TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bestilling fra utlandet------>mykje Ã¥ spare???

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #27344  av CelicaGT

Har fått intrykk av at det er en del her inne som bestiller varer sjølv fra utlandet.
Korleis går dåkke fram med tanke på bestillinga?? Via e-mail eller er det telefon?
Har dåke ei side dåkke rekner ut prisen inn til landet? Tenker på prisen i utlandet omrekna til norske kr, mva og frakt+++++++
Ka som må innom toll +++++++

Trur det er penger å spare på å fikse sånt (dåke veit vel at det er penger å spare :D ) sjølv

Tenkte eg skulle sette meg skikkelig inn i dette før eg eventuellt bestiller nokke....

#27360  av CelicaTurbo

Det er ikke alltid det er så mye å spare.. jeg bestiller stort sett på epost, jeg bruker valutakalkulatoren på http://www.dnb.no Prisen på frakt må du forhøre deg om på forhånd om det ikke står på sidene, og ved import av varen vil prisen være:

(kjøpepris i kroner + fraktpris i kroner) * 1.24
+ 149,- i postens fortollingsgebyr.

= totale kjøpesum..

det er mulig å gjøre det billigere ved å fortolle selv fra internet, men det er noen begrensninger på verdi osv.. før kunne jeg ta med tollpapirene bort til tollkontoret her i bergen (jobber ikke langt unna) og fortolle gratis der, men nå ser det ikke ut til at posten sender ut de nødvendige papirene lenger :?

#27378  av jan-erik

Holder akkurat selv på å skal bestille fra Trial i USA. Det jeg er litt skeptisk til er å forhåndsbetale over 10000 kr til et firma i USA og få varene om noen måneder. Men, er jo store seriøse firmaer dette her, så det går vel sikkert bra.

Tenkte jeg skulle kjøpe alt i Norge, og sendte epost til Crazy Tuning for 1 til 2 måneder siden. Fortsatt ikke hørt noe. I sommer bestilte jeg A'pexi luftfilter samt senkesett hos BE-4-You. Etter eks antall purringer på dem har jeg fortsatt ikke fått noe, så driter i dem. Virker ikke som om de som driver med slikt i Norge er særlig seriøse, er vel mest opptatt av å trimme / style egne biler, og så er kundene bare noe man må ha for å få tjent litt grunkers. Correct me if I'm wrong :-).

Ender derfor opp med å bestille seg.

#27381  av erling

Jan-Erik, det svarer seg alltid å ringe til disse firmaene. :) Jeg har aldri hatt trøbbel med å få tak i dem på tlf.

#27384  av jan-erik

Får prøve å ringe da, men trodde de likte best å få epost som de i ro og mak kunne lese på kvelden. Be-4-you har jeg bare ringt til, men det hjelper ikke det heller.

#27409  av MR2turbo

Det er hovedgrunnen til at jeg bestiller selv.. Norske firmare er for små så jeg får bedre servivce i utlandet.. så hører jeg og så mye rart om nesten samtlige firmaer jeg vet om i norge, så det er bedre å fixe det selv..
Og så slipper du å ringe å spør om de kan skaffe osv.. om du bestiller fra leverandør/produsent direkte..

Det som er no dritt med å bestill selv er jo at du ikke har noen norsk kjøpslov og byttterett om du får feil deler eller du kommer ut for garanti-sak. Men litt spenning skal man jo ha i hverdagen ;)

Stemmer det som kristian sa med prisene.. Men vær klar over at valutaen kan svinge litt fra du sjekker pris til de belaster kontoen din.. kan gå både i pluss og minus det ;)

#27457  av jumbo

Varer med verdi under 1000,- kan du privatfortolle, dvs velge tollsted selv, f.eks toll.no (fungerer veldig greit)

Og et viktig poeng: Grensen på 1000,- er UTEN frakt, mange kontorer som roter med akkurat det... Du må selvsagt fremdeles betale moms av den totale verdien, inklusive frakt.

