TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kald luft i varmeapparatet pÃ¥ IS200 ved tomgang?

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #284404  av Tjuls

Har lagt merke til de siste dagene at det tar lang tid før det kommer skikkelig varm luft i varmeapparatet på bilen. Merka også i dag tidlig at når jeg møtte på kø, så ble det kaldere og kaldere. Helt til det faktisk ble kaldt et lite øyeblikk før jeg ga på litt. Jeg kan ikke huske at bilen har vært slik tidligere, og jeg tror det har kommet litt gradvis.

Kan det tyde på at termostaten holder på å ta kvelden, eller kan det være andre ting? Noen som har opplevd det samme?
 #284437  av Supramk3turbo

Hvor kaldt er det hos deg?? Kanskje kjølevannet begynner å fryse. Eller om det rett å slett er for kaldt, men pleier ikke å være noe prob på bensin motorer egentlig. Er det nok kjøleveske??

Kan jo være en elektrisk feil også..
 #284445  av rx300

Tjuls skrev:Har lagt merke til de siste dagene at det tar lang tid før det kommer skikkelig varm luft i varmeapparatet på bilen. Merka også i dag tidlig at når jeg møtte på kø, så ble det kaldere og kaldere. Helt til det faktisk ble kaldt et lite øyeblikk før jeg ga på litt. Jeg kan ikke huske at bilen har vært slik tidligere, og jeg tror det har kommet litt gradvis.

Kan det tyde på at termostaten holder på å ta kvelden, eller kan det være andre ting? Noen som har opplevd det samme?
Er det for lite kjølevæske kanskje, slik at det er luft i systemet? Hadde samme symptomet på GX'en min, da var det lite kjølevæske pga en liten lekkasje i vannpumpen; sjekk direkte på radiatoren og ikke se kun på ekspansjonstanken.
 #284458  av Tjuls

Humm.. Kanskje det er lite kjøleveske ja.. Ville vært merkelig, men..

Hvordan sjekker jeg dette rett på radiatoren som du sier? Ekspansjonstanken? :P
(høres ut som en idiot, men jeg har da aldri sjekka noe annet sted enn på radiatoren på andre steder :oops: ?)
 #284476  av Supramk3turbo

Du kan godt sjekke radiatoren, du bør kunne se litt kjøleveske på toppen av rillene, men du har vell en ekspansjons tank. Vet ikke hvor denne står på lexus, men om du har så lite kjøleveske at det ikke er nok til varme registeret, så burde denne tanken være tom.. den sitter sikkert på høyre side av motoren forfra, en tank som du kan lese av nivået på utsiden... Skal du fylle på fyller du på radiator, men sjekk om du skal ha blå eller rød frost væske, disse går sjelden sammen.
 #284514  av Supramk3turbo

Det ser du i ekspansjons tanken, fargen på vannet altså :)
 #284515  av Supramk3turbo

Om det er noe der da:)
 #284518  av Tjuls

Du sier noe der.. Men..

Jeg var ute å sjekka nå. Som fryktet, kan jeg ikke se noe ekspansjonstank. Sjekket radiatoren, men der var det umulig å se noe mer enn en cm ned.. Og der var det jo da ikke noe kjøleveske. Kan jo teste å helle på, så ser jeg hvor mye som går på, men da kan det vel være at det er luft i systemet, stemmer ikke det? Noen som har andre tips?
 #284522  av galx

Tjuls skrev:Du sier noe der.. Men..

Jeg var ute å sjekka nå. Som fryktet, kan jeg ikke se noe ekspansjonstank. Sjekket radiatoren, men der var det umulig å se noe mer enn en cm ned.. Og der var det jo da ikke noe kjøleveske. Kan jo teste å helle på, så ser jeg hvor mye som går på, men da kan det vel være at det er luft i systemet, stemmer ikke det? Noen som har andre tips?

Ekspansjonstanke har du som alle andre is200'er :D . Den er plassert rett forand støtdempertårnet på venstre side når du står fremfor bilen os ser ned i motorrommet, den siden batteriet står. Lett å se.

Du skal kunne se vann når du tar opp radiatorlokket.. :wink: Hell på vann til det når toppen/renner over. Start motoren og la den gå i ca ett minutt for å få litt sirkulasjon i systemet. Så heller du på vann igjen. Men ikke la motoren gå lengre..da kan vannet bli for varmt og det danner seg trykk i radiatoren (les på radiatorlokket).
Du kan jo forsøke dette først for å se om det blir bedre.. Kanskje du har en lekasje ett sted.. :?:
 #284525  av Tjuls

Er litt skeptisk til å helle på vann i disse kalde tider.. :lol: Var 7 minus når jeg sto opp i går :evil: Men takk for tipset ;) Skal testes med kjøleveske asap. Må bare finne ut av hva jeg har på fra før av.
 #284535  av galx

Tjuls skrev:Er litt skeptisk til å helle på vann i disse kalde tider.. :lol: Var 7 minus når jeg sto opp i går :evil: Men takk for tipset ;) Skal testes med kjøleveske asap. Må bare finne ut av hva jeg har på fra før av.

Da må du helle på frostveske :)
 #284536  av Tjuls

galx skrev:Da må du helle på frostveske :)
Jeg skrev jo det da :lol:

Så en tank der i stad når jeg var ute, men var sikker på at det stod Power Steering Fluid på den. Måtte ut å sjekke en gang til og jeg hadde rett.. Sjekk bildene.
Tanken
Tanken
28032008114.jpg (1.05 MiB) Vist 1569 ganger
Plassering
Plassering
28032008112.jpg (884.38 kiB) Vist 1572 ganger
Edit: Beklager det forferdelige motorrommet mitt.. Noen som har noen tips til motorvask? :mrgreen:
 #284547  av lexusmann

Motorvask??
Stikk innom nærmeste bensinstasjon og kjøp en sånn 0,5 liters sprayflaske med motorvask. Bland den med 1 liter white spirit, gjerne i en egnet plast dunk.Hell tilbake på sprayflaska(dette blir en litt tykk, hvit væske)og spray utover motorrommet. La det tørke en liten stund. Gå så løs med høytrykksspyler(Vær forsiktig med dynamoen og slike ting). Start opp etterpå og la den få tørke en liten stund. Hvis de ikke har motorvask på sprayflaske, kan du jo bruke en annen sprayflaske.
Dette skal gi gullende rent motorrom!!! :D
Det er IKKE den tanken for Steering fluid du skal helle i, bare så det er sagt(men det skjønte du vel), skal være en egen tank til frostveska, som det er sagt over her. :wink:
Husker heller ikke nøyaktig hvor den står. :lol: