til de nautene som kom opp med alle disse idéene og sønderknust bilene deres til de hadde vært så smadret at en kunne ha lagt restene i en tine melkekartong.

#31092  av Erlend

MÃ¥ bare si meg enig med Quoc, Chris, Jumbo og Markus :)
Ellers så synes jeg at vi har det bra her i landet, i forhold til hvordan de har det mange andre steder.

Men det skulle vært mulig å gjøre stemmen vår hørt på flere måter enn å stemme på et parti neste valg :P
Man kan jo få med seg så og så mange mennesker på en underskriftskampanje, varsle media og få den overlevert Stortinget?

Men hvis jeg hadde vært mannen som jobbet overtid i kontoret like ved, og ble plaget av støy fra bilene utenfor hele kvelden, så hadde nok jeg blitt irritert på at det plutselig hadde blitt lov for folk å sladde og herje så mye de ville.. Det vi trenger er litt mer liberale lover, f.eks ikke å forby unødig sladding og spinning, men f.eks la Politiet hanskes med det etter skjønn. Jeg tror at en god del politifolk ville ha latt det gli hvis man tok nødvendig hensyn... Eller hva?

#31093  av MRQuoc

de tjenestemenneske vi har snakket med i dette forbindelsen har sagt at så lenge vi ikke gjør det når de kommer .. er det helt greit .. det handler om tross alt respekt til tjenestemennene som kommer.. selvsagt .. de har loven på sin hånd og om de ønsker kunne de faktisk gjort det værre enn å vise seg på plassen der. .. btw .. plassen er ganske populær plass for mange andre også .. til og med familiebiler med fedre og barn bak gir en litt sladd mens dem er der .. når de skal igjennom der ..

#31103  av chris

cameleon skrev:Er egentlig rart hvor staten/offentlige generelt klarer å ødelegge/irritere vanlige mennesker for småting. Som foreksempel dette, eller alle de bompengerngene som er satt opp, eller piggdekkavgiftene, parkeringsavgiftene osv. Kjører du med piggdekk her i trondheim må du betale 15 (eller 20kroner). Hvis ikke får du bot. Suser du gjennom bompengeringene i trondheim, som det er satt opp så mange plasser at det er umulig å telle dem, så får en 300kr i bot. Nå har vi til og med fått bompengeringer inn i trondheim sentrum også. så skal du inn til byn er det 15kr og skal du inn til sentrum er det 15kr.
Det stemmer egentlig ikke helt da. Man betaler bare en gang per time, og det koster 9 kroner med brikke ;) Slipper å betale to ganger for å komme inn til sentrum, med mindre du bruker en time på distansen ;)
Vi i Trondheim er jo så heldig at bomringen er stengt mellom 18 og 06, og hele helgene, og i tillegg skal den rives neste år.

Men ja, bompenger er noe dritt. Svenske klarer seg såvidt jeg vet uten bomringer og bomstasjoner? Og de har ikke olje engang.

#31105  av CelicaTurbo

bomringen i Bergen skulles rives for noen år siden, men istedenfor annonserte dem at den skulle finansiere nye prosjekter (trekantsambandet bl.a.) og et halvår senere doblet dem prisen til 10,- per passering. Nå neste uke begynner dem med brikker og prisen uten brikke er 15,- I tillegg er det ikke lenger gratis etter kl 22 på kvelden eller i helgene, kun helligdager er gratis :?

#31111  av cameleon

chris skrev:
cameleon skrev:Er egentlig rart hvor staten/offentlige generelt klarer å ødelegge/irritere vanlige mennesker for småting. Som foreksempel dette, eller alle de bompengerngene som er satt opp, eller piggdekkavgiftene, parkeringsavgiftene osv. Kjører du med piggdekk her i trondheim må du betale 15 (eller 20kroner). Hvis ikke får du bot. Suser du gjennom bompengeringene i trondheim, som det er satt opp så mange plasser at det er umulig å telle dem, så får en 300kr i bot. Nå har vi til og med fått bompengeringer inn i trondheim sentrum også. så skal du inn til byn er det 15kr og skal du inn til sentrum er det 15kr.
Det stemmer egentlig ikke helt da. Man betaler bare en gang per time, og det koster 9 kroner med brikke ;) Slipper å betale to ganger for å komme inn til sentrum, med mindre du bruker en time på distansen ;)
Vi i Trondheim er jo så heldig at bomringen er stengt mellom 18 og 06, og hele helgene, og i tillegg skal den rives neste år.

Men ja, bompenger er noe dritt. Svenske klarer seg såvidt jeg vet uten bomringer og bomstasjoner? Og de har ikke olje engang.
Ikke alle bomrngene funker helt som de skal med kort da. Som oftest drar jeg det kortet der så mange ganger at det ikke er mulig å telle en gang. Da er en jo dømt til å betale mer. Vi hold på å diskuterte det der med bomringer i klassen forleden. Og da nevnte læreren og noen medelever at faenskapen skulle stå der i 5 år til. correct me if I am wrong.

#31119  av sindrejl

Cameleon, kan stemme det, det var originalt ment frem til 2005, men nå har de funnet ut at dem tjente jo grovt på denne bomringen og kan finansiere alt via dem.. siden alle andre penger vi bruker (årsavgift, veiavgift, bilavgift, piggdekkavgift, parkeringsgebyr, bensinavgift, miljøavgift, råneavgift, fartsbøter osv osv) går til administrasjasonen som skal fordele avgiften! Og at fylket ikke er spesielt rikt siden alle oljepenger går til en kommune i landet og resten til administrasjon av alle oljepengene.. du vet, bruker man av oljefondet blir det inflasjon, så det kan ikke skje.. noengang..

Så med andre ord.. garanterer at neste år sier dem at den skal stå noen år til.. og så øker dem avgiften til 30spenn pr passering og begynner å ha det åpent i helgene osv

#31129  av MRQuoc

Drammenser'ne er drittlei bom .. ja vi hadde jo Kjellstad , Europas første ? elle.no . i 25 år .. :roll: , og bystyret har stemt imot ring i Drammen , og det er ganske så digg.. men vi skal ikke være så sikker på at det aldri blir satt opp.. kommunen har dårlig råd , og det er altfor mange prosjekter i gang nå at , det må bare gå galt ! .. vi får se ,

ellers får jeg dytte i en Elektromotor i Mr2'en , høyere dreiemoment og gratis passering 8) , om man får godkjent det som el-bil .. hehe

#31182  av henningl

Lurer på om strikkmotor gir gratis passering...