larspronne skrev:
hvor får du dette fra? så lenge det ligger en bekreftet Co2 verdi for den modellen burde vel det gå i orden?
vet om tilfeller i UK som har brukt dette ved import fra US i allefall.
Hadde noen lengre samtaler med ansvarlige for US import hos biltilsynet region nord.
På denne bilen jeg undersøkte på finnes det ikke opplysninger om Co2 utslipp, USA begynner også å bli mer
opptatt av utslipp, men måler dette bare i gallon/miles.
Brukte lang tid med å kontakte flere forhandlere i USA uten at disse kunne legge frem noe tall for Co2 utslipp.
Men iflg biltilsynet hjelper det ikke noe om jeg hadde fått slike opplysninger fra fabrikk f.eks, da det Norske biltilsyn
deler opp (bil)verden i 3 kontinenter, og data og slikt for biler produsert til USA (og Asia) ikke ville kunne brukes for reg i Norge.
Bilen jeg undersøkte på kan, som andre nevner her, registreres på unntaksregelen. Men må da vært registret i USA, være
orginal som den kom fra fabrikk, og forbli orginal i framtiden.
Ang felger/dekk så var det der muligheter for endringer. Lys måtte ha rett farge, og belter må ha riktig merking osv.
Så slik som jeg forsto dette så ville heller ikke en IS250 fra USA kunne bruke data fra EURO IS250 da disse ikke var produsert for samme kontinent. Det er heller ikke helt like motordata på en Euro og en US IS250, så dem får vel mye å henge seg opp i.
Har også sett at det er firma som importerer Camry hybrid fra USA, spurte han om dette også, og der var også svaret at disse bilene ikke kunne få noe avgiftslette pga at disse var laget for USA, og dokumentasjon derfor ikke kunne brukes hos oss.
Kunne kanskje ha kontaktet disse firmaene og hørt om hvordan dem gjør dette før salg.
Det blir ganske stor forskjell i avgiftene hvis man kan bruke Co2 tall i stedet for motorvolum, på bilen jeg regnet på ble
diff ca 100.000.- om jeg brukt motorvolum eller Co2 tall, da brukte jeg data som er oppgitt for en annen bil, men med samme motor.