TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpt MR2!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#1840  av chris

ikke for å være negativ, men det er ganske stor sannsynlighet for at de ikke betaler ut full sum, om du mista lappen og fikk bot :?

har selv eid MR2 i bare et par måneder nå, og jeg har tydeligvis samme erfaring som de fleste andre her. Den er lima til moder jord så lenge man ikke brått må forandre planlagt kurve. Da forandrer den seg plutselig til å ligne Bambi på glattisen, da spesielt når det er vått. Jeg har 235/40 bak og 215/40 foran.
Lurer forresten på hvordan det blir å kjøre vinterføre med doningen :)

#1842  av Fangoria

SÃ¥n er bilen min ganske ok..
Da man fint klarer 160-170km i noen lunde skarpe svinger...

Galskap er det selvsagt, men også moro ;)

#1856  av CelicaTurbo

vinteren er artig den, men man skal være ganske forsiktig da.. fordelen med MR2 er at fremdriften opp glatte bakker er ganske suveren så lenge man unngår hjulspinn og så lenge ræven er ca på plass.. har en bratt og svingete bakke opp til boligfeltet hvor jeg bor og det var ganske gøy å bygge mer og mer fart oppover på slutten og småspinne og logre oppover :) (med MR2'en)

#2113  av PÃ¥l

chris: Neida, du er ikke for negativ. det er nok realistisk at jeg ikke får full pris på bilen på forsikringa. jeg har fått brev (for et par mnd siden) som sier at jeg i utgangspunktet skal ha 150000 kr minus egenandel på 6000, men at de ikke vil ta en endelig avgjørelse før de har fått politirapporten. men jeg mener at jeg fikk brevet etter at takstmannen hadde vært å sett på bilen, og det gir vel kanskje litt håp?

jeg har ikke fått noe brev ennå, men betaler ned lånet ennå. Jøss, det er utrolig fæl følelse å betale ned en bil jeg ikke har :( men det gjenstår å se. Jeg har sendt et brev til politiet der jeg sier at jeg sykler 20 min. til jobb hver dag, og at det blir problem på glatt føre når vinteren kommer osv osv. vet ikke om dette hjelper, men da har jeg hvertfall prøvd.

Kan tenke meg at MR2 er deilig på vinteren ja, faen at jeg ikke får oppleve det i år....

#2117  av CelicaTurbo

deilig og kanskje spooky, eh, på en fin måte :)

men, det hjelper å mase tenker jeg, men allt slikt tar vel tid. Kjedelig med venting kan jeg tenke meg, og nedbetaling av lånet blir fremdeles innbetaling til en verdi som er "din" selv om du ikke har bilen.. det avhenger av at forsikringen betaler ut en sum for bilen som ikke er avkortet allt for mye da. Dess mer du betaler på lånet dess større er muligheten for at du står igjen med penger når forsikringen betaler ut lånet på bilen din..

#2125  av chris

hehe. er vel bare å glede seg til vinteren. bare håper fremkommeligheten er grei :)

pål: det hjelper å mase. mas mest mulig. det gjelder i sånne tilfeller, og i tilfeller hvor lappen ryker etc. mas så mye som overhodet mulig. i veldig mange tilfeller gir dem etter, etter en stund, vel å merke :)

#2706  av dk2

Nå er jeg veldig for sent ute.. men så utrolig kjipt..! kondolerer så mye! :(((

Nå er det jo en stund siden siste post her... har det skjedd noe nytt? Syns det var kjedelig med straffen også.. 8k + lappen i 8mnd? Har litt blanda følelser her.. ser jo at opplevelsen har vært det verste for deg, langt verre enn alle "straffene" og bøtene du får.. så i ditt tilfelle skulle jo bare sorgen vært straff nok... på den andre siden, 93km i 60 sone? det er jo ikke småtterier.. selv om vi alle sikkert har brutt fartsgrensen langt mer enn det... etterpåklokskap er så utrolig surt.. Uansett.. håper ting ordner seg for deg, drømmer selv om en mr2, men har vært arbeidsløs altfor lenge nå, og brukt opp det lille jeg hadde spart til en mr2 på nødvendige "leve-ting"... pleier være rundt 200-300!! søkere på de (IT) jobbene jeg søker på.. så jeg tror jeg må pakke og dra til et annet land snart. Kan jo ikke overleve på sosialen heller .. :(

Men! er det ikke nettopp denne sensitiviteten av bakpartiet som har blitt *vesentlig* forbedra i 93+ understellet? Så den ikke slipper så fort? Men til gjengjeld så slipper den forran istedetfor bak?! Minnes å ha lest noe sånt på mr2.com engang.. ? Man får ikke baken frem så lett, men bilen bare seiler videre med snuta først.. man kan jo spørre seg hvor mye bedre det egentlig er.. ? men men..

Uff :(
Være forsiktig ja, må kjenne bilen man skal mestre. Om det er noen trøst så har jeg lært litt av opplevelsen din, jeg skal være litt mer oppmerksom på den tunge foten min fra nå av.. Og den dagen jeg blir en stolt mr2 eier, skal det passes EKSTRA godt på gassfoten, og fartsgrenser holdes.

Dere har rett i at biler som ikke har noe å bevise oftere "leker overlegne", hvertfall for min del.. skal alltid vise hva jeg duger til i min pysjå205 (ja, haha :P), mens låner jeg bmw750iL til kameraten min er det kun behagelig cruisin som står på timeplanen, til tross for 300hk med v12 krefter som venter på å slippes løs.. men egger en 325 eller golf gti seg for mye må den jo seff settes på plass ;>

Daniel

#2714  av Erlend

Mk2-bilene som ble produsert frem til desember 91 var de verste på å slenge med rumpa har jeg lest. Revisjonen som kom etter det og varte til november 93 fikk ABS og småfiks av understell (sportsunderstell) og hjuloppheng, og det gjorde jo sitt til at den var mer forutsigbar.

