TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hk og dreimoment

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #27115  av hobnob

jeg titta på bilen som cameleon postet om tidligere - kjapp mr2 mk2.
og nå lurer jeg på en ting

på siden der står det at den bilen har 435 rwhp and 399 ft/tq, fant også ut at 399ft/tq er ca 540nm
ser også på banzaibaggens motor som han solgte til christian (hvis jeg ikke tar feil) at den er bremset til 360hk og 560nm

hvor stor forskjell er det på en 360hk/560nm motor og en 435rwhp/540nm motor i ytelse?

og vil da christians motor få ytterligere større dreimoment når han da setter på større dyser og slikt.. eller vil det bli uforandret?

jeg vet ikke så sinnsykt mye om motor og hk/dreimoment. så jeg vil gjerne vite litt mer..

jeg vil nok spørre om mer angående dette, men akurat nå får jeg ikke det jeg tenker på ned i posten.

#27163  av Erlend

Sånn jeg har forstått det er HK = Toppfart og Dreiemoment = Akselerasjon.

Sikkert noe galt der, men jeg er også ute etter å lære noe mer her :)

Tilføyer et nytt spørsmål i denne tråden - hva skal til for å øke dreiemomentet på en MR2, bortsett fra å øke sylindervolumet?

#27185  av cameleon

Erlend skrev:Sånn jeg har forstått det er HK = Toppfart og Dreiemoment = Akselerasjon.

Tilføyer et nytt spørsmål i denne tråden - hva skal til for å øke dreiemomentet på en MR2, bortsett fra å øke sylindervolumet?
Nå er det et kjen faktum at mange av de som poster p cardoman/soundomain finner på masse tull og tall da hehe. Den beste av dem alle var en fyr som hadde tatt bilder av en handlevogn hvor han hadde full liste over specs som han skulle gjøre for å få den opp i 300hk eller noe :D Var bae så drt teit at det ble bra. Satt å lo så tårene trillet når jeg leste det :mrgreen:

#27196  av MR2turbo

Erlend skrev:Sånn jeg har forstått det er HK = Toppfart og Dreiemoment = Akselerasjon.

hmm..
Dreiemomentet er det du kjenner som drag i bilen når du gir gass..
Det gjør at du ikke må gire ned hver gang du skal kjøre forbi eller opp en bakke..
Hk'ene er det du drar nytte av når du tømmer ett og ett gir for f.eks å komme opp i hastigheter av 300km/t ;)

Så på drag, trenger du ikke enormt dreimoment men masse hk, skal du kjøre på vei og litt normalt med bilen er det en stor fordel å ha en høy momentkurve som starter tidlig på RPM og varer... :)

for å øke dreiemomentet kan du f.eks porte opp topp innsugosv... eller en turbomotor øker jo dreimomentet mye evd å justere opp trykket.. men det går jo under det samme som å borre den opp.. (få mere luft inn i motor)

#27232  av Erlend

Vel, da var det noe riktig i det jeg sa da :) Dreiemoment er som du sier; "draget" når du gir gass. Det kaller jeg akselerasjon... stemmer?

SÃ¥ det er derfor alle luksuscruisere har motorer med stort sylindervolum, fordi kubikk = dreiemoment og dreiemoment betyr mindre giring, dvs. mer komfort? :)

Samme med terrengkjøretøyer, de har veldig mye dreiemoment, men ikke fullt like mye hester, fordi det er dreiemomentet de trenger for å ta seg opp bratte bakker og slikt i den rolige farten de bruker?

Men, hvorfor er det så mange som trimmer biler med hensyn på HK, når de kanskje heller burde trimme med hensyn på dreiemomentet?

Porte topp og innsug ja... Det er derfor man får mer dreiemoment (og litt mer hk) ved å bytte eksos/eksosmanifold?

Mange spørsmål her nå :P

#27236  av Christian

Det er dreiemoment man kjører, hester skryter man bare av :wink:
Husker ikke hvem som sa det, men det er jo noe sant i det :)

#27252  av CelicaTurbo

vel, det er mange rare meninger, folk sier at det er dreiemomentet som akselererer bilen (det er sant) og derfor er det mest interessant med mye dreiemoment (ikke sant om du vil akselerere fort).

