TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny clutch (Stort problem pÃ¥ side 2!!)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #302522  av mr2storbrua
 
Nå har dessverre clutchen begynt å slure når jeg har stort pådrag, og jeg må derfor gå til innkjøp av ny clutch. Det jeg lurer på er hvilke clutch jeg burde kjøpe? Vil ha en som tåler litt mer enn originalt. Er vel dreiemoment man må se på da, hvor mye er det originalt?

Hvor mye koster det å få byttet dette på verksted (kun arbeid)?
Er det andre ting jeg burde bytte/overhale samtidig? Tenkte å kjøpe nytt svinghjul i samme slengen, noen anbefalinger her?

Er ikke helt sikker på om jeg har diffsperre, i så fall trenger den en overhaling. Er dette noe som er raskt å se dersom girkassa er tatt av?
Sist redigert av mr2storbrua den 17 des 2008 14:23, redigert 1 gang totalt.
 #302564  av mr2storbrua
 
Se det ja, ikke værst. Cusco er jo et kjent merke, så går ut fra at dette svinghjulet også er kvalitet?

Skal forøvrig bestille en del deler fra mvpmotorsports, ser de selger clutcher også, men vet ikke helt hvilke jeg skal velge. Er jo en del å velge mellom der. http://www.mvpmotorsports.com/Templates ... SearchYN=N

Hvilke burde jeg gå for? Går 2. og 3.gen overens?
 #302569  av BT-GTI
 
ligger masser på nettet jeg bruker et merke som heter f1-racing. men sikker p at du ikke har fått olje på lamelene? da blir clutchen sånn som du sier slipper når du passerer 1 bar (5500rpm) ellers funker den, men blir ubrukelig på bane når det blir veldig varmt over lenger tid,
 #302571  av mr2storbrua
 
Tja, mulig at det kan være det. Merker det best når jeg ligger 5.gir og presser gassen i bånn. Går et lite øyeblikk til jeg får bygd opp trykk, så hører jeg turtallet øker, mens farta holder seg ganske stabil. Er vel litt vanskelig å vite hvilke feil det er, for olje på lammelene vil vel også bety at den glipper? Dersom dette skal fikses er det vel samme reperasjonen som å bytte cluch, men slipper å bruke penger på ny? Jeg tenker at siden man først og fremst har det ute, så er det like greit å bytte det, holder vel ikke allverdens den originale clutchen?
 #302586  av mr2storbrua
 
Synes denne ser interesant ut:

'RPS Max Clutch with Sprung Hub for MR2 Turbo
Part # RP MS-22905-SP
This package includes the RPS Turbo Clutch Pressure Plate and the RPS Carbon Claw 6 puck disc (sprung hub) disc. This clutch kit can hold up to 525 foot pounds of torque & is 43% stiffer than stock. The Sprung Hub disc is a 6-puck design with alternating pucks of carbon & metal. It holds more power than the Street Disc yet is also very driveable & slippable unlike the ACT 6 puck disc. The reason it is so streetable is that not all 6 pucks are metal, 1/2 of them are organic & 1/2 are metal. It will last longer than the Street Disc and requires a proper break-in. This is the ultimate power holding (yet streetable) setup available. RPS is the only company that manufactures a multi-puck disc with springs on them. If you care about the streetability of a clutch, if you care about the life of your transmission, select a sprung hub disc. If you have a mean MR2, you should highly consider the RPS Max Series for getting all that power to your rear tires.

Please note! If you need the disc or pressure plate only, that is no problem! Please contact us for pricing.

MSRP $582.91
Your Price $495.47

Hva mener dere om den? Burde holde en stund det? (525 ft/lbs=712 Nm)

"requires a proper break-in", betyr det at den må kjøres inn?
 #309573  av mr2storbrua
 
mr2storbrua skrev:"requires a proper break-in", betyr det at den må kjøres inn?
Går utfra at det betyr at den må kjøres inn, noen som vet hvor langt? Er det bare å kjøre rolig i begynnelsen?
 #309580  av inzane2012
 
mr2storbrua skrev:
mr2storbrua skrev:"requires a proper break-in", betyr det at den må kjøres inn?
Går utfra at det betyr at den må kjøres inn, noen som vet hvor langt? Er det bare å kjøre rolig i begynnelsen?
vist du har bestillt den eller skal til å gjøre det så er det nok sikkert bare å sende dem en mail og spørre om sånt :) men den trenger sikker noen mil med rolig kjøring ja :)
 #309589  av mr2storbrua
 
Har bestilt og mottatt den. Kan nok bare sende en mail og høre, bare tenkte at dersom noen her visste det så var det greit at det ble skrevet ned på forumet. Har ikke funnet det noen andre steder.
 #309778  av Larsen
 
Jeg kjørte med rps klutsj selv jeg. Var veldig fornlyd med den, men jeg hadde fullface plate og ikke puc på min da. Den kjentes ut som orginal turbo klutsjen, bare holdt mye mer. Har hørt at de puc klutsjene er litt mer brutale da...
 #309784  av mr2storbrua
 
Skal bli spennende å se hvordan det blir. Skal inn på verksted til tirsdag, regner med de er ferdig på onsdag.

Du må prøve den igjen når jeg får montert datasprutet, er blitt en del mere drag enn når du prøvde sist :D
 #309989  av mr2storbrua
 
Da sendte jeg mail til mvp (fikk svar etter 3 min, fantastisk service) der jeg spurte hvordan den skulle kjøres inn:
For the 1st 600 miles do not exceed 4500 rpm. From 600-1000 miles do not exceed 5500. From 1000-1300 you can take it to redline if you wish but do not do any hard launches just yet. After 1300 drive it how you wish!
Tenkte det kunne være grei informasjon til andre :)
 #309998  av inzane2012
 
mr2storbrua skrev:Da sendte jeg mail til mvp (fikk svar etter 3 min, fantastisk service) der jeg spurte hvordan den skulle kjøres inn:
For the 1st 600 miles do not exceed 4500 rpm. From 600-1000 miles do not exceed 5500. From 1000-1300 you can take it to redline if you wish but do not do any hard launches just yet. After 1300 drive it how you wish!
Tenkte det kunne være grei informasjon til andre :)
må ikke glømme å gange det med 1.6 da siden det er snakk om miles der...

600miles = 960km
600-1000miles = 960km-1600km
1000-1300 = 1600km-2080km

var temmelig lang innkjøring på den clutchen ja:P
 #310039  av FireWalk
 
De aller fleste racing clutcher er veldig av og på og kan oppleves som ganske brutale og travle i rush trafikk med mye stop & go trafikk. Har kjørt mange biler med forskjellige racing clutcher og syntes de alle er mer eller mindre av eller på, spesielt de som er uten fjærer. Men skal man ha noe slikt er det ikke særlig vits med fjærer uansett fordi de som regel hopper av og man bare får problemer med dem.

Jeg forsket mye på saken når jeg skulle ha ny racing clutch til min egen MR2. Har 350 hk på hjula nå og trengte noe som virkelig holdt da den orginale ikke var brukbar i det hele tatt på såpass mye effekt.

Valget falt på Clutchmaster Stage 5 clutch fra ATS Racing. 6 puck unsprung. Tåler 400% mer enn orginal clutchen. Utrolig bra clutch! beste racing clutchen jeg har kjørt iallefall. Den føles som den orginale clutchen, kan slures (selv om det ikke anbefales med noen racing clutch) og er like lett å trykke inn som orginalen.

Har latt dama kjøre bilen og hun merket ikke at det var ny clutch engang. Det sier vel sitt :-)

Den er iallefall min anbefaling.