TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senke IS 200

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #284128  av Tjuls

God dag folkens.

Noen av dere som har fått firmaer til å bytte fjærer på bilen, hovedsaklig i oslo/akershus-området? Jeg har ringt litt rundt, men det viser seg at de jeg har tatt kontakt med ikke vil gjøre dette uten at de får selge meg delene. Fjærene har jeg, så det er ikke aktuelt.
Noen som vet om noen jeg kan kontakte? Noen som har gjort det og har erfaringer med pris osv? Regner med at firehjulskontroll vil komme i tillegg til prisen.
 #284140  av galx

Merkelig at ikke et mekanisk verksted ønsker å skru på fjærer til deg - det er jo gronker i kassen. Er dem ikke Tüv-godkjente eller...? Har du hørt med Toyota ? Kan ikke tenke meg til at det er så dyrt å få skiftet fjærene om du først avtaler pris med verkstedet.

Om du har mulighet til å stå å gjøre dette selv et sted, er det vanvittig enkelt.. Det er kun å jekke opp, sikre bilen godt, av med hjulet, skru løs demperen (gjerne i nedkant), slippe ned hele fjærsystemet, bytt fjær og skru godt fast :)
Da har du kun firehjulskontrollen igjen, for den må du nok ta uansett.

Kjør hardt, kjør stil, kjør japse-bil ! :mrgreen:
 #284141  av QuiNlan

Firehjulskontroll må han faktisk ha, hvis han ønsker å ha dette godkjent i vognkortet. Dette må jo være godkjent før eller siden da det står EU-kontroller på rekke og rad i tiden som kommer.
 #284142  av Tjuls

Jeg har ikke alt for mye kunnskap om å bytte dette selv, og i tillegg har jeg minnet om bytting av dempere på en Peugeot 405 Mi16 vagt i minne.. Det var en møkkajobb.. og det var bare foran.

Derfor skulle jeg helst sett at jeg fikk noen andre til å ta på seg jobben. Men er det siste utvei, så har jeg vel ikke noe valg. Jeg ser for meg at det er stor jobb å bytte dette bak? Eller er jeg helt på bærtur?

PS: Fjærene er TUV-godkjent ja.
 #284149  av celicat23

Fikk toyota til og bytte fjærene på ene bilen min en gang, i sammenheng med at de skulle gjøre noe annet. Er ikke noe problem det, foruten at de er DYRE. De har en fast pris på sånt, så ring og hør.
 #284175  av Neo

Tjuls skrev:Jeg har ikke alt for mye kunnskap om å bytte dette selv, og i tillegg har jeg minnet om bytting av dempere på en Peugeot 405 Mi16 vagt i minne.. Det var en møkkajobb.. og det var bare foran.

Derfor skulle jeg helst sett at jeg fikk noen andre til å ta på seg jobben. Men er det siste utvei, så har jeg vel ikke noe valg. Jeg ser for meg at det er stor jobb å bytte dette bak? Eller er jeg helt på bærtur?

PS: Fjærene er TUV-godkjent ja.
Jeg tror det er mye enklere bake enn fremme.. jeg skal senke min bil nå snart, skal ta det jeg og noen kompiser :D ..
som det er blitt sagt er før, ta av hele demperen så sette på fjærklemmer.. jeg satte på klemmene så tok jeg av demperen, ikke rart jeg brukte 5 timer på 1 fjær :oops: ..

spurte toyota om pris om bytting, det var mellom 4-5000 kr + 4 hjulskontroll.. det er dyrt
 #284278  av Tjuls

4-5k pluss 4-hjulskontroll var ikke akkurat billig nei.. Burde jo være noen ikke-merkeverksteder som kan ta dette billigere..
 #284342  av galx

Helt vanvittig dyrt.. umenneskelige priser, hehe. Fy f...
 #284375  av Tjuls

Ser ut som om det blir til å teste dette selv med en kamerat som har litt mer peiling.. Han må bare komme seg hjem fra forsen først :P Holder dere oppdatert ;)
 #284393  av QuiNlan

That's cool. Har ønsker om å gjøre dette selv jeg og.
 #284809  av ronnyh

Jeg skiftet mine fjærer i påsken. Overraskende enkel jobb å få av demperne, tror faktisk det var lettere bak enn framme. Tok med meg alle 4 demperne til et verksted og fikk dem til å skifte selve fjæra bare. Hos dem var det gjort på 10 min, så slapp jeg å knote med fjærklemmene selv. Er du litt handy så skal det være en grei enkel jobb. Kjempefornøyd med resultatet.. Felger er på vei :D