TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prelude 93-mod.

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #24914  av tbergstad
 
Hei. Jeg har en kompis som vurderer å kjøpe en prelude 2.3i. Han driver og spør meg om hvor bra denne bilen er og hva som er evt.svakheter. Noen her som har erfaringer med disse? Han har fått et tilbud på en 93-mod som har gått 145k, for 85k. Det må da være billig?

 #24917  av CelicaTurbo
 
Høres greit priset ut, men vil han høre god-ord, og kanskje noen reelle tips om svakheter så er kanskje http://www.club-honda.org stedet å spørre? Dem kjenner vel til bilene litt mer... personlig har jeg ikke hørt noe spesiellt negativt om dem ihvertfall :)

 #24920  av tbergstad
 
Takk for tipset. skal spørre der..

 #26554  av tbergstad
 
Ja nå har kompisen kjøpt preluden.Var og prøvde den igår.. Og det må jeg si; Fryktelig morsom bil!.. Kjentes voldsomt kvikk ut og var veldig stiv. Stivere enn celican :? Dessuten syntes jeg at girkassa var herlig kompakt og firehjuls-styring var helt rått!.. Snudde på en tiøring og freste gjennom rundkjøringer i ei vill fart.
Forskjellene mellom celica og prelude fant vi ut var:
Preluden virka stivere og mer lettkjørt.
Celican var sprekere når vi passerte 90-100.(mye sprekere)
Merka farten utrolig mye bedre i preluden enn celica.

Dette var en 2.3i. Nå lurer jeg veldig på hvordan en 2,2i vTech går..

 #26560  av CelicaTurbo
 
artig med en sammenligning da :) Og det er vel naturlig at Celicaen er bedre i høyere fart siden denne har mye mer moment i motoren, mens den på lavere gir har en ulempe med turbo.. Men, Celicaen er jo ikke akkurat hard i understellet så det skal ikke mye til å bli hardere enn dette, en av grunnene til at jeg byttet dempere og fjærer ihvertfall, føles mye mer kontant og presis i understellet nå :)

 #26580  av @lpher
 
Jeg har bare prøvd en 91 modell Prelude 2.0 16v....som referanse mot min egen gamle 91 Celica GTI...og av disse var det liten tvil om at det var Celican som hadde den freskeste motorn ihvertfall...Prelude motorn hørtes out som den hadde det skikkelig vondt over 5000rpm...mens der trives ST182en best ;-) ...fin i girene....pent interiør...4ws funka bra...og på den tiden...ett veldig desireable design ;-)


@lpher

 #26582  av tbergstad
 
Preluden jeg prøvde dro på bedre etter ca 5000 o/min og ga seg ikke før turtallsperra slo inn på 7500..
Men en ting var skikkelig dumt i den. Nesten umulig å ha med passasjerer i baksetet pga. et dumt designa dashboard.. Satt jo med dashen i skarpleggen?..

 #26584  av @lpher
 
tbergstad skrev:Preluden jeg prøvde dro på bedre etter ca 5000 o/min og ga seg ikke før turtallsperra slo inn på 7500..
Men en ting var skikkelig dumt i den. Nesten umulig å ha med passasjerer i baksetet pga. et dumt designa dashboard.. Satt jo med dashen i skarpleggen?..
Husker at jeg var innom Fische (Honda i Trondheim) å prøvesatt en Prelude av denne typen da de kom....husker dashboardet slo meg som DRITSTILIG utseendemessig ihvertfall ;-)

@lpher

 #26585  av tbergstad
 
Joda dashen var stilig den :) Men upraktisk...