TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• IS220 sport vs. luxury

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #213100  av pekle

No er kanskje ikkje dette plassen å spørre om dieselbilar, men la gå ;)

Har i dag ein -02 IS200aut, kjempebil. Men den nye IS fristar litt da den har småting som teleskopratt, rattbetjent radio, er ny etc.

Nokon som har erfaring med IS220D Sport vs Luxury? Er utvekslinga i Luxury så håplaus som den framstår i testar, f.eks på DinSide ?

Grunnen til spørsmålet er sjølvsagt pris, med dei nye CO2-baserte avgiftene blir vel Sport nokre titusen dyrare enn Luxury (og 250 får ein lett hinsides pris)

tia.

#213144  av @lpher

Har dessverre ikke prøvd begge selv enda...så jeg har lite nyttig å komme med ;) Annet enn at jeg har planer om å få til prøvekjøring av begge deler så snart det passer seg sånn, da nye IS står høyt i kurs hos meg ihvertfall :D
 #213179  av Zupra

pekle skrev:No er kanskje ikkje dette plassen å spørre om dieselbilar, men la gå ;)

Har i dag ein -02 IS200aut, kjempebil. Men den nye IS fristar litt da den har småting som teleskopratt, rattbetjent radio, er ny etc.

Nokon som har erfaring med IS220D Sport vs Luxury? Er utvekslinga i Luxury så håplaus som den framstår i testar, f.eks på DinSide ?

Grunnen til spørsmålet er sjølvsagt pris, med dei nye CO2-baserte avgiftene blir vel Sport nokre titusen dyrare enn Luxury (og 250 får ein lett hinsides pris)

tia.
Nå har jeg kjørt ganske mye luxury. siden vi har den i demo her hos oss.
Jeg kan hvertfall fortelle at det er VELDIG mye mer en de tingene der som skille 02mod, med dagens. Siden jeg har hatt en 02 mod også.
Men det jeg kan fortelle er at luxury utgaven og sport utg. Er jo ganske like men det er jo små ting som spiller inn som f.eks. kortere girutveksling på sport og større felger. Og skal være litt stivere og senket. Dette er fremfor alt en sinnsyk cruise bil med snadder look,.. Jeg personlig ville nok lagt noen tusen til inn for en sport utgave. Men det er en smaksak. Et annet pluss synes nå jeg er at det er ikke sånn trelook. det er mer type børsta stål eller noe lignende look på sport utgaven. 8)

Ellers så tror jeg nye IS var min råeste opplevelse når det gjelder seter. De skinn setene er bare helt rå. Det kan man pent si er av høyeste kvalitet.! :!: Det er kort og godt en utrolig bra bil som anbefales på det sterkeste og prøve. :!: :P

#213227  av pekle

Mitt bruksområde er stort sett langkjøring (20 mil eit par gonger i veka) så "sinnsyk cruise bil" passar meg ganske bra :)

Men din konklusjon er at Luxury er absolutt kjørbar under norske forhold?

Er forsåvidt ikkje 100% nøgd med setene i 200'en (litt kort pute) så ser fram til å prøve dei i 220 dersom dei er så bra som du seier.

Får prøve å få til testkjøring i romjula.

#213318  av Zupra

pekle skrev:Mitt bruksområde er stort sett langkjøring (20 mil eit par gonger i veka) så "sinnsyk cruise bil" passar meg ganske bra :)

Men din konklusjon er at Luxury er absolutt kjørbar under norske forhold?

Er forsåvidt ikkje 100% nøgd med setene i 200'en (litt kort pute) så ser fram til å prøve dei i 220 dersom dei er så bra som du seier.