Rent teknisk er hester det samme som "mengden dreiemoment over tid". Dreiemomentet er presset du føler i ryggen i øyeblikket, altså akselerasjon, men skal du fort ned stripa er det akselerasjon over tid som er interessant. Om du ser på en dreiemomentskurve for en 3S-GTE så vil denne standard ha ca 275Nm fra 3200 til rundt 4500-5000 o/min, i dette området vil den føles kjappest i ryggen, mens den i realitenen vil akselerere kjapper per tidsenhet ved enda høyere turtall pga at selv om motoren her utvikler mindre dreiemoment så utvikler den mer dreiemoment over samme tidsintervall enn det den gjorde på lavere turtall. Det er dette som bringer deg fort ned stripa på kortest mulig tid :)

Om dem to bilene kan det vel sies at motoren med mye dreiemoment og mindre hester kjører et høyere trykk på en mindre turbo, enn hva den andre motoren med mindre dreiemoment og mer hester gjør. Den siste motoren utvikler da mest dreiemoment høyere på turtallet, men til tross for at dreiemomentet er lavere så er mengden av det over tid høyere, derfor mer hester, derfor er denne bilen fortere ned stripen. Siden denne bilen også er mye mer avhengig av å kjøres på korrekt turtall. En ypperlig motor for dragracing, den andre motoren derimot passer mye bedre for banekjøring hvor man har behov for mer effekt over et større turtallsområde :)

#27274  av Erlend

Takk for opplysende post, Kristian!

Hk kan vel da sies å være et mål på hvor effektiv motoren er, siden Kraft / Tid = Effekt
Kraften i dette tilfellet er dreiemomentet, så da kommer jeg frem til følgende formel : HK (Effektmål) = Dreiemoment / Tid

Stemmer?

En "god" motor vil etter Kristians forklaring og mitt skjønn være en motor som klarer å levere en god mix av HK og dreiemoment, slik at den både er rask på rettstrekka og i svingene...

#27283  av henningl

For dem som vil se bil med dreiemoment.. sjekk Mines Skyline. "bare" i underkant av 600 hester, men et helt enormt dreiemoment.

http://www.runeb.org/www_docs/Jexoticas ... kyline.avi

Mines bygget sansynligvis bilen for å vise de hardbarkede tuning-selskapene (JUN & HKS) at topp-effekt er ikke alt, noe bilen beviser aldeles glimrende :)

hint for dem som ikke skjønner hva dem skal se etter: legg merke til at bilen drar like bra uansett turtall. Dette er hva det vil si å ha en flatest mulig dreiemomentskurve.

#27290  av CelicaTurbo

Det kan vel sies at det er volumet under dreiemomentskurven som betyr mest for å gi den bilen som er kjappest under et størst mulig spekter av forhold.

Formelen for hk er:

hk = (Nm * rpm) / 7023.5

Ser man på formelen er det enkelt å se at hk er en faktor av mengden dreiemoment multiplisert med o/min (som er antallet ganger dreiemomentet blir utført per minutt).

#27295  av henningl

Egentlig burde motoreffekt blitt oppgitt som volumet under effekt-graven ja.. :) da dette sier mye mer om ytelsene enn maks hk :)

#27330  av CelicaTurbo

..... eller volumet under effektgrafen ja (jeg sa dreiemoment), det går på det samme for de er begge et produkt av dreiemomentet :)

#27335  av henningl

tipper ikke en kjeft skjønner hva vi prater om..

#27336  av kennethx

Hadde trodd jeg sjønnte det om du sa areal...litt todimmesjonal de kurvene.... hk eller dreiemoment / rpm, hva er akse nummer tre? tid?

#27338  av CelicaTurbo

trenger ikke noen tredje akse for å se hvor mye krefter som er tilgjengelig over et størst mulig område..

her er noe omtale av saken, jeg lette egentlig etter en annen artikkel men fant den ikke:

http://www.sportcompactcarweb.com/edito ... index.html