Hvis jeg får kjøpt meg motor i Danmark ut på nyåret, blir det nok til at jeg tar til takke med dansk moms (større enn vår egen), og dropper fortolling på grensa. Siden jeg ikke har noen planer om å betale for effektøkning, har jeg ikke noe stort behov for at tollvesenet skal vite at jeg planlegger en motorombygging :)

#27465  av CelicaTurbo

Tror ikke du trenger å tenke på det for tollvesenet har ingen måte å vite hva du skal bruke motoren til: kanskje du skal selge den videre? Kanskje du skal bruke den til delemotor, kanskje til en bil brukt til banekjøring (uregistrert), eller tilogmed som byttemotor til din egen bil (de har ikke noe vis å vite at du ikke har en MR2 Turbo)..

#27510  av jumbo

Sant nok Kristian, men hele poenget er: DERSOM jeg en vakker dag blir stoppet, har jeg en helt klar plan med å spille dummest mulig. (skulle ha gode talenter der), og hevde bastant at bilen er nøyaktig slik jeg kjøpte den.

Jeg vil jo like fult sitte igjen med svarteper mtp hva fremtiden angår, men jeg skulle i det minste ha mulighet til å gå klar bøter for å ha kjørt med uriktig vognkort / registrering, på selgers bekostning :D

Med dette i hodet, HJELPER det jo ikke å ha ett stykk identisk motor importert på mitt navn i nær fortid. Bare ønsker å holde ryggen klar så mye som mulig, og omregistrere bilen er uaktuelt på mange mange år enda...

#27524  av MR2turbo

men den danske momsen er 1% mere enn den norske ;)

#27554  av CelicaTurbo

jeje, med 1% er det jo ubetydelig.. men når jeg tenker på det så tror jeg faktisk ikke du kan velge om du vil betale dansk eller norsk moms, så lenge vi ikke er medlem av EU så må du betale norsk moms uansett, og EØS-reglene gir oss heller ikke slike rettigheter..

men du kan jo alltids bare prøve å kjøre på grønt så klart, er det det som er tanken? :) Hadde vært fristende å ikke betale moms i det hele tatt til noen land da men dessverre er det vel slik at de danske tollerne (som vil tilbakebetale dansk moms om du ber om det) vil melde fra til de norske tollerne om at din bil har varer som må fortolles.. antar ihvertfall at de har et slikt samarbeid?

#27597  av MR2turbo

Jeg spurte de jeg om jeg trengte noe papir for å få den godkjent i bil i Norge, men de skulle bare ha momsen sin de så var de fornøyd..

Selvsagt kan de ikke følge opp alt som kommer inn til landet.. for alt de vet skal du bare ha den motoren i Bilcross-bilen din eller no.. så jeg hadde overhodet ikke vært redd for at de skulle finne ut hva du skulle bruke den til... Kjør på.. Har tatt inn endel etterhvert jeg ;) De burde snart komme på døra hos meg da i hvertfall ;)

#27605  av jumbo

CelicaTurbo skrev:jeje, med 1% er det jo ubetydelig.. men når jeg tenker på det så tror jeg faktisk ikke du kan velge om du vil betale dansk eller norsk moms, så lenge vi ikke er medlem av EU så må du betale norsk moms uansett, og EØS-reglene gir oss heller ikke slike rettigheter..

men du kan jo alltids bare prøve å kjøre på grønt så klart, er det det som er tanken? :) Hadde vært fristende å ikke betale moms i det hele tatt til noen land da men dessverre er det vel slik at de danske tollerne (som vil tilbakebetale dansk moms om du ber om det) vil melde fra til de norske tollerne om at din bil har varer som må fortolles.. antar ihvertfall at de har et slikt samarbeid?

Selvsagt kan jeg ikke VELGE, jeg skal selvsagt kjøre på grønt, og eventuelt spille maksimalt dum dersom jeg blir stoppet...

Det beste er om man hadde fått handlet motoren uten moms i Danmark, hvilket er helt lovlig dersom jeg kjøper den for eksport (fra dansk synspunkt) Tror imidlertid Egon krever momsen, så jeg sitter igjen med valget mellom å fortolle på grensa til Norge eller la være.

Får se hva jeg gjør, om jeg gidder deklarere den eller la være. Dersom jeg på en eller annen måte får til en deal med Egon, kan jeg kanskje deklare den (dersom han tar en del av kjøpssummen svart, og gir meg en kvittering med et litt lavere beløp.

Får se hva som skjer. Markus, ikke glem å ta en kikk på den for meg da :) Reiser ned og plukker den opp så snart du har sett på den for meg.

#27611  av MR2turbo

glemmer ikke det vettu!