TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forskjeller pÃ¥ MK2 MR2 N/A og turbokassa

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #225466  av WireD

1. Bortsett fra the obvious som kraftigere akslinger, innmat og sperre(optional på noen kasser), er det noe forskjell i hus osv? Skal bygge om en mr2kasse på en annen bil, og har en N/A kasse på handa til mål for å se hvor mye som må bygges om.

2. Etter hva jeg har hørt, har enkelte FWD celicaer blitt bygget om med 3s-gte og mk2 mr2 turbokasse. Stemmer dette? Da må jo girwaier-festet på kassa snues, right? Hvordan gjøres dette, for jeg må gjøre dette i en evt. ombygging....

bilder er alltid bra... :wink:

mvh

#225524  av erling

1. Turbokassa er fysisk større, boltmønster er likt ca 180 grader, men er ikke helt likt i fremkant.

2. De jeg har hørt om som har gjort dette har bytta senterhuset, så uttaket peker riktig vei.

#225536  av ADHD:-)))

Hei!!!=)
Eg bytta girkasse på den MR2 MK2 eg hadde å eg kjøpte ei 98Mod turbo kasse med LSD(noe som jør att DU må ha drivakslene for DENN kassa!!!)
De du MÅ bytte er(viss du går fra NA til turbo kasse) drivakslinger å hjulnav(spindler) kjøpe ein turbo kløtsjlamell(som MÅ dreies ned.4MM i diameter for att den skal passe inni NA trykkplata!!! VIKTI!!! siden turbo kløtsj plata har større diameter enn NA plata!!!

UPS... glemte å nevne att Turbo kassa har MYE tettere gir steg fra1 til 3 giret!!!=) noe som ijenn jør att en får MYE bedre aks i bilen!!!=)

HÃ¥per dette er til hjelp!??

#225585  av WireD

erling skrev:1. Turbokassa er fysisk større, boltmønster er likt ca 180 grader, men er ikke helt likt i fremkant.

2. De jeg har hørt om som har gjort dette har bytta senterhuset, så uttaket peker riktig vei.
hei.

1. boltmønsteret er hipp som happ, jeg skal parre det med et clutch-hus som passer motoren jeg skal bruke anyways så :)

hmmm.. Så den er større i dimensjonene? Det var bajs.... Noen som har en Turbokasse ute, eller lett tilgjengelig, som de kan måle bredden fra motor til enden, samt bredden fra girhuset til enden?

2. Bytte senterhuset? Mener du selve girhuset som huser drevene? Har de da tatt innmaten fra en turbokasse, og smellt over i celica-girhuset?

3. Hvor mye tåler en MK2 MR2 N/A kasse av power da? :?

#225645  av WireD

hmmm.... så om jeg har dette korrekt, så er:

C56 silvertop og C56 blacktop fra celica, og er frontmonterte kasser på frontmonterte motorer? Hvor mye juling tåler disse kassene? Får man evt. oppgraderte drevsatser og akslinger, samt sperrer til de, om de er litt svake?

Etter litt leiting, så ser jeg at C56en er fra 1600 20v 4age motoren, denne kassa må da være for svak for det jeg skal? Målet er 500 hester :)

Ombyggingen over, er jo til mk1 mr2ene :) De kassene er vel for svake tror jeg :)

Er det evt. noen andre fwd toyotakasser som kan passe mitt behov? :?

#226054  av WireD

ingen med noe kjennskap til problemstillingen i forrige post? :)

#226123  av erling

Ville nok ikke prøvd 500hk på en s54 (mr2n/a) kasse.. Kommer jo an på momentet selvsagt, men regner med det blir endel av det og..? Er "E"-kassene som tåler mest juling. Du kunne kanskje sett etter en E351, den kommer fra camry v6 manuell. Den tilsvarer E153 (mr2turbo), innmaten passer fysisk overens, mens uttak til girwirer peker bakover. Kanskje ikke så lett å finne siden denne bilen stort sett hadde automat, ikke vet jeg. Mulig du kunne fått tak i et midthus fra en E351 og putta på en E153. Er et par stk på det amerikanske mr2-v6-forumet som putter 351 innmaten over i 153'ene p.g.a. gearratioen, da trenger de jo ikke 351 midthuset.

Eller en 4agze-kasse fra en fwd, vet ikke hva den heter, men tror den skal tåle litt.

Dessuten har mr2 mk3 uttaket pekende bakover (imotsetning til mk2), så mulig du kunne triksa til noe med wirene og brukt en E153 direkte og.

#226208  av Morten

erling skrev:Eller en 4agze-kasse fra en fwd, vet ikke hva den heter, men tror den skal tåle litt..
Heter vel E51 om jeg ikke husker feil.

#226281  av WireD

har lett litt, og fant en girkasse til denne!

1993 Toyota Camry V6
Motor: 3,0 V6
Motorkode: 3VZ-FE

Dette er vel kassa jeg er ute etter? Med samme innmat som MK2 MR2 turbo, dvs. kan kryssbyttes, samt at denne kassa er giringen orientert rett vei på? :D
 #226540  av Morten

WireD skrev:2. Etter hva jeg har hørt, har enkelte FWD celicaer blitt bygget om med 3s-gte og mk2 mr2 turbokasse. Stemmer dette? Da må jo girwaier-festet på kassa snues, right? Hvordan gjøres dette, for jeg må gjøre dette i en evt. ombygging....

bilder er alltid bra... :wink:

mvh
Dette er riktignok på en NA-kasse (S54), så skal ikke si noe om det kan gjøres på samme måten på E-serie kasse. Men kan kanskje hjelpe litt uansett.
http://www.toymods.net/forums/showthread.php?t=8320

#226588  av erling

WireD skrev:har lett litt, og fant en girkasse til denne!

1993 Toyota Camry V6

Dette er vel kassa jeg er ute etter? Med samme innmat som MK2 MR2 turbo, dvs. kan kryssbyttes, samt at denne kassa er giringen orientert rett vei på? :D
Blir vel den ja. Men må få med akslinger og da. Tror ikke mr2 turbo akslinger passer. Mulig de passer i diffen, men at det er andre forskjeller. Du får forske videre :D

#226738  av WireD

erling skrev:
WireD skrev:har lett litt, og fant en girkasse til denne!

1993 Toyota Camry V6

Blir vel den ja. Men må få med akslinger og da. Tror ikke mr2 turbo akslinger passer. Mulig de passer i diffen, men at det er andre forskjeller. Du får forske videre :D
etter hva jeg fant, så er innmaten i camrykassa og mr2 turbokassa samme greia, kan brukes om hverandre, så da bør vel egentlig også diffene kunne brukes om hverandre da? iallefall i mine ører :)

camry V6 akslingene bør holde en god del, da camryen veier hva? 1600 kg, og har ca 200 hester :) Bilen min veier 1000 kg :)

Da har jeg en mission forran meg :twisted:

hvis det ikke blir Fix-It drevsats til mazdakassa mi da, vi får se hva kontakten min roter frem :wink: