TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vurdering av min IS250 etter snart 1 Ã¥r

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #280388  av larspronne

tenkte jeg skulle legge inn en liten helhets vurdering av min IS250 etter at jeg nå har hatt den i 9 måneder.

generelt super fornøyd med bilen - komfor, sportslig og gadgets så det holder. finner ennå nye funksjoner og innstillinger!

det er tydelig at motoren nå begynner å bli innkjørt ( 25,000km) - dvs da 9000km etter at jeg fikk den i Mai.
den er tydelig mere responsiv på gassbruk, motorlyden er mer tydelig og fyldig samt noe bedre drag.

Lexus er noe konservative når de oppgir tallene på denne, timer den til å ligge rundt 7.0sek +/- 0.2 - gang på gang 0-100.

Sammenlignet med biler med samme oppgitte effekt og vekt går den en goddel bedre, dette kan ha noe med at Lexus gjorde om måten de måler effekt på i 2005 - slik at biler etter dette har i snitt oppgitt 10-12% lavere effekt. Var vist kun toyota / lexus og honda samt GM som har tatt i bruk disse nye metodene for målingen.
dvs at "sammenlignet" med andre merker kan du "legge" på en 20hk.

Ellers er den merkbart mye bedre på vinterføre enn IS200 - dette har nok mye å gjøre med forbedringer i elektronikken som bedre leverer kraft til hjulet som trenger det og ikke det andre...mulig at vektfordelingen har en finger med i spillet også.

Drivstoff forbruket er bra, ligger på 0.60 på langkjøring - og da med relativt tung høyrefot - dvs ofte kickdown og kjører stort sett forbi alle bilene som ligger foran meg..blir bare sånn med denne bilen... ;)

PWR knappen har faktisk en funksjon i denne bilen, kontra i 200'n hvor jeg merket fint lite...
den girer ned lynkjapt, drar girene lengre ut og "venter" på høyt turtall om du tar foten av gassen.

Kun positive ting å si så langt, eneste jeg kommer på som jeg skal få utbedret på service er en liten knirkelyd i lufteventilen ved frontruta som kommer nå og da...slike lyder høres godt i en så stille bil..hehe

Skulle jeg noengang bytte måtte det bli til en 350!

Lars.

stadig fornøyd og kunne ikke finne på å bytte mot noe annet enn 350.
 #280392  av galx

Hmm.. interresant å lese.
Bra at du ble fornøyd med nybilen :)
IS 220d Sport er nr.1 på min ønskeliste av realistiske kjøp, så får jeg se om det blir realitet eller bare med drømmen. :lol:
 #280548  av dca

fin lesing!
kribler LITT i fingra mine nå ihvertfall!
 #280582  av dca

etter hva jeg har forstått er automatkassa VELDIG fin! synd den ikke er på diesel!
 #280602  av larspronne

auto all the way ja, og angrer ikke på det akkurat - den er sjukt bra!

girer superkjapt og jevnt!

bruker faktisk mindre bensin enn manuell varianten og klarer 0-100 kjappere - forstå det den som kan!

L.
 #280619  av k_one

Er ikke så vanskelig å forstå det egentlig...teknologien har kommet ganske så langt når det gjelder girkasser...argumentet med at man girer fortere med manuell kasse begynner å bli rimelig tynt...se bare på den nye kassa i IS-F som girer på 100ms. Det er i teorien 10 girskift på ett sekund...lykke til med det..hehe
Men det er godt å høre at du syntes den er bra...var nemlig det jeg hadde fått inntrykk av :)
 #280666  av dca

hvordan er lyden i stereoanlegget i bilen? har du det mark levinson anlegget? er så spent på hvordan det fungerer!
 #280680  av larspronne

dca skrev:hvordan er lyden i stereoanlegget i bilen? har du det mark levinson anlegget? er så spent på hvordan det fungerer!

Ja jeg har Mark Levinson - min er Luxury utgaven med alt unntatt radar-cruise.

Anlegget er lett det beste standard anlegget jeg noensinne har testet, og da vurdert opp mot diverse Bose, Harmon Kardon o.l...

Ã… se DVD i bilen med suuround er helt konge!

Navigasjonen er også meget brukervennlig på den, sammenlignet med f.eks BMW's system i tilsvarende årsmodeller.

Kjørte nylig en 2008 BMW 525 80 mil på autobahn og fikk testet denne noe, generelt god og komfy bil - men virker myye større og "slappere" i kjøreegenskapene i forhold til 250'n, og navi'n var håpløs etter min mening. Dette I-Drive systemet er lattelig tungvint i forhold!

