TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• turbo problemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #274335  av HC

Hallo

Etter det eg har forstått så lader turboen 0,4 bar i 1 og 2 gir?og 0,7 bar i 3,4 og 5
plannen er å fjerne sperren.blokkere slangen som går fra wastegate til t-vsv.Bilen er helt orginal no.

Så vist eg blokkerer slange som vist på bilde så vil turboen lade 0,7 bar i alle gir?
Vedlegg
Blokker slange
Blokker slange
Gt4turbovsvmod.jpg (108.17 kiB) Vist 1435 ganger
Sist redigert av HC den 28 jun 2009 18:47, redigert 1 gang totalt.

#274338  av HC

Har lest litt rundt om og etter det eg har forstått så må eg ha boostkontroller for at det skal vere noe poeng i.
Noen som kan bekrefte dette?

#274342  av Mr2 Mk2

HC skrev:Har lest litt rundt om og etter det eg har forstått så må eg ha boostkontroller for at det skal vere noe poeng i.
korrekt

#274352  av Larsen

HC skrev:Har lest litt rundt om og etter det eg har forstått så må eg ha boostkontroller for at det skal vere noe poeng i.
Du kan sikker fjerne sperren, men den er lagt inn som en sikkerhet for at du ikke skal kunne presse bilen da den er: Kald, det er noe galt med motoren eller at du kan lade for mye. Hvis du vil ha litt mer trykk i bilen så er boostcontroller å anbefale. Den trenger da ikke å være av den dyre elektroniske typen til mange tusne kroner, men kan også være en manuel ventil. Sjekk litt på forumet her hvor høyt du kan justere trykket på bilen din uten å få konsekvenser.

#274401  av J. Paulsen

Får du ikke 0.5 på alle gir hvis du bare blender de slangene? lenge siden jeg gjorde dette. Greit å få seg en bc så fort som mulig uansett

#274416  av HC

Takker for svar
for ta og gå til innkjøp av en boostcontroller då

#274449  av HC

Har et spørsmål til

På slangen som går fra turbo til wastegate er det en ventil?
ka e den til? skal det ikkje vere en slange på den?

#274456  av Larsen

HC skrev:Har et spørsmål til

På slangen som går fra turbo til wastegate er det en ventil?
ka e den til? skal det ikkje vere en slange på den?
Da kan det hende at det er en boostkontroller fra før av. Til vanlig så går slangen fra turbo til wastegate og så fra wastegate til ventil under manifoil og til slutt fra ventil til manifoil.

#277256  av HC

Har ikkje sjekket nærmare på det før idag.tok service på bilen og då sjekket eg det.var ikkje noe boostcontroller, var et t-stykke?
noen anning om ka poenget med det er?

Se bilde
Vedlegg
T-stykke.JPG
T-stykke.JPG (60.46 kiB) Vist 1708 ganger

#277340  av CelicaTurbo

Et t-stykke der tyder på at du har en såkalt bleed-ventil (boost controller) installert eller at dette tidligere har vært installert. Det er ikke orginalt med et t-stykke på den slangestumpen. Jeg foreslår at du sporer opp hvor den slangen fra det t-stykket leder. Om du finner en mekanisme på enden av den er det trolig en boost controller, om slangen bare er blokkert så betyr det at det tidligere har vært montert en boost controller på bilen.

#277341  av kennethx

Et t-stykke der kan tyde på at det har stått en BC type bleed valve der tidligere?

Nå er det bare en blendet slange som står igjen? For at en slik justering skal virke, så må også slangen som går til tvsv ventilen blendes. I praksis er det unødvendig å laget et t-stykke hvor du anviser, ettersom en BC type bleed valve kan monteres i stedet for den orginale tvsv ventilen som er styrt av ECU. Den orginale ventilen er en bleedvalve.

#277342  av kennethx

Svarte, der kom du meg i forkjøpet :D

#277344  av HC

Det er ikkje noe slange på den no står bare åpen?
burde eg blokkere den eller sett på ny slange å ta vekk t-stykke

#277379  av CelicaTurbo

eh, om den står åpen i t-stykket uten å være blokkert der så vil det medføre at wastegaten ikke kan begrense trykket som turboen produserer.. Jeg kan vel egentlig ikke tro at det er åpent for det er sannsynlig at motoren din da hadde havarert allerede pga for høyt turbotrykk.. Du bør uansett sørge for å få den blendet eller fjernet for å være sikker..

#277436  av HC

tok vekk t stykke for å sjekke om det var tett men det var åpent i alle 3 ender.Burde ikkje eg fått fuel cut då?
snodig?