TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • is250 import fra usa

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #284989  av tunamgu
 
Med den deilige $$-kursen så må det være veldig gunstig å importere biler fra usa.Siden de ikke bruker CO2-beregning,er det mulig å bruke den europeiske CO2-verdi på US biler?

Har også lest om det er forbudt å forandre på US-biler i norge.Hva er dette for noe tull?
 #284993  av 2fast4u
 
tunamgu skrev:Med den deilige $$-kursen så må det være veldig gunstig å importere biler fra usa.Siden de ikke bruker CO2-beregning,er det mulig å bruke den europeiske CO2-verdi på US biler?
Du får ikke bruke CO2-verdier oppgitt på euro-biler ved registrering av biler fra USA.
avgifter beregnes etter motorvolum, hk og egenvekt. Men trur enda det vil lønne seg.
Man kan jo få en IS250 AWD fra USA for samme pris som en std 250 i Norge.

:wink:
 #285064  av larspronne
 
2fast4u skrev:
tunamgu skrev:Med den deilige $$-kursen så må det være veldig gunstig å importere biler fra usa.Siden de ikke bruker CO2-beregning,er det mulig å bruke den europeiske CO2-verdi på US biler?
Du får ikke bruke CO2-verdier oppgitt på euro-biler ved registrering av biler fra USA.
avgifter beregnes etter motorvolum, hk og egenvekt. Men trur enda det vil lønne seg.
Man kan jo få en IS250 AWD fra USA for samme pris som en std 250 i Norge.

:wink:

hvor får du dette fra? så lenge det ligger en bekreftet Co2 verdi for den modellen burde vel det gå i orden?
vet om tilfeller i UK som har brukt dette ved import fra US i allefall.
 #285451  av 94CelicaGT
 
hvis du f.eks importerer en supra fra usa blir den godkjent på vilkår som sier at bilen må være 110% original..

dvs at du ikke en gang kan kjøpe deg andre felger,lakkere bilen i en annen farge eller gjøre noe som helst på bilen som gjør at den ikke er som den var da den trillet ut av fabrikken.. :roll: :roll:

Heia Norge!! :roll:
 #285512  av tunamgu
 
Må jo være mulig å senke og bytte felger i norge?hva hvis originale felgene blir "stjålet"?de kan jo ikke sjekke det?
 #285524  av QuiNlan
 
Trokke du bør modifisere for mye før den blir godkjent i Norge. Når den er godkjent ligger en hel verden av muligheter for dine føtter, vil jeg tro.
 #285703  av sunbug
 
Det med at bilen må være 100% orginal og ikke kan endres siden er ikke helt sant. Dette gjelder kun om bilen registreres på unntaksregel. (Hull i loven som tillater US-biler uten noe mer tull.) Om du vil ha den bilen inn på vanlig vis er dette fullt mulig om du oppdriver tuv eller tilsvarende. I de fleste tilfeller kan man lett skaffe tuv-papirer på amerikanske biler fra tyskand for noen lapper.

Registrerte min us mr2 med tuv fra tyskland og noen papirer jeg fikk fra toyota i tyskland med det de hadde av tekniske data på bilen.
 #285761  av larspronne
 
hva mener du med denne unntaksregelen?

så om det ikke eksisterer typegodkjenning på bilen, kan den importeres uansett om den er 100% orginal?


f.eks en IS350 som ikke eksisterer på den europeiske markedet?


Lars.
 #285786  av 2fast4u
 
larspronne skrev:

hvor får du dette fra? så lenge det ligger en bekreftet Co2 verdi for den modellen burde vel det gå i orden?
vet om tilfeller i UK som har brukt dette ved import fra US i allefall.
Hadde noen lengre samtaler med ansvarlige for US import hos biltilsynet region nord.
På denne bilen jeg undersøkte på finnes det ikke opplysninger om Co2 utslipp, USA begynner også å bli mer
opptatt av utslipp, men måler dette bare i gallon/miles.
Brukte lang tid med å kontakte flere forhandlere i USA uten at disse kunne legge frem noe tall for Co2 utslipp.
Men iflg biltilsynet hjelper det ikke noe om jeg hadde fått slike opplysninger fra fabrikk f.eks, da det Norske biltilsyn
deler opp (bil)verden i 3 kontinenter, og data og slikt for biler produsert til USA (og Asia) ikke ville kunne brukes for reg i Norge.
Bilen jeg undersøkte på kan, som andre nevner her, registreres på unntaksregelen. Men må da vært registret i USA, være
orginal som den kom fra fabrikk, og forbli orginal i framtiden.
Ang felger/dekk så var det der muligheter for endringer. Lys måtte ha rett farge, og belter må ha riktig merking osv.

