TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DÃ¥rlig drag pÃ¥ 3S-GE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #249077  av ThorT18

Hei!

Har en 2.0GT 3S-GE maskin som jeg er litt forundret over. Bilen er en 1993 modell med 3sgemotoren som sagt, 2 liter og 156 hk. Har også nylig montert opp et K&N luftfilter..men saken er det at bilen dreger utrolig dårlig.Med høyt turtall i 1. og 2. gir er det 0-100 på null komma niks i den forstand, men da sier det gjerne stopp. For å nå en topphastighet bruker jeg like stor strekke som i 1.3 Corolla'n til morsan.. what? Det virker som bilen ikke klarer å akselerere i 3. og 4. gir..det går i alle fall forferdelig sakte.. formeninger om dette?

#249083  av Rage

Ta en sylinderlekkasjetest, og en komp test. For å utelukke evt problemer der.

#249141  av premo

kan jo lønne seg å sjekke plugger, pluggledninger, fordelerlokk osv.. er jo egentlig kjapt gjort :) og kanskje de billigste dele å skifte om så nødvendig :)
sjekk også for lekkasjer i luft o.l

#249147  av ThorT18

Takk takk..skal se om jeg ikke får testa om feilen ligger i noe av det dere sier..kan det være andre ting? Jeg regner da med at bilen skal klare mer enn det den gjør nå. Akkurat nå blir jeg nesten forbikjørt av en kompis sin Golf 2 1988 med 75 hk..og det er flaut:$

#249154  av premo

du kan jo også prøve å kjøre en diagnosetest. bare til å følge denne manualen. veldig enkelt egentlig :)

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

#249161  av Mr2Even

Jeg sliter litt med det samme problemet, bare at jeg har det over hele registeret. Den er litt dau i aksen, men når jeg justerte clutchen synes jeg det ble litt bedre, men nå er det tilbake igjen. Jeg tror det er at jeg har en dårlig clutch(ny uorginal), for jeg synes omdr går fortere oppover enn det bilen beveger seg :(
Sist redigert av Mr2Even den 25 jun 2007 21:57, redigert 1 gang totalt.

#249162  av BrennaRacing

Hva gjorde du med Map sensoren når du monterte KN filter?? Akkurat det samme skjedde med bilen min, å da hadde jeg glemt å plugge inn Map sensoren

#249172  av Larsen

BrennaRacing skrev:Hva gjorde du med Map sensoren når du monterte KN filter?? Akkurat det samme skjedde med bilen min, å da hadde jeg glemt å plugge inn Map sensoren
Nok en gang. Det er ikke map sensoren, men luft temperatur sensoren. Hadde du koblet ut map sensoren hadde ikke bilen din gått i det hele tatt.

#249197  av CelicaTurbo

Er vanskelig å stille diagnoser på slikt uten å kjøre bilen, men hvordan oppleves motorens karakter generellt sett, er den sterk på mellomturtall men dør veldig fort i drag over 4500-5000 o/min? I så tilfellet kan det være ACIS som ikke fungerer hos deg som gjør at du taper en hel del effekt på toppen av turtallet..

#249205  av ThorT18

Jeg satt i den sensoren når jeg koblet i KNfilteret, men jeg hadde samme problemet før jeg satte i KNfiltret også, så tror vi kan utelokke det. KNfiltre ble bare tøffere basert på lyd, ikke effekt..

Turtallet holder hele tiden gjevnt med farten. I alle gir opp til 100 stemmer det, og når jeg skal akselere utover 100, så går turtellern SAKTE OPP, akkurat som farten..som da er problemet her..det går unormalt sakte å akselerere over 100.

premo: kan jeg kjøre diagnosetesten selv om jeg ikke har noen feilmeldinger oppe?

#249210  av BrennaRacing

Larsen skrev:
BrennaRacing skrev:Hva gjorde du med Map sensoren når du monterte KN filter?? Akkurat det samme skjedde med bilen min, å da hadde jeg glemt å plugge inn Map sensoren
Nok en gang. Det er ikke map sensoren, men luft temperatur sensoren. Hadde du koblet ut map sensoren hadde ikke bilen din gått i det hele tatt.
Fikk aldri med meg det jeg :oops:

#249212  av ThorT18

Btw, jeg kjørte litt "kapp" med kompisen min igjen..han tok golfen sin i alt den hadde..og jeg klarte ikke komme forbi den. ;o Something is wrong MAN!

Celicaturbo: Den dreger dårlig etter 4000, ja!

#249285  av CelicaTurbo

ThorT18 skrev:Den dreger dårlig etter 4000, ja!
Da er det mulig ACIS som er problemet, dette er en ventil som skal åpne i innsuget som bedrer motorens moment på toppen av turtallet, og det er over 4000 o/min at din motor virkelig skal komme til liv og bli artig så om du ikke opplever det slik så er noe feil ihvertfall.

Søk på acis på dette forumet, jeg mener det var en diskusjon for ikke så lenge siden hvor dette systemet og problemer med det ble diskutert, og det var bilder av alt du trenger å vite. Kanskje noen andre her på forumet kan hjelpe deg med feilsøking for jeg er utilgjengelig noen dager fremmover og kan ikke bidra mer ;)

#249310  av ThorT18

Okei! Takk takk! Skal prøve å søke meg fram ;)

#249312  av ThorT18

Hvis noen har mer utfyllende informasjon om ACIS og evt. bilder, så mottar jeg det GJERNE! Er dette noe jeg kan fikse/se på selv, eller burde jeg ta bilen til et Toyota verksted? Vil sistnevnte koste mye? Takker for svar !:)