TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HASTER! Vinterføre Gt4/CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #259121  av RonnyB

Heisann!

Hvordan synes dere Gt4/CS eiere at bilene deres tar seg frem om vinteren? Er jo klart at dette ikke er noen offroad bil, men gir dårlige brøyta veier noen utfordring?
Takker for hurtige svar ! :)

Mhv
Ronny

#259125  av 2fastgt4

holdt på å si at du behøver ikke hjul på den en gang :D
beste jeg har hatt om vinteren.

har kjørt på ubrøyta veier med den bilen og sett andre skli av veien i oppoverbakke og ta fart osv mens jeg kan stoppe se på flire og kjøre videre.
kan dog komme litt lett med rompa noen ganger hvis det er nysalta veier med 20cm slafse.
her ute hender det nemlig at de gir faen i brøytinga og bare salter.

#259132  av wickeddark

Bilen er suveren på vinterføre! Det er på vinterføre at den kommer til sin fulle rett. Dette er jo en rallybil, som er konstruert for å holde seg på veien på diverse løst og glatt underlag som grus og snø. Bilen er lett og kontrollere den, bare ikke slipp gassen når rompa kommer ut ;)

Bare husk gode dekk, for bilen skal jo stoppe også :D

#259140  av sindrejl

beste vinterbil jeg noengang har hatt iallefall. Stod aldri fast de gangene den funket :D

#259141  av CelicaTurbo

bodde en periode på et småbruk som vi leide og der var det ca 500 meter med svingete vei ut til hovedveien. Vinteren i forfjor var ganske snørik på østlandet og ved to anledninger hadde veien fokket seg igjen med snøfonn slik at bredden var redusert til ca en 60-70cm bredde med snødybde 20-30 cm, og resten var dekket av veldig lett snø som var høyere enn panseret på bilen, opp til fonnen som var høyere enn bilen. Da brukte jeg Celicaen som brøytebil for å trenge meg ut på hovedveien mens snøen flommet over panseret og vindusviskerne gikk for fulle mugger :lol: Greit, det hadde ikke gått om ikke snøen var så lett som pudder, men bilen klarte det helt fint å ha fremdrift på dyp snø, med dårlige piggfrie vinterdekk ;) Har heller aldri opplevd å gi opp i bakker hvor det var for glatt, det er som regel værre å komme ned enn å komme opp ;)

#259143  av oleb

Jeg var veldig fornøyd med celicaen på vinterføre. Ser egentlig mer på den som en vinterbil enn en sommerbil :)
Med de samme dårlige piggfrie vinterdekkene som CelicaTurbo hadde, prøvde jeg en bakkestart i en veldig brattbakke med hardpakket snø (antydning til is), audien med quattro som jeg hadde bak meg kom seg ikke opp, men celicaen klep seg fast og krabbet lett oppover. Brukte den også en del for å komme meg til hytta, der veien er en grusvei på noen km som skjelden blir brøytet. Hadde aldri noe problem med å komme meg fram!
Også er den jo veldig morsom å leke med også, da det ikke skal mye til før den logrer med halen ;)

#259145  av Helmer

Helt rå vinterbil! Det må oppleves å kjøre GT4 på vinterføre!
Prøvde for moro skyld en bakkestart med nedslitte falken sommerdekk en gang, bakken var nok 8-10% og veien var pakka med hard snø.
Regna ikke akkurat med å komme opp, men gutt som blei imponert!
Fikk ikke hjulspinn en gang! 8)

#259195  av Tomera

Bilen er helt vill på vinterføre! Med en gang jeg fikk min, kjørte jeg den med dårlige vinterdekk. Ikke noe problem! Eneste man må huske på, er at en 4x4 bremser jo ikke noe bedre enn en 2WD. Men fremkomligheten er bra! Har nok litt med at den har sperre på bakdiff samt senterdiff. Og bilen er jo høy orginalt, og selv om den senkes rundt 30 mm som er gjordt med min bil, så har du mere enn nok klaring. Faktisk en del bedre enn moderne personbiler har orginalt. Er jo en rallybil :D
Men vil man leke med den på vintern, så må man vende seg til litt fart, for man oppnår en god del større fart når man skal leke med 4WD vs 2WD

#259208  av premo

bakken opp til huset mitt er en grusvei med jevn og grei stigning. en gang i vinter var hele veien islagt etter at hardpakket snø hadde regnet bort. ikke f... om jeg kom meg opp med camryen min. den ble stående på bakken i 3 dager. men celicaen med gamle slitte helårsdekk glei opp uten tegn til hjulspinn. fattern måtte i lavgir og 4wd med pickupen sin for å slite seg opp :D og den er jo også helt konge å leke seg med også! :D

#259212  av sindrejl

Tomera skrev:Bilen er helt vill på vinterføre! Med en gang jeg fikk min, kjørte jeg den med dårlige vinterdekk. Ikke noe problem! Eneste man må huske på, er at en 4x4 bremser jo ikke noe bedre enn en 2WD. Men fremkomligheten er bra! Har nok litt med at den har sperre på bakdiff samt senterdiff. Og bilen er jo høy orginalt, og selv om den senkes rundt 30 mm som er gjordt med min bil, så har du mere enn nok klaring. Faktisk en del bedre enn moderne personbiler har orginalt. Er jo en rallybil :D
Men vil man leke med den på vintern, så må man vende seg til litt fart, for man oppnår en god del større fart når man skal leke med 4WD vs 2WD
haha er slitsom den der med å huske at den bremser akkurat like dårlig som 2wd biler ja :D

#259217  av Gt-4-Ever

Ikke annet å si enn at det en en kanon bil på vinteren. :D

#259294  av RonnyB

Detta lover bra! Må bare finne meg en gt4/CS denne uka så , noen som har noen tips??
Stor forskjell mellom de 2 modellene på vinter'n da? CS har vel diff brems og vanlig gt4 ikke?

#259303  av larsst185

gt4 har diff brems den og.du vil merke liten eller ingen forskjell på de to bilene.

#259395  av Tomera

Tror ikke du kommer til og merke noen forskjell på GT-4 og GT-4 CS på vintern nei! Forskjellene er ikke så store som man tror!
Om man ikke er opptatt av og ha en CS, men en solid Turbo 4WD bil, så gå heller for en GT-4, som er 20-30 K billigere! :)

#259396  av sindrejl

RonnyB skrev:Detta lover bra! Må bare finne meg en gt4/CS denne uka så , noen som har noen tips??
Stor forskjell mellom de 2 modellene på vinter'n da? CS har vel diff brems og vanlig gt4 ikke?
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1607070

denne virker meget pen og selges av en her på forumet.