TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Import av Japansk Celica SS-II (T-Sport)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #258605  av Dennis87
 
Har veldig lyst på grom utgaven av Celica T23 og har sett på pris på Japanske. blir mye billigere å importere fra Japan enn feks Tyskland.
kan få en 2005 modell til rundt 260 000 ink alt. og høyre styring er ikke et problem for meg.

Er dem like vanskelig å få godkjent som feks Supra? etter hva jeg vet så er de helt like som de man får kjøpt i England.

 #258618  av CelicaTurbo
 
registreringsproblemene som er med biler fra Japan for tiden er generelt for alle merker, og ikke kun Supra. Så henter du en bil derfra kan du ikke vente å få skilter på den med det første. Sannsynligvis blir det en løsning på registreringsproblematikken men det kan jo ta år og være ganske kostbart.

Du kan registrere en bil fra England på unntaksregelen om det ikke er like greit å bruke TÜV-dokumenter, men du kan ikke registrere en bil fra England som der er importert fra Japan og registrert på forenklet måte (gjelder i praksis kun biler eldre enn ti år). Men er virkelig biler i England billigere enn i Tyskland/Sveits etc da?

 #258621  av Dennis87
 
Er nok ikke så mye billigere i England, men er mye billigere i Japan.

er litt komisk at en bil som er 100% lik som en Engelsk bil ikke kan godkjennes bare fordi den er Japansk. :P

har sett litt rundt på Tyske sider men finner ikke så mye. noen gode sider for å finne på utenom scout24 og mobile?

 #258624  av CelicaTurbo
 
strengt talt kan den godkjennes om du klarer å dokumentere at bilen for det japanske markedet er helt identisk en tilsvarende godkjent europeisk bil, og det er der problemet ligger. En skulle tro at bilene er helt identiske men ofte er de ikke det, f.eks sene MR2 mk2 NA i England har EGR (miljøverntiltak) mens det har ikke tilsvarende bil i Japan. Det kan også være tilfeller hvor forskjellige krav til f.eks kollisjonssikkerhet medfører forskjeller i den grunnleggende konstruksjonen som ikke er mulig å inspisere uten å skjære bilen fra hverandre. Slike forskjeller kan ha betydning for godkjenning etter de kravene vi har i Europa og Norge og derfor har biltilsynet begynt å kreve mer utfyllende dokumentasjon enn hva TÜV gir.

Det er ganske kjipt for det er biler som fremtrer som identiske for oss, men dessverre har biltilsynet rett i at det er ikke sikkert at en japansk bil tilfredsstiller norske krav, selv om bilen tilsynelatende er helt lik.