TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ta ut motor pÃ¥ MR2 MK2. Metoder?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #227963  av 323F GTX

Hei! noen som ahr noen tips og metoder til å ta ut motoren fra en MR2 MK2? Har ikke tilgang til løftebukk. Kun elefant. Er det mulig å løfte motor og girkasse opp, eller blir det for trangt i åpningen?

#227982  av jumbo

Selv om det sikkert ikke er 110% umulig, tror jeg virkelig ikke du har lyst til å heise den opp. Det må hvertfall demonteres mye mer, inkludert en haug skit du typisk normalt tar nedefra allikevel.

Du får ikke lånt deg eller laget noen enkle bukker da, så du kan heise motoren ned isteden? Så lenge du har tilgang på en grei jekk, kan du jo bruke nesten hva som helst til å fore opp med for å la bilen stå oppjekket...

#227995  av 323F GTX

Er det mulig å løsne hele understeller slik at motoren kan stå på understeller med hjul på og trilles ut? :P i såffal kan kanskje elefanten brukes til å løfte bilen i stedet for motoren :lol:

#227996  av evneveik

Du kan jo plassere bilen på noen høye bukker og så senke motoren ned på en pallejekk eller en hjemme snekret "vogn", en plate med små hjul på som du kan trille bort motoren med.

#227997  av 323F GTX

evneveik skrev:Du kan jo plassere bilen på noen høye bukker og så senke motoren ned på en pallejekk eller en hjemme snekret "vogn", en plate med små hjul på som du kan trille bort motoren med.
Har ikke betong gulv :? Det som er største problemet. hehe.

#228012  av evneveik

Plassere bukkene på stålplater eller paller?

#228058  av funkyfung

har akkurat tatt ut motoren..tok ned hele bakstillinga jeg..som du sier å trille ut på hjul..går nesten da :D :D :D

#228083  av jumbo

323F GTX skrev:
evneveik skrev:Du kan jo plassere bilen på noen høye bukker og så senke motoren ned på en pallejekk eller en hjemme snekret "vogn", en plate med små hjul på som du kan trille bort motoren med.
Har ikke betong gulv :? Det som er største problemet. hehe.

Det kan du vel løse ved å bruke plater eller lignende? Skal ikke all verden til

#228597  av Neemi

Skal til med det samme nå.
Har skrudd av innsug, eksos og manifold for å komme til bedre.

Min frykt er at jeg ikke får bilen høyt nok opp pga taket i verkstedet.

Noen som vet hvor mye de røde elefantene fra biltema tåler av vekt?

#228630  av Andy_Celica

Neemi skrev:Skal til med det samme nå.

Jeg løfta ut en 3s-gte med gerkasse osv med en slik elefant, så du får nok ikke noe problem der, 3s-gte med kasse (4x4 st205) veier fort 50 kilo mere en 3sge med kasse :D

#228633  av Neemi

Andy_Celica skrev:

Jeg løfta ut en 3s-gte med gerkasse osv med en slik elefant, så du får nok ikke noe problem der, 3s-gte med kasse (4x4 st205) veier fort 50 kilo mere en 3sge med kasse :D
Er ikke motoren jeg er bekymret for ;)
Tenkte mer på om den kan brukes til heising av bilen når motoren skal draes frem fra under etter at den er senket.

#228634  av Andy_Celica

Neemi skrev:
Andy_Celica skrev:

Er ikke motoren jeg er bekymret for ;)
Tenkte mer på om den kan brukes til heising av bilen når motoren skal draes frem fra under etter at den er senket.
Til det ville jeg helller anbefalt en god verksted jekk som løfter høyt, eventulet lage til noe slik at den løfter høyere, vi prøvde å heise bilen med den elefanen fra biltema, og chassiet begynte å vrenge seg, men fungerte helt ypperlig med en jekk som løfta høyt.

Det lønner seg da å jekke litt bak midten på bilen, funka ihvertfa helt topp for oss, bare pass på at den ikke tipper:)

#228636  av evneveik

Det står 600kg hvis man har kranen på innerste "hakket", men har sett tilsvarene elefanter med 1tonn på innerste hakk og har hørt om folk fra amcar miljøet så har belastet biltema elefanten mye mer enn det som står på den

#228641  av Neemi

Men når travers og alt skal av for å få ned motoren.......hvilke steder er da greit å jekke?
Jeg må inn bakfra for sideskjørtene mine er så lave at jeg ikke kommer til med skikkelig jkk fra den siden.
Med den store verkstedjekken vi har får jeg heller ikke bilen så høyt at jeg tror jeg klarer å få ut motoren under.
Alternativet er da å sette jekken på pallen og deretter få den høyt nok og sette bukker under.
Muligens sette bukkene på et eller annet som bygger for å få det høyt nok.
Der igjen er jeg usikker på hvor jeg kan sette de uten å ødelegge noe.
Alltid brukt travers og bærearmer til bukkene ellers.

#228674  av funkyfung

heisann

Jeg tok bare å satt en kjettingtalje i taket i "garasjen" min og bygde opp med 2"4 ned i gulvet for å ta unna noe av vekta som gikk i takksperra..så løfta jeg bare opp til det ble klaring så dro jeg bare ut pallen!!

mvh ole m