TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l ang. lambda sensor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #308230  av Helgeland

lamdaen min er røket på en gti 92 modell..
jeg fikk en som egentlig hører til en 3sgte 3 gen. med like mange ledninger og akkurat de samme fargene.. men ulik kontakt...

men denne ser ut som og være byttet en gang pga. alle kablene er skjøtet.

kan jeg koble på denne lambdaen og bare håpe det funker når jeg starter bilen om 2-3-mnd. '

jeg skal også koble på en slik måler som måler blandingsforholdet.. der ejg skal hente ut signal fra lambdaen..

meg jeg leste litt litt her på forumet ang dette men fant ingen svar på den fargekombinasjoenen jeg har...

det er:
svart
svart
hvit
blå

er det noen som kan hjelpe meg med dette??
takker...
 #308232  av Larsen

Ja i bortimot alle biler som kjører på veien så bruker man det samme prinsippet på oppbygning så de vil fungere omhverandre. Enkelste å se forskjelle på kabelen er å se på størrelsen og fargen. Tynn kabel betyr at d er signal kabel, tykk kabel er til varmeelementet. Sort vil da være gjord for de respektive.

Angående å bruke en vanlig lambda sonde til å måle lambda verdien så er ikke d å anbefale, da den ikke er nøyaktig nok. Da bør du heller invistere i en bred båndslambda.
 #308233  av Helgeland

tusen takk...

har også hørt dette med bredbåndslambda og planen er og bytte men foreløpig kjøre med en fra autogauge.

men det du sa ... hva mener du??

det er lik tykkelse på alle kablene.. og

etter mitt hode så er vel di 2 svarte til varme elementet er di ikke??
takker for svar.
 #308239  av Larsen

Helgeland skrev:tusen takk...

har også hørt dette med bredbåndslambda og planen er og bytte men foreløpig kjøre med en fra autogauge.

men det du sa ... hva mener du??

det er lik tykkelse på alle kablene.. og

etter mitt hode så er vel di 2 svarte til varme elementet er di ikke??
takker for svar.
Åja, noen sonder som har forskjelig tykkelse på ledningene. De to sorte er garantert jording. Hvis du har multimeter så kan du måle hvem av dem som er varmeelement. Vil gjette på at resistansen til varmeelementet vil ligge jevnt på 5-20 ohm, mens signalledningen ikke vil gi noe fornuftig resultat.
 #308261  av Xlr8

di 2 som er like pleier og være oppvarminga..
den blåe er nok signal og den hvite jording eller motsatt..
litt usikker der:S
 #308377  av Helgeland

takker for svar.... satser på at det er den blåe får bare prøve:s etter det en kompis sa så kunne jeg ikke ødelegge noe...