TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Reklame pÃ¥ bil?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #2506  av CelicaTurbo
 
katalysator er et krav uansett så om de sjekker så bør du i det minste ha noe som ligner på en katalysator under der.. :) Men hold oss orientert om hvordan det går :)

 #2511  av MR2turbo
 
Jeg bare krysser fingrene for at han synes eksos anlegget ser bra ut som det er uten å tenke på det med kat.en.. :roll:

 #2512  av erling
 
MR2turbo skrev:På torsdag skal jeg teste ut om min går gjennom EU-kontroll uten katalysator... Skal teste CO og HC hjemme her i morra, men Det kan jo være at han henger seg opp i det selv om avgassene er innenfor grensene..
Har hørt om folk som har kommet gjennom uten kat, men vil anta at de da kun har blitt målt på tomgang. På en eu-kontroll skal egentlig motoren ruses litt under målingen, men det blir nok ikke gjort hver gang. Det er oxo svært stor forskjell på CO-målere rundt om, mange av dem må stå på i flere timer før verdiene kan stoles på.

Fikk 0 HC på gamlegolfen(ikke kat) på et helt nytt apparat på tilsynet i Haugesund, det skal jo ikke gå an.

 #2516  av CelicaTurbo
 
hm, ante ikke at de var så lite troverdige de målerne.. men da er det gjerne sjangs uten katalysator da..

 #2524  av MR2turbo
 
finnes det noen øvre grense for HC? CO er jo 0.5

 #2527  av CelicaTurbo
 
Jeg har forskriftene for periodisk kontroll som pdf-fil (lastet ned fra lovdata.no eller annen tilsvarende offisiell side) og jeg sjekket den nå. Det er ingen krav til HC verdi, bare til CO. Men det nevnes flere steder setninger som:

"sjekk eventuellt HC verdi, unormalt høy / lav verdi tyder på xx / xx (grunn)"

så, man kan om man ønsker måle HC verdi for å gi indikasjoner på om motoren går korrekt, hovedsaklig om den går for rik på bensin eller for mager i forhold til det som er normalt for andre biler.. (men ingen krav nevnes).

 #2528  av MR2turbo
 
Okey, da så.. Men da får jeg bare kjøre utover å prøve og se åssen det går.. :)

 #2532  av CelicaTurbo
 
jepp jepp, keep us informed.. :)

 #2537  av erling
 
-Krav til CO er under 0,5 på tomgang, under 0,3 ved 2000 o/min
-Krav til HC er under 50 for de med kat.
-Lambda-verdien skal være nærmest 1, med 0,03 i "slingringsmonn" (mellom 0,97 og 1,03)
Husk å ha varm motor..

Du får prøve å holde praten igang mest mulig under kontrollen, slik at han ikke får kontrollert så grundig.. :mrgreen: Det funker ofte.

 #2552  av MR2turbo
 
erling skrev:-Krav til CO er under 0,5 på tomgang, under 0,3 ved 2000 o/min
-Krav til HC er under 50 for de med kat.
-Lambda-verdien skal være nærmest 1, med 0,03 i "slingringsmonn" (mellom 0,97 og 1,03)
Husk å ha varm motor..

Du får prøve å holde praten igang mest mulig under kontrollen, slik at han ikke får kontrollert så grundig.. :mrgreen: Det funker ofte.
Det gikk litt dårlig med den EU-kontrollen, jeg hadde COpå 0.4 på tomgang, så det var jo bra, men 0,6 ved 2000 omdreininger.. Prøvde å fortelle han at det var jo veeeldig lite over, men han svarte med at nei, det var jo en overskridelse på 100% :?
Det er jo alt etter hvordan man ser det..
Fikk trøbbel med ulike dekk dimensjone frem/bak, Men jeg fiksa det når jeg kom hjem så nå er nytt vognkort med rette dimensjoner (215 og 235 dekk) på vei i posten. Fikk og mangel på at jeg ikke hadde innført senking i vognkortet.. :?

 #2556  av CelicaTurbo
 
hm, jaja, det var jo litt synd da men det meste lar seg vel ordne ganske greit da. Bortsett fra at du må få en katalysator inn der på et vis da :?

 #2557  av MR2turbo
 
Det lar seg ordne.. Jeg bare tar av downpipen og monterer inn den som satt der.. Og bytter tilbake igjen etterpå såklart :D Så tar jeg å får inn senkinga med det samme..

 #2565  av CelicaTurbo
 
peil på hvordan det er med dekkstørrelser og krav til de egentlig? Er det bare viktig at de ikke rubber borti fjær og hjulbue og at rulleomkretsen er grei eller er det krav om papirer og masse stress?

 #2577  av MR2turbo
 
Kristian, her er utskrift fra kjøretøyforskriften ang. ombygging:
Bilde
Så de kan egentlig godkjenne dekkdimensjoner uten papirer på det, hvis de føler at de kan gå god for at det ikke er farlig..

 #2582  av CelicaTurbo
 
ok, det var slik jeg trodde at det var :)