TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bygge om 4A-GE til 4A-GZE?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #226196  av a.c.pettersen

Er det mulig å bygge om en vanlig GE til GZE? Hva må eventuelt gjøres og vil dette lønne seg framfor å kjøpe en komplett GZE

#226246  av ArildM

Gze er bygd for det høyere trykket en får ved bruk av kompressor, derfor velger de fleste å importere en komplett motor. Enkelt og det valget som lønner seg best, i alle fall på sikt.

GZE konvertering koster vel fort mellom 10-20'000+ og enhver som har gjennomført den kan vel trygt anbefale den videre til andre Mr2 eiere :twisted:

Sjekk tidligere tråder og prosjektdelen på forumet, hvor bla James på forumet her har et par tråder med ombygging til Agze motor :wink:
 #226258  av a.c.pettersen

Hva er rimelig pris å betale for en GZE fra Egon? Må man betale moms hvis man får motoren sendt til Norge? Hvordan er det med motorfestene på GZE'en fra AE86, passer de med de i Mr'n? Er det forskjell på hennholdsvis 145, 165 og 170 hk GZE'er. Passer alle sammen i mr'n?

#226275  av ArildM

Pris får du spørre Egon om (send mail).

145hk versjonen er den som ble brukt i mr2 org, mens 165/170hk versjonene (ofte blir referert til som Levin frontcuts osv) kommer i fra Corolla med frontmontert motor.

Motor skal dog passe rett inn uanz om jeg ikke husker så veldig feil.

Og forresten, alle varer som skal over grensa skal det i utgangspunktet betales moms på.

Google it eller let på forumene for mer info :wink:

GZE

#226349  av a.c.pettersen

Har sendt mail til Egon nå... Dyrt med frakt opp hit da :( Har litt lyst å dra han helt ut med 170 hk'en når jeg først skal skifte motor!! Men men, kommer litt ann på pris. Skal ikke gjøre dette til noe alvorlig dyrt prosjekt heller!! Blir det noe av skal jeg manne meg opp å ta ringerunden til Toyota Norge/Europa for å få delenummerliste på N/A og S/C aw11 med tanke på godkjenning. Blir vel så og si umulig å få Toyota til å skrive ut ombyggnings dokumentasjon.

#226358  av ArildM

Sjekka fraktmuligheter med Tog og sånt regner jeg med også da?

Fikk akkurat selv orna med transport meget rimelig gjennom et lokalt bildelefirma, så det lønner seg å ha litt kontakter :)

Men han kunne fortelle at firmaer som regel har avtaler som gjør at en kan frakte ting gjennom landet for få hundrelapper, bare et lite tips :wink:

Fikk forresten papirer på Min Mk1 87 modell i forbindelse med import, fikk dem i fra Toyota norge (fikk han jeg kjenner i bildelefirmaet til å ordne disse også, da bildelefirmaer ofte ansees som mer seriøse en privatpersoner. Og dermed skaffer firmaer papirer på ting fra Toyota enklere en privatpersoner). Fikk et ganske enkelt ark der det sto Toyota Norge bekrefter at Mr2 "understellsnr", "prod år" passerer krav E-10123232 osv.

Ca 10 linjer på 1 ark, pris: 2500,- :roll: Så ting koster fort mer enn en tror får en si...
 #226389  av a.c.pettersen

Med det dokumentet ditt og en komplett delenummer liste brude vell BT kunne godkjenne en ombyggning, tror du ikke!?!

Dokumentet ditt sier jo i praksis at S/C'en paserer typegodkjenningen på en N/A. En komplett delenummerliste som viser hvilke deler som er flyttet over + godkjenning fra verksted på at disse delene er flyttet over vil eventuelt vise at bilen vil er lik en S/C, ergo.... GODKJENT

Jo mer jeg tenker over dette skjønner jeg mindre og mindre hva som er problemet til Toyota Norge og dokumentasjon ass.
 #226391  av a.c.pettersen

Er girkassen i GE'en kompatibel med GZE'en?

