TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny bakskjerm, høyre side?

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #279131  av QuiNlan

Var litt uheldig og dunka borti en Van med bilen min, og fikk dermed en liten bulk i bakre skjerm. Vanen gikk det som vanlig helt fint med, ingen antydninger engang. Jeg ser at bakskjermen går helt fram, der forskjermen tar over. Noen som vet ca pris på en sånn skjerm?
Sist redigert av QuiNlan den 05 feb 2008 17:42, redigert 1 gang totalt.
 #279221  av galx

QuiNlan skrev:en liten bulk i bakre skjerm
Synd å høre at du har vært uheldig :( .
Har du undersøkt prisen på hva det koster å få bulken rettet opp og lakkert ? Hvis du bare har en liten skade tror jeg du vil komme enklest og billigst ut med å få rettet opp og lakkert av fagfolk. Husk at bakskjermen går helt opp til taket, pluss mye jobb for å få en komplett bakskjerm byttet ut,tilpasset, grunnet, lakkert osv osv..
Om du bestemmer deg for å bestille uorginal bakskjerm er den som regel ikke galvanisert mot rust, det er den orginale som står på..
Uansett får du nok pris på ny bakskjerm hos Toyota, Autoparts, Mekonomen osv.
Lykke til :)
 #279230  av pekle

Bulka/skrapte opp høgre bakskjerm på min i fjor. Toyota Alna retta opp og lakkerte (bakskjerm + bakre støtfanger) for ca. 11.000,-
 #279249  av QuiNlan

Var borte hos en lokal biloppretter i dag og forhørte meg. Prisen ble taksert til litt over 14k. Dette er etter min mening helt latterlig dyrt. Dette var et ford verksted men dog. 14k for å rette opp en liten bulk. Lakken kosta rundt 1500, også skulle de ha rundt 4500 for lakkeringa. Nei. Her må jeg nok kikke litt videre..
 #279291  av lexusmann

Må da være noen som kan fikse dette LITT rimeligere??Syke priser.... :shock:
 #279300  av QuiNlan

Ja, altså. Hvor mye vil en orginal bakskjerm koste egentlig?

Jeg kjøpte jo en uorginal forskjerm til Primeraen en gang, som koste rundt 1200 kr. Også betalte jeg 2300 for lakkering.

Klart. Den skjermen var jo en del mindre, men 14000 kr for å reparere en bulk var litt vel drøyt syns jeg. Er jo tross alt 1/12 av prisen på bilen. Bare for en liten bulk. Nei vettu hva. Jeg skal opp til Mekonomen i mårra og høre hva de sier der. Har vært der en del i det siste, pga primeraen som har kostet meg mange tusen, grunnet masse problemer, grunnet sliten bil, som resulterte i at jeg kjøpte ny.

Kan ta bilde av skaden i mårra, så kan dere jo se.
 #279312  av Mr_Storbrua

Tror ikke du akkurat at du kjøper ny bakskjerm. Den er så vidt jeg vet sveist..

Nå er ikke jeg lexusmann(er toyotamann) Men en bakskjerm bruker å være sveist..

14k hørtes mye ut.. Må være en vanskelig bulk.. Hør rundt på flere verksted, å oppgi prisen du har fått, etter at du har fått en pris av de..
 #279325  av Amund

Kan vel ikkje akkurat sammenligne ein primera framskjerm med ein Lexus bakskjerm. For det første er framskjermen på primera skrudd fast, og bakskjermen på Lexusen sveist. Den er MYKJE større, og lakkvaliteten på Lexus er ein heeeeilt anna enn på dei fleste andre orginale biler. Då må dei legge meir flid i arbeidet, bruke lenger tid på lakkeringa og legge meir klarlakk.
14k for å rette og lakke ein bakskjerm på Lexus er ikkje sååå gale, med tanke på at det er med kvittering og sånt. For morro skyld kan du jo ringe til ein toyotaforhandler og høyre kva det kjem på der?

Forrige eier hadde ein tilsvarende skade på min bil, meiner han betalte 12k på toyota (kan sjekke kvittering i kveld). Dei gjorde heilt greit arbeid. Dei retta skjermen og lakka, skal mykje til før dei skifter ein bakskjerm som er sveist...

Du kan jo sjekke på mekonomen om du får tak i ny skjerm, men tviler sterkt. Tviler p åat det er stort nok marked til at dei produserer uorginale bakskjermer. Gjer i vert fall ikkje det til min MR2 for å sei det slik..
 #279344  av QuiNlan

Var nylig å hørte med Mekonomen her i byen, og ble tipsa om et rimeligere lakkeringsverksted noen mil utenfor byen. Jeg kjørte bort dit, og fikk sånn ca pris. De kunne muligens greie å fikse skaden for rundt 10000 kr. Det synes jeg høres litt rimeligere ut. Firmaet heter Jan Haukali Auto, så det er ikke noe merkeverksted akkurat. Rimeligere ihvertfall mtp at de pleier å legge seg rundt 25-30% under merkeverkstedpriser.
 #279359  av Amund

ser ut som tilsvarende skade som var på min. og den kom på ca12k å fikse ser eg ut i frå kvitteringene...

Kunne vert verre ska de enn det der :wink:
 #279361  av QuiNlan

Hehe, ja. Koste meg i ett par timer, nå som det var snø her i Stavanger, etter jobb, sånn i 23 tida og utover. Når jeg egentlig var ferdig med å leke meg så jeg en annen bil som dreiv og lekte seg, noe jeg hadde lett etter hele tiden, så jeg måtte jo bare kjøre etter og dra det litt lenger enn den første bilen. Det var en Opel Vectra, så det ble en grei håndbrekk sladd på han, også måtte jeg gi litt mer gass da.. Fikk kontra på venstresladden. Selvfølgelig gjorde vi dette vei som gikk ved siden av en bilforhandler der det sto en del biler til salgs ute. Hadde Vanen jeg traff stått en halv meter lenger nede i gata hadde det gått helt fint. Når jeg innså at det kom til å muligens gå galt, lukket jeg øynene og igrunnen bare håpet på at bilen skulle stanse før jeg traff den andre bilen. Jeg traff ikke den andre bilen veldig hardt, men den bakre skjermen der er visst veldig sårbar og myk. Er temmelig glad for at jeg ikke tok lykta og. Ut ifra bildene ser man at det ikke er mange millimeterne om å gjøre..

Nei. Dette var sørgelig. Føler jeg har sviktet Lexus betydelig nå.

Håper å få fiksa bulken i løpet av mars. Har 30k i andre utgifter som må ut først. Har ikke verdens best betalte jobb akkurat.
 #279387  av Mr_Storbrua

Oi oi.. En god bulk det der.. Men det verste kan du jo ta selv..
Bare trykke det ut fra innsiden, så ser det litt bedre ut siden du skal kjøre en stund med det..
 #279391  av lexusmann

Ja, hvis man klarer å få ut noe av bulken, er det vel mindre jobb(og mindre utgift) å få retta opp også??Bare tankespinn her...