TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• stygg guffe i motoren...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #281544  av hmsilset

Har ringt onkelen min å han sa det ikke var farlig og at det kan skyldes at jeg har venta litt lenge med oljeskift en gang.Han sa også noe med at det var en slange som gikk inn på toppen som kunne gå tett så derfor vil jeg vite hvilken slange det er.Kan fint lite om motorer selv,så om noen kan merke av om de finner den på bildene jeg legger ut hadde det vært fint :)
Vedlegg
..
..
DSC00524.JPG (62.86 kiB) Vist 657 ganger
...
...
DSC00525.JPG (65.13 kiB) Vist 657 ganger
så mye laeeger det seg i toppa på 200mil
så mye laeeger det seg i toppa på 200mil
DSC00508.JPG (64.82 kiB) Vist 646 ganger
 #281557  av hmsilset

Christian skrev:Vann i olja? Det eneste jeg vet er at det IKKE skal se slik ut :)
kanskje det.men er ikke det jeg leter etter.Leter etter en slange der det går luft.den må jeg rense.
Eneste som kan skje er at jeg ikke får start en vakker dag,så det er ikke noe fali.Stoler på onkelen min som har vært
verks.mester i minst 30 år
 #281561  av Master

Det der ser ut som at du har vann i olja ja. Kan være gåen toppakning.
 #281575  av hmsilset

Master skrev:Det der ser ut som at du har vann i olja ja. Kan være gåen toppakning.
Å ja.Har kjørt med gåen topp pakning minst 300 mil jeg da,og bilen høres ut og går så bra som den skal å jeg kjører den hardt dagelig.Er det mulig da?
 #281576  av Christian

hmsilset skrev:
Christian skrev:Vann i olja? Det eneste jeg vet er at det IKKE skal se slik ut :)
kanskje det.men er ikke det jeg leter etter.Leter etter en slange der det går luft.den må jeg rense.
Eneste som kan skje er at jeg ikke får start en vakker dag,så det er ikke noe fali.Stoler på onkelen min som har vært
Hvorfor leter du etter en slange hvor det går luft. Tror du det er en luftlekkasje til toppdekslet som gjør dette...? For det er det ikke. :)
 #281578  av hmsilset

Christian skrev:
hmsilset skrev:
Hvorfor leter du etter en slange hvor det går luft. Tror du det er en luftlekkasje til toppdekslet som gjør dette...? For det er det ikke. :)

hvordan finner jeg ut at den er gåen da? peile olje rett etter den har gått kanskje?Finner jeg vann da?

sjekka det nå jeg,å det var ikke antydning til vann på peilestaven 20 sek etter jeg stoppa motoren.Må også legge til at
jeg sjekka vannivået,og der var det fullt.
 #281606  av erling

Er helt vanlig med litt sånn guffe under oljelokket på vinterstid. :) Er bare litt kondens i veivhuslufta som har emulgért sammen med oljedamp. :) Hadde sånn på min 3s-ge jeg og. Men hvis du vil dobbeltsjekke vann i olja kan du jo bare tappe all olja så ser du om den er normal.

Den slangen han snakka om er nok veivhusventilasjonen, på noen motorer kan den tette seg igjen av sånn guffe. Men trodde ikke det var så utbredt på toyotaer.
 #281632  av CelicaTurbo

Som Erling skriver, det er relativt vanlig med slik guffe vinterstid pga mye kaldkjøring og kondens i veivhuset. Om du småkjører mye tilogfra jobb så kan dette skje. Dog, jeg syntes det var litt mye guffe men ikke nok til at jeg hadde blitt spesielt urolig. Om oljen på peilepinnen ser ok ut så hadde jeg bare tørket bort guffen i det lokket og sett det ann over tid..
 #281640  av hmsilset

Takk for svar fra begge 2 8) Nå må jeg bare finne ett hus det står veiv på så fikser jeg dette :wink: Det var så mye på min fordi jeg har kjørt i minst 3 måneder på vinter uten å sjekke olja.altså siden sist jeg byttet olje.
 #281646  av Mr2Even

Det er vanlig det der. Den "snærken" oppstår når det er kondens i motoren, som mest kommer på vinteren pga kulda..

Ja, det er veivhuslufteslangen..
 #281821  av advance

Får å slenge meg på og gi deg bedre samvittighet. Det ser og helt normalt ut for meg. Og ps til alle som sier vann i oljen.. Olje med vann i ser ut som blåleire!
 #281826  av hmsilset

advance skrev:Får å slenge meg på og gi deg bedre samvittighet. Det ser og helt normalt ut for meg. Og ps til alle som sier vann i oljen.. Olje med vann i ser ut som blåleire!

Takk :D Hadde den på eu-kontroll i dag å stod med glans,så den er ikke i så værst stand på andre områder heller :P
Jeg skifter bare hver 10000 men skal gå over til hver 5000km uansett.
 #281829  av Mr2Even

Bytte ved 5000km har nok ikke stor hensikt. Den er jo så vidt farget ved 5000km :? ..Den snerken kommer uannsett