#226405  av sethro

Ja. jeg kjører med c52 kassa. Og har ca 180 hk og 250nm.
Funker som juling.
Digger åssen girkassa er dreva i forhold til hk i motoren.
Og så bruker jeg 220mm svinghjul og act clutch og org trykk plate.

Motoren min kom på 15000 norske kroner. Ferdig inn til norge.
Jeg måtte hente motoren i larvik. kjøpte 170hk motoren. 94 mod.
hadde gått 104.000.

http://www.zeth-racing.com
 #226423  av SuperZite

a.c.pettersen skrev:Har sendt mail til Egon nå... Dyrt med frakt opp hit da :( Har litt lyst å dra han helt ut med 170 hk'en når jeg først skal skifte motor!! Men men, kommer litt ann på pris. Skal ikke gjøre dette til noe alvorlig dyrt prosjekt heller!! Blir det noe av skal jeg manne meg opp å ta ringerunden til Toyota Norge/Europa for å få delenummerliste på N/A og S/C aw11 med tanke på godkjenning. Blir vel så og si umulig å få Toyota til å skrive ut ombyggnings dokumentasjon.
Hei

Ja Toyota Norge gidder ikke gjøre en dritt for deg, jeg prøver å få min godkjent men det er ikke lett.

Driver å dealer med en nå som har gjort dette før men han ikke så rask at det gjør noe akkurat. Kommer til å legge ut en tråd her når jeg har kommet i mål eller veldig nærme.

Robin

#226469  av a.c.pettersen

sethro skrev:Ja. jeg kjører med c52 kassa. Og har ca 180 hk og 250nm.
Funker som juling.
Digger åssen girkassa er dreva i forhold til hk i motoren.
Og så bruker jeg 220mm svinghjul og act clutch og org trykk plate.

Motoren min kom på 15000 norske kroner. Ferdig inn til norge.
Jeg måtte hente motoren i larvik. kjøpte 170hk motoren. 94 mod.
hadde gått 104.000.

Var 15000 kr. ink moms og frakt? Hvordan var det å få denne motoren til å passe i motorrommet? Måtte det mye modifikasjoner til på motorfester og er 170 hk hk'en på noen måte større enn 145 hk'en? Fikk nettop tilbud fra Egon "Har en komplet motor til Mr2 4agze 145hk paa lager km 116000 med ecu og ledningsnet til 8500kr". Høres dette fornuftig ut?
 #226474  av a.c.pettersen

SuperZite skrev:
a.c.pettersen skrev:Har sendt mail til Egon nå... Dyrt med frakt opp hit da :( Har litt lyst å dra han helt ut med 170 hk'en når jeg først skal skifte motor!! Men men, kommer litt ann på pris. Skal ikke gjøre dette til noe alvorlig dyrt prosjekt heller!! Blir det noe av skal jeg manne meg opp å ta ringerunden til Toyota Norge/Europa for å få delenummerliste på N/A og S/C aw11 med tanke på godkjenning. Blir vel så og si umulig å få Toyota til å skrive ut ombyggnings dokumentasjon.
Hei

Ja Toyota Norge gidder ikke gjøre en dritt for deg, jeg prøver å få min godkjent men det er ikke lett.

Driver å dealer med en nå som har gjort dette før men han ikke så rask at det gjør noe akkurat. Kommer til å legge ut en tråd her når jeg har kommet i mål eller veldig nærme.

Robin

Genialt :) "Keep us updated"!!

#226524  av sethro

15000kr moms frakt... Kom med petter wessel :-)

Trenger ikke å gjøre noe med fester, for jeg det passer..
Eneste jeg trengte et par skruer på feste foran. var ikke helt lik.
Men noe jeg ikke gjorde, er at du kan ta feste som var på ge motoren. da passer det rett oppi.

Men elektriske må du fidle mye ned. Men jeg har noe tegna ned.

Sjekk hjemme siden min.

Klikk på index2 under bilde.