Et ting jeg liker bedre i Bimmern er sitteputene i setene som er noe lengre og i tillegg justerbar i lengden. Dette savner jeg generelt i Lexus og Japanske biler.

Er vel noe med at de generelt er kortvokste der borte, og at jeg er 185 m lange bein! ;)
 #280700  av dca

larspronne skrev:
dca skrev:hvordan er lyden i stereoanlegget i bilen? har du det mark levinson anlegget? er så spent på hvordan det fungerer!

Anlegget er lett det beste standard anlegget jeg noensinne har testet, og da vurdert opp mot diverse Bose, Harmon Kardon o.l...

Navigasjonen er også meget brukervennlig på den, sammenlignet med f.eks BMW's system i tilsvarende årsmodeller.

Kjørte nylig en 2008 BMW 525 80 mil på autobahn og fikk testet denne noe, generelt god og komfy bil - men virker myye større og "slappere" i kjøreegenskapene i forhold til 250'n, og navi'n var håpløs etter min mening. Dette I-Drive systemet er lattelig tungvint i forhold!

Et ting jeg liker bedre i Bimmern er sitteputene i setene som er noe lengre og i tillegg justerbar i lengden. Dette savner jeg generelt i Lexus og Japanske biler.

Er vel noe med at de generelt er kortvokste der borte, og at jeg er 185 m lange bein! ;)
nice!
min er en sport som er bestilt med alt extra uten takluke da det gjør bilen mindre innvendig! + at på sporten får man ikke den rullegardinen bak visstnok! hva skal til får å ta vanlig tv i den? hos audi får du jo inn tv i bilen org på noen vet jeg!
 #280741  av QuiNlan

dca skrev:
larspronne skrev:

nice!
min er en sport som er bestilt med alt extra uten takluke da det gjør bilen mindre innvendig! + at på sporten får man ikke den rullegardinen bak visstnok! hva skal til får å ta vanlig tv i den? hos audi får du jo inn tv i bilen org på noen vet jeg!
Trenger ikke rullegardin når man har sota bakrute vettu ;)

Hvor mye koster et Mark Levinson annlegg?
 #280763  av dca

vet ikke! eneste jeg vet er at jeg har utstyr til over 100k mer enn en helt plain en... mark levinson følgeer med en multi media pakke med navigasjon, skjerm med touch screen, bluetooth mobil opplegg, dvd med 5.1 digital surround, ryggekamera og stemmestyring til klima, navigasjon, telefon og stereoen...er da 14 høytalere inkl sub i den... :)
 #280773  av QuiNlan

dca skrev:vet ikke! eneste jeg vet er at jeg har utstyr til over 100k mer enn en helt plain en... mark levinson følgeer med en multi media pakke med navigasjon, skjerm med touch screen, bluetooth mobil opplegg, dvd med 5.1 digital surround, ryggekamera og stemmestyring til klima, navigasjon, telefon og stereoen...er da 14 høytalere inkl sub i den... :)
Høres ut som en solid pris ihvertfall. Er nok mye i den pakken jeg ikke vil få bruk for. Kart og kompass sier nå bare jeg.. eller, en helt vanlig gps. Stemmestyring av klimaannlegg?? What? Er foreløpig sprek nok til å klare å styre den selv. Ryggekamera trenger jeg heller ikke, da det aldri har vært noe problem. Det med 14 høyttalere virker derimot interessant. Skulle likt å vite hvor mye et slikt annlegg kostet, hvis man ser bort ifra alt det unødvendige som stemmestyring til klima, ryggekamera. Trenger forsovidt ikke bluetooth til mobilen heller, da jeg klarer å gjøre to ting samtidig. :)
 #280777  av dca

veeel....jeg klarer meg fint med den stygge carinaen jeg bruker nå og...som heldigvis ikke er min! :lol:
 #280782  av pekle

QuiNlan skrev: Kart og kompass sier nå bare jeg.. eller, en helt vanlig gps. ... Ryggekamera trenger jeg heller ikke, da det aldri har vært noe problem. ...Trenger forsovidt ikke bluetooth til mobilen heller, da jeg klarer å gjøre to ting samtidig. :)
Berre for å sitere siste Autofil: "Nei, man fester ikke ting med løse ledninger og sugekopp i frontruta på en Lexus" ;)

Ryggekamera _kan_ vise seg å vere billeg, men det veit ein ikkje før det er for seint. Blåtann må da vere kjekt - du skal ikkje gjere to ting på ein gong når du kjører bil :)