Så slik som jeg forsto dette så ville heller ikke en IS250 fra USA kunne bruke data fra EURO IS250 da disse ikke var produsert for samme kontinent. Det er heller ikke helt like motordata på en Euro og en US IS250, så dem får vel mye å henge seg opp i.

Har også sett at det er firma som importerer Camry hybrid fra USA, spurte han om dette også, og der var også svaret at disse bilene ikke kunne få noe avgiftslette pga at disse var laget for USA, og dokumentasjon derfor ikke kunne brukes hos oss.
Kunne kanskje ha kontaktet disse firmaene og hørt om hvordan dem gjør dette før salg.

Det blir ganske stor forskjell i avgiftene hvis man kan bruke Co2 tall i stedet for motorvolum, på bilen jeg regnet på ble
diff ca 100.000.- om jeg brukt motorvolum eller Co2 tall, da brukte jeg data som er oppgitt for en annen bil, men med samme motor.

:wink:
 #286494  av WireD
 
Unntaksregelen var det amcarklubben som i sin tid fikk igjennom. Amcarklubben er vel den mektigste klubben i norge(sett bort ifra NAF), og jeg tror dette falt sårt for de høye herrer på pidestallene i biltilsynet. Denne regelen skulle gjelde KUN lys og belter så vidt jeg forstod det etter å ha vært med på et møte i en underklubb av amcarklubb-paraplyen, dvs. amerikanske lys skulle tillates, og beltene likeså, da amerikanske standarder sånn sett ikke var dårligere enn den europeiske, snarere tvert imot... Problemet var at dette ikke var godt nok definert i unntaksregelen, slik at biltilsynet "tok igjen"(er iallefall slik det virker som), ved å tolke regelen som at bilene skulle være HELT 100% orginale, ingenting kunne endres.
Amcarklubben har per idag to advokater som jobber fulltid på å få omtolket unntaksregelen slik den var ment å være.

Les litt rundt her, skal stå på en av disse sidene mener jeg også, se nedover i offentlige høringer, nyheter, pressemeldinger, gjesteskribenten osv.. :)

http://www.amcar.no/page.asp?MenuID=311
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 01&Order=3

Tragisk at de forenkler ombygging i sverige, mens i norge går vi motsatt vei.... hipp hurra for den siste kommuniststat..! :evil:

Min RX7 ble tatt inn til landet med 3" catback, gikk helt fint det :)
 #286521  av larspronne
 
mente jeg leste at denne unntaks regelen sier at alle 100% originale US biler kan taes inn så fremt de oppfyller kravene på lys jeg?

dvs- på an US spec is250 som mangler blinklys på siden kan dette bli problematisk?


Lars.
 #289993  av @lpher
 
larspronne skrev:mente jeg leste at denne unntaks regelen sier at alle 100% originale US biler kan taes inn så fremt de oppfyller kravene på lys jeg?

dvs- på an US spec is250 som mangler blinklys på siden kan dette bli problematisk?


Lars.

Man monterer på sideblinklys ;)
 #291142  av TurboKnut
 
USA-bilene som registreres på unntaksregelen (feks Chevrolet Pickup) må være 100% originale.

De får bla IKKE LOV TIL Å:

Lakkeres i annen farge
Montere lysbøyle (kufanger)
Ikke montere gass anlegg
Ikke montere skillevegg
Ikke avvike på dekk/felger
Ikke montere ekstra festekroker i lastekassen (om det skulle være behov for å stroppe fast noe mer)
Ikke montere fartssperre (som blir pålagt alle lette lastebiler nå. Dette blir sett på som for stort avvik fra originalene. Derfor får bilene som er registrert på 1-15 regelen fortsatt lov å kjøre fort).

Denne regelen tolkes strengt.
 #291179  av larspronne
 
ok - skjønner at du ikke kødder med folka som skal godkjenne bilen din på unntaksregelen.

MEN, er denne unntaksregelen eneste måte å registrere US biler på om det ikke foreligger CO2 dokumentasjon som er gyldig for Europa?

Fikk nemlig dette informert av et bilimport firma nylig.

F.eks kan ikke Co2 dokumenasjon for IS250 i Japan brukes ved import til Norge, og spesielt ikke for US biler....