Turbo-modellen som gikk fra november 93 til til januar 95 hadde LSD som standard, noe som gjør at disse MR2ene holder seg bedre på veien og er mer stabile enn MR2er uten. Dessuten har de Bilstein-dempere :D
En MR2 fra denne revisjonen hadde passet fint for meg...synd at det ikke er så mange av dem i Europa... :(

#2720  av CelicaTurbo

jeg hadde en slik 92-modell med revidert understell og kan si at det hendte at fronten skled litt før den tok tak på våt asfalt hvis man gikk brått inn i svingen. Det naturlige når fronten da fikk tak var at ræven slapp litt men det føltes ganske forutsigbart og jeg syntes ihvertfall at det var relativt lett å holde den på plass så lenge jeg ikke slapp gassen eller noe.. men jeg har ikke kjørt den tidligere beryktede revisjonen da..

en LSD hjelper vel strengt talt ikke på denne situasjonen gjør den det? Den bedrer mulighetene for akselerasjon rett frem og i sving men gjør det også lettere for ræven å vandre.. (men kanskje ikke så overraskende).

#2727  av Erlend

Sant det med LSDen, men Toyota fikk en støkk etter 1ste revisjon, og sleit med ryktene fra den revisjonen lenge etterpå (og fortsatt?) :P
Toyota må ha hatt sine grunner for å introdusere den, og de eierne av 3de revisjonsturboen sier at MR2en er mye mer forutsigbar nå. Det som er mulig er at de nye demperne har alfa og omega å si, men det er litt rart kanskje? Kanskje LSDen hjalp til og ga MR2en akkurat riktig kraft på bakhjulene i en krapp sving slik at den kunne "dytte" seg ut av skrens...
Skal ikke si noe sikkert jeg som ikke har så mye erfaring :wink:

#2730  av Christian

Er ikke bærearmene/brua litt forlenget på 2 og 3rev?
Mener å ha lest det et sted, dette kombinert med bedre dempere må jo nesten hjelpe, eller...?'

#2731  av erling

Erlend skrev:Sant det med LSDen, men Toyota fikk en støkk etter 1ste revisjon, og sleit med ryktene fra den revisjonen lenge etterpå (og fortsatt?) :P
Toyota må ha hatt sine grunner for å introdusere den, og de eierne av 3de revisjonsturboen sier at MR2en er mye mer forutsigbar nå. Det som er mulig er at de nye demperne har alfa og omega å si, men det er litt rart kanskje? Kanskje LSDen hjalp til og ga MR2en akkurat riktig kraft på bakhjulene i en krapp sving slik at den kunne "dytte" seg ut av skrens...
Skal ikke si noe sikkert jeg som ikke har så mye erfaring :wink:
Kjører 1.gen mk2, senket med Koni og lavprofil, og dette pratet om at det slipper brått og mye er ikke noe jeg har opplevd. (Kan ha endel å si at jeg bare har N/A kanskje, mindre HK...) Synes det slipper pent og pyntelig jeg, det ender med at jeg sitter og gliser for meg selv. :mrgreen: Jeg kjører ikke som en "tante" heller, men bruker da hodet. Vet ikke om jeg skal si jeg er no spesielt flink å kjøre i forhold til andre, men er blitt godt vandt med bilen etter 2++år.

#2733  av Erlend

Det er vel det som har både vært fordelen og ulempen med MR2ene, for erfarne førere som deg, Erling, så er MR2en mye moro - i og med at du kan leke deg med å få rumpa til å slippe når du vil og så ta deg lett inn igjen.
Ulempen er jo at nye og mindre erfarne førere har en nesten innebygget refleks til å ta foten av gassen i en skarp og rask sving, istedet for å holde den.... eller enda verre, å bremse :?

Bilde

#2736  av CelicaTurbo

tror erfaring har en del å si.. jeg hadde MR2'en min i ganske nøyaktig 2 år og følte meg ganske trygg på den på slutten men i begynnelsen skremte våt asfalt meg et par ganger.. og, jeg tror den innebyggede refleksen med å gå av gassen når man slipper er en del av problemet ja.

Og såvidt jeg vet ble bærearmene forlenget ganske vesentlig på 92+ modellen ja, samt litt stivere dempere, litt lavere bil og bredere dekk som standard bak (205->225). Jeg tror at nye dempere og senkefjærer på en MR2 vil fikse det aller meste av denne oppførselen med unntak av effekten til de forlengede bærearmene. Men, det er nok et must å ta full hjulstillingskontroll etter senking og være garantert at fabrikkstillinger blir brukt, istedenfor at verkstedet tar den lette løsningen og justerer til noen passende innstillinger som passer generellt for de fleste familiebiler.. :?

#2739  av erling

CelicaTurbo skrev:...og, jeg tror den innebyggede refleksen med å gå av gassen når man slipper er en del av problemet ja.
Den refleksen er ikke bra nei, har heldigvis ikke den. Men jeg merker mye forskjell på når jeg har en passasjer med, er bilen en litt annen, da er jeg ikke så kjent med grensene lenger. Kjører som regel pent med passasjer.
CelicaTurbo skrev:Jeg tror at nye dempere og senkefjærer på en MR2 vil fikse det aller meste av denne oppførselen
Det tror jeg og, det er mye lettere å lære å kjenne grensene da.

:)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12