Får prøve å få til testkjøring i romjula.
Det må du gjøre vettu.
Jeppe er bedre seter. Flere justeringsmuligheter også. pluss at skinne er så deili at man nesten for lyst til å sitte naken i de stene.. 8)

Ja jeg mener denne bilen er absolutt brukbar under norske forhold. Og jeg bor oppe i tromsø og sier det. Og her er det enten bare bakar og berg som det heter. Så den er absolutt brukbar og en god vinterbil. Det er no forsåvidt også 02 mod. enig?
 #223672  av ameneon

pekle skrev: Nokon som har erfaring med IS220D Sport vs Luxury? Er utvekslinga i Luxury så håplaus som den framstår i testar, f.eks på DinSide ?
Hei,

Gikk til innkjøp av en IS220d Luxury 2006 modell importert fra Tyskland via bilmegler1.no for et par uker siden og er kanon fornøyd så langt. En annen person som har kjøpt tilsvarende skrøyter og uhemmet av den. Har ikke prøvd Sport utgaven, så jeg kan ikke sammenlikne så mye der.

Når det gjelder dinsides artikell, så forstår jeg poenget deres, men opplever det ikke på samme måte. Motoren tar skikkelig fra ca. 1500 RPM . Min største utfordring er at jeg er vant til en bensin dreven bil, som ikke er så prippen på hvilket gir en kjører på. Med Lexus kan en feks ikke kjøre på 2. giret når man har står helt stille, men dette er jo generelt for de fleste diesel motorer.

Dersom jeg kjører normalt (ikke veldig aggresivt) så vil jeg anta at jeg gir er ved følgende fart
1 gir 0 - 25
2 gir 25 - 50
3 gir 50 - 80
4 gir 80 -100 (kan fint kjøre på motorveien både med 4. og 5. Vil anta at 4. gir drar opp til 140)
5 gir 95 - ...
6 gir må du nok opp i 140 før det er et poeng

Til sammenlikning har jeg prøvd en Volvo S60 med T4 motor, og den synes jeg slet noe utrolig med for korte gir. En fikk så vidt brukt kreftene før en måtte gire igjen.

Men er nok enig at Lexusen hadde passet med automatgir (selv om jeg egentlig ikke liker det selv).

Har ikke testet 0-100 enda så jeg skal ikke utale meg på der.

6. giret er ubrukelig i norge (er ikke akkurat mye den drar ved 110 kmt), men gjør det egentlig noe? Er jo greit å vite at en kan ta den på autobahnen og samtidig kjøre med et lavt turtall og lite drivstoff forbruk.

Har nå kjørt snart en tank med blandet by og litt landvei, og forbruket er på meget respektable 8.4l/mil.

Seten er som en drøm (har skinnseter). En unngår at en sklir fram og tilbake slik som feks i vanlige seter i Saab.

Det jeg legger mest merke er hvordan det føles som man glir bortover, både iforhold til akselarasjon og svinging. Tror du må bare prøvekjøre for å forstå hva jeg mener.

Sist og ikke minst, så ser den jo helt fantastisk ut (ref bilde)

mvh
Dagfinn
Vedlegg
Lexus IS220d
Lexus IS220d
lexus.jpg (21.11 kiB) Vist 1348 ganger

#223676  av ameneon

Zupra skrev: Ja jeg mener denne bilen er absolutt brukbar under norske forhold. Og jeg bor oppe i tromsø og sier det. Og her er det enten bare bakar og berg som det heter. Så den er absolutt brukbar og en god vinterbil.
Glemte å svare på vinter spørsmålet.

Har hatt den en tur opp til Sirdalen (en del is på veien) uten noen problemer. Med engang rompa begynner å bevege seg, så slår ESPen seg på og retter bilen opp av seg selv.
Kan nevne at jeg har pigg dekk på den akkurat nå.

#223678  av tunamgu

Er det ikke bare kjøpe luxury og slenger på det man vil av aftermarket,så blir det samme som sport?
 #223716  av @lpher

ameneon skrev: Det jeg legger mest merke er hvordan det føles som man glir bortover, både iforhold til akselarasjon og svinging. Tror du må bare prøvekjøre for å forstå hva jeg mener.
Den beskrivelsen passer perfekt på GS300'en min også gitt ;)

Foresten...er det lov å spørre hva du måtte punge ut for IS220'en din? :)