TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fjærbelastet strammehjul til registerreim(mysteriet er løst)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #235557  av evneveik

Skulle bytte registerreim, strammehjul og løpehjul i byttemotoren min som er en 93mod 3sge, bestillte deler på regnr på min bil som er 90mod, men viste seg at strammehjulet hadde en fjær istedet for den hydraliske mekanismen som er vanlig.
Er dette normalt for 93mod eller er det pga at motoren er japansk?
Sist redigert av evneveik den 06 jul 2007 08:21, redigert 2 ganger totalt.

#235657  av croco-Frod

hmmm...

Hydraulisk strammer? :?

Skal det være det på disse motorene da?
Jeg mener det er korrekt med fjærstramming på strammehjulet.

Nå er det jo ikke slik at fjæra skal holde reima stram til enhver tid, det er jo en festeskrue i senteret på strammehjulet som skal settes til når reima er strammet til korrekt

#235748  av larsst185

de ge og gte motorene jeg har vert borti.inkl j spec motorer har hatt hydraulisk strammer.3sfe har fjær.det er ikke en sånn da?

#235749  av evneveik

Ja eller det vil si, jeg bestillte et strammehjul og fikk det til den hydrauliske strammeren og det passer til min 90mod motor, mens 93mod motoren har fjærstrammer

#235750  av evneveik

larsst185 skrev:de ge og gte motorene jeg har vert borti.inkl j spec motorer har hatt hydraulisk strammer.3sfe har fjær.det er ikke en sånn da?
Nei, det er en 3sge 93mod ifølge Egon fra motorimport.dk. Men ser det er litt små forskjeller angående følere og sånt også, men ikke værre enn at jeg kan overføre fra gamle motoren, må bytte over bunnpanna for å få oljenivå føler.
Men får ikke gjort noe mer med motoren før jeg får oljepumpe og nytt strammehjul. Normalt at oljepumpen lekker ut akslingen til løpehjulet?

#237175  av csstian

evneveik skrev:
larsst185 skrev:de ge og gte motorene jeg har vert borti.inkl j spec motorer har hatt hydraulisk strammer.3sfe har fjær.det er ikke en sånn da?
Nei, det er en 3sge 93mod ifølge Egon fra motorimport.dk. Men ser det er litt små forskjeller angående følere og sånt også, men ikke værre enn at jeg kan overføre fra gamle motoren, må bytte over bunnpanna for å få oljenivå føler.
Men får ikke gjort noe mer med motoren før jeg får oljepumpe og nytt strammehjul. Normalt at oljepumpen lekker ut akslingen til løpehjulet?
Er ikke unormalt at tetteringen ut mot registret ka lekke.Men den kan du bytte uten å bytte oljepumpe

#240404  av evneveik

csstian skrev: Er ikke unormalt at tetteringen ut mot registret ka lekke.Men den kan du bytte uten å bytte oljepumpe
altså ikke selve pakningen rundt pumpen, men en egen ring? Hvor mye koster en pumpe eventuelt, hvis det ikke er snakk om så mye så bytter jeg den så vet jeg at det er på stell.

#240416  av csstian

evneveik skrev:
csstian skrev: Er ikke unormalt at tetteringen ut mot registret ka lekke.Men den kan du bytte uten å bytte oljepumpe
altså ikke selve pakningen rundt pumpen, men en egen ring? Hvor mye koster en pumpe eventuelt, hvis det ikke er snakk om så mye så bytter jeg den så vet jeg at det er på stell.
Ja hvis du løsner muttern å drar av reimhjulet så ser du tetteringen.Du kan se den igjennom åpningen i hjulet også.Husker ikke nøyakti pris men sikkert rundt 2000kr

#240563  av evneveik

takk skal du ha, får sjekke dette i epc'en når jeg kommer hjem :)

#247490  av evneveik

Skjønner ingenting nå, bestillte det som jeg trodde var det fjærbelastede strammehjulet (altså det andre hjulet enn jeg bestillte sist) og fikk akkurat det samme.
Noen som vet hvilket av disse som er fjærbelastet:

Dette er på de siste modellene (05.1991-11.1993): 13505-88383
Dette er på de første modellene (10.1989-05.1991): 13505-88382

NÃ¥ har jeg to identiske hjul med to forskjellige dele nr.

#250150  av evneveik

Fikk byttet til 13505-88382 hos Toyota, og fikk akkurat samme som 13505-88383 :evil:

Noen som jobber hos Toyota som kan finne ut hvilket dele nr. det er på strammehjulet som benytter en fjær?

Andre med 3sge eller 3sgte som har fjærbelastet strammehjul, hvilken årsmodell har dere?

Edit: Har løst mysteriet, viser seg at det er noen små forskjeller på noen av disse motorene fra japan, rett dele nr. er 13505-88360 (eventuelt 13505-74030) dette kan også forekomme på enkelte 3sgte'er fra mr2 også etter det jeg har funnet ut.
Samme hjul som står i st162/165
Rimelig letta nå over å endelig ha funnet ut av det :D