TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fri for bass og lyd

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #262988  av ThorT18

Hei hei!

Her skal jeg kjøre til skolen tidlig en morgen. Det regner ute og humøret er ikke akkurat helt på topp kl 7 om morgenen. Plutselig skjer det noe på turen. Lyden bakfra + bassen forsvinner - helt. :( Blæææh.. Hadde ikke tid til å se på dette før jeg kom hjem, så jeg begynte å feilsøke:

Har 2 forsterkere totalt, en til en JBL 12" sub, og den andre til 2 høytalere bak. Har i tillegg høytalere framme, men disse er ikke koblet til noe forsterker. Uansett, lyden framme i høytalerne fungerer, men ingenting i bagasjerommet ser ut til å funke. Verken høytalerne eller sub'n. Hva virker mest logisk? Strømtilførsel?

Jeg sjekka først alle sikringer på både forsterkerne og hovedsikringa som er framme i motorrommet. Alle var inntakte og hele. Dårlig kontakt noen plass? Alle kontaktene til begge forsterkerne stod kobla i. Skrudde litt ekstra på plass for å se til at det ikke var dårlig kontakt. Fant jo ut at det ikke var noe lys i forsterkerne, så det må jo tyde på strømmangel?

Skjedde noe når jeg tok ut den ene kontakten til den ene forsterkeren, den som signaliserer på når forsterkeren skal kobles i. Det kom et rødt lys fra siden av forsterkeren når jeg satt den på plass på nytt, men så forsvant lyset like fort.

Anlegget har jeg ikke innstallert selv(Den tidligere eieren hadde fikset alt) , og jeg har aldri vært plaget med det de 3-4 mnd jeg har hatt bilen, så har ikke sotte meg HELT inn i alle ledningene, og hva som går hvor osv. I tillegg har jeg lite peiling på stereo :roll:

Noen som har noen stikkord som kan hjelpe meg fram i løse problemet? Nekter da å tro at alt er gåent baki :)

#262994  av csstian

Ville målt om du har strøm på hovedstrømskabelen og styrestrømen til forsterkerene.Er det det så må du sjekke om du har minus.

#263004  av ThorT18

Ja, lurt! Må vel finne noen som har noen måleinstrumenter å låne meg i morgen! :wink:

#263005  av Doffen696

Ja sjekk remote-kabelen som skal gi beskjed til forsterkerne at anlegget er på.

#263024  av ThorT18

Ja! Denne kabelen var faktisk VELDIG løs, men skrudde den godt på plass igjen... burde jo fungere nå om DEN hadde vært problemet? :roll:

Vet ikke hvordan ting fungerer på nullstilling osv. om jeg kobler ut batteriet ei stund f.eks..husker at sist jeg koblet ut batteriet, ble lyden skikkeli fæl, da det kom "orgniale" innstillinger etterpå.

#263087  av ThorT18

Problem løst 8) Dvs, når jeg våknet i dag og satt meg inn i bilen, så funket alt :? jaja...lol sier bare jeg :lol:

Tipper det må være dårlig kontakt en plass :roll:

#263464  av ThorT18

Blææh..der kom feilen igjen! Har feilsøkt litt, og tror jeg har funnet løsningen, men trenger å få dette bekreftet.

Den ene remotekabelen som kommer fra selve spilleren og inn bak i bagasjerommet er den som skal starte showet. Når jeg kobler litt strøm til denne kabelen via noen ekstra ledningsstusser bake, så kobler alt til(men kan ikke kjøre rundt med det, da må jeg bak i bagasjerommet å slå av når jeg er ferdig) :wink: Så har en teori om at remotekabelen må være løs eller noe framme med spilleren? Det skal vel gå strøm gjennom denne, og siden den "gjør jobben" sin når den får strøm på en juksemåte fra en ledning i bagasjerommet, så må vel kanskje dette være problemet? Hva tror dere?