TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hk og dreimoment

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #27346  av kennethx
 
Men blir ikke det området da ett AREAL? :)

 #27362  av CelicaTurbo
 
æh,.. jo? :lol:

 #27367  av chris
 
oooooooog, der tror jeg at jeg ga meg med denne tråden :D

 #27369  av Erlend
 
Så for å finne de totale kreftene til en motor må man ha formelen for dreiemomentskurven, og integrere den fra 0 til sluttiden målingen har?
Da vil man jo finne et tall for arealet under kurven, som vil være et godt mål på de totale kreftene en motor har (hvis jeg har forstått alt rett).

 #27371  av erling
 
CelicaTurbo skrev:æh,.. jo? :lol:
Det var du som sa volum Kristian.. :D
CelicaTurbo skrev:Det kan vel sies at det er volumet under dreiemomentskurven som betyr mest for å gi den bilen som er kjappest under et størst mulig spekter av forhold.
Men det er ikke noe i z-retning Kenneth, vi klarer oss i 2d.

Regner på arbeid og effekt på skolen rett som det er, ganske intressant det. :)

 #27403  av CelicaTurbo
 
er klar over at jeg skrev volum, det var en blunder så klart og dere skjønner hva jeg mente :)

Ellers tror jeg ikke at det egentlig er interessant å regne ut det faktiske arealet under kurven rett og slett pga at motorer har forskjellige egenskaper, hvor begynner kreftene og på hvilket turtall slutter dem? Er det rettferdig å sammenlige en svær V8'er med turtalls-topp på 4000 med en motor som stoppet på 10.000?

jeg tror ikke tallet i arealet egentlig forteller så mye, men det er formen på kurven man titter på ikke sant, en bred og flat momentskurve er fordelaktig for "nyttige krefter".. skal man fort ned stripa holder det med ekstremt med krefter på et kort turtallsområde så bruker man girkassen for å holde motoren innenfor det området..

 #27441  av Erlend
 
Men det kan da være et mål for samme type motor? På trimming osv?

 #27449  av CelicaTurbo
 
Det er klart, men forskjellige personer har også forskjellige behov fra sin motor :)

 #27574  av Erlend
 
Hehe...det er sant :D

Er ganske interessant dette med dreiemomentkurver og hk gitt, kan regne masse på dette før man bestemmer seg for hva slags modifikasjon man skal velge :)

 #27584  av CelicaTurbo
 
akkurat, jeg for min del vil gjerne flytte momentstoppen høyere opp i turtallet samtidig som jeg beholder tidlig høyt moment.. satser på at en ct20b sammen med litt eksos og en CS-intercooler skal hjelpe meg med det :) (men det blir vel ganske lenge til det prosjektet er ferdig,...)