TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • N/A -> Turbo? - Mulig Ã¥ bytte til turbomotor?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #269  av KptKaoS
 
Hei

Er det mulig å bytte ut den vanlige N/A motoren i en MR2 med en turbomotor? Noen som i så fall vet hva det koster å importere en inkl. toll, avgifter, ekstra tilleggsavgifter, samt frakt? Er det andre deler en clutch man må bytte i samme slengen?

mvh
Ole Kroknes

 #270  av CelicaTurbo
 
Hei, det er mulig ja. Motor kan du bl.a. få fra fensport i England.. ca 25.000 inkludert moms og frakt og det meste du trenger tenker jeg.. du trenger motor, girkasse, drivaksler, all wire, ecu og eksosanlegg. Fensport selger allt i en pakke med untak av eksosanlegget..

selve jobben er sikkert ikke så vanskelig om du har litt peil og har tilgang til verksted.. Fensport kan også gjøre det og det koster ca 10.000. Det er ikke avgift ved import av motoren men det er avgift for effektøkningen når du godkjenner bilen med ny motor.. Om du ikke har en 92-modell eller nye bør du gjerne regne med oppgraderte bremser i tillegg. Du kan også bruke en motor fra en Celica GT4 men det er en del andre problemer med det, bl.a. ECU og alle rør til og fra turbo, og du trenger fremdeles ny girkasse og drivaksler..  girkasse kan du klare deg uten siden den i prinsippet passer men ettersom en fyr fra new zealand fortalte så tåler ikke NA-motorens girkasse så alt for mye så du vil ødelegge den innen ett år trolig..

 #67643  av Johnny_Bravo
 
CelicaTurbo skrev:Hei, det er mulig ja. Motor kan du bl.a. få fra fensport i England.. ca 25.000 inkludert moms og frakt og det meste du trenger tenker jeg.. du trenger motor, girkasse, drivaksler, all wire, ecu og eksosanlegg. Fensport selger allt i en pakke med untak av eksosanlegget..

selve jobben er sikkert ikke så vanskelig om du har litt peil og har tilgang til verksted.. Fensport kan også gjøre det og det koster ca 10.000. Det er ikke avgift ved import av motoren men det er avgift for effektøkningen når du godkjenner bilen med ny motor.. Om du ikke har en 92-modell eller nye bør du gjerne regne med oppgraderte bremser i tillegg. Du kan også bruke en motor fra en Celica GT4 men det er en del andre problemer med det, bl.a. ECU og alle rør til og fra turbo, og du trenger fremdeles ny girkasse og drivaksler.. girkasse kan du klare deg uten siden den i prinsippet passer men ettersom en fyr fra new zealand fortalte så tåler ikke NA-motorens girkasse så alt for mye så du vil ødelegge den innen ett år trolig..
Vet denne er ekstremt gammel men dette passet jo meg bra.
Hva mener du med at man må bytte alle rør til og fra turbo? jeg har jo kjøpt en Gt4 motor og det virker som det blir mer jobb en hva jeg hadde regnet med :)

 #67688  av CelicaTurbo
 
Forskjellen er jo at MR2 har intercooleren nede ved høyre luftekanal mens GT4 har intercooler på toppen av motoren, men det er ikke værre enn å fabrikere opp noe selv med rør og samcoslanger.. Eventuellt om det er en vannkjølt IC som følger med motoren så hadde jeg faktisk brukt den og montert den på toppen akkurat slik den står i celicaen. Ellers er det vel girkassen som er et lite spørsmål (om du skal bruke celica-kassen må den ihvertfall modifiseres siden den er ment for 4wd), samt at dynamo bør flyttes men du kan trolig bruke dynamo og braketter fra din eksisterende motor..

 #67797  av Johnny_Bravo
 
takk skal du ha man lærer noe nyttig hver dag på ts-ogn :)