TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen som vet hvor mye økning i HK med Apexi-filter?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #222585  av PÃ¥l
 
Har akkurat kjøpt meg Apexi Power Intake filter til min MR2 Turbo, 2. gen 3sgte. Noen som vet hvor mye mer hk jeg kan forvente å få i forhold til originalt? Alt annet er originalt BTW, bortsett fra at jeg har smidde stempler. Bør være en del mer økning enn på en GTI?

 #222587  av Master
 
Faktisk så har jeg hørt at et åpent luftfilter har mer å si på en sugemotor enn en turbomotor med tanke på "effektøkning". Siden turbomotoren har turboen som ligger der og dytter lufta inn mens sugemotoren kun har vakuumet som suger lufta inn i motoren. Jeg vil heller se på et luftfilter som en effekthindring. En flaskehals der lufta må gjennom før den kommer inn i motoren. Men, det er nå nødvendig :)

Uansett så skal du ikke forvente natt og dag forskjell. De aller fleste filtre gir deg ca 2-4 ekstra hester på bakhjula. -I tillegg får du ekstra "tøff" lyd av filteret. En grom brølelyd av spesielt NA motoren, og mer turbolyd på turboutgaven.

Skaff deg heller fri eksos (uten katalysatorer) så kan du begynne å snakke merkbar forskjell :)
 #222599  av aneriks
 
Pål skrev:Har akkurat kjøpt meg Apexi Power Intake filter til min MR2 Turbo, 2. gen 3sgte. Noen som vet hvor mye mer hk jeg kan forvente å få i forhold til originalt? Alt annet er originalt BTW, bortsett fra at jeg har smidde stempler. Bør være en del mer økning enn på en GTI?
du merker ikke forskjell ant en på lyden vist det er eneste modifikasjonen du gjør, men vist du begynner og trimme litt så hjelper det fort :D

 #222602  av PÃ¥l
 
hmm okay, det var et ganske overaskende svar. flere synspunkter? dette bør jo være bra grunnlag for en diskusjon :) på en test av flere filtere, blant annet blitz sitt metallfilter, kom apexi best ut, med 13,9 hk økning. på en skyline da. Har sikkert litt å si, siden det er større motor. Aner ikke om dette er på hjula eller i motor.

 #222657  av FireWalk
 
Tror egentlig ikke luftfilter har mer å si enn max 1 hk på svinghjulet... Om man ser på motstanden på et sportsfilter opp mot det orginale så er det ikke så store forskjeller at det utgjør flere HK på hjula.

Man får litt hissigere lyd, og for mange vil det alene gjøre at man inbiller seg det er mer HK siden bilen høres sintere ut.

Støtter forøvrig påstanden om at det vil ha mer å si på en GTI. Med mindre det er en seriøst trimmet Turbo som suger i seg så mye luft at et orginalt filter vil bli en flaskehals.

 #222659  av Larsen
 
Uten at jeg har så mye å underbygge påstanden med vil jeg tro at vil øke spoolinga på turboen.

 #222665  av Rage
 
Ble gjort en test av dette.

En Skyline R32 GTS-T med 219hk orginalt, fikk en effektøkning på 12hk i benk. Husker ikke antall NM, men det hjalp på.

 #222667  av FireWalk
 
Rage skrev:Ble gjort en test av dette.

En Skyline R32 GTS-T med 219hk orginalt, fikk en effektøkning på 12hk i benk. Husker ikke antall NM, men det hjalp på.
Jo større motor jo større vil jo effektøkningen være. Samme om man trimmer så vil effektøkningen bli større. Det kommer også an på hvor restriktivt det orginale filteret er i forhold til sportsfilteret.

12 hk høres ikke usannsynlig ut når man nærmer seg 300 hk. Men når man har 156 hk 2,0 liter sugemotor tror jeg man skal være heldig om man får 1,2 hk ekstra bare pga selve filter-bytte. Raskere turbo spoolup er sikkert ikke en umulighet, men marginalt vil jeg tro. Har iallefall ikke merket noe. og er nok neppe noe en vil merke noe til i praksis, ei heller vil det gi mer HK, men litt mer respons muligens, men så igjen: marginalt og så lite at en ikke vil merke det engang..

Unntaket som bekrefter regelen er jo så klart dersom det er en motor det er tatt ut mye effekt av. Enten orginalt eller ved trim.

 #222673  av sindrejl
 
han snakker jo om 3sgte her.. hører en del jåssing om rundt 10hk om man tar både eksos og filter. men veldig viktig er det at filteret må ha kald luft, ellers får man nesten mindre hk! Er en grunn til at jeg ikke har åpent filter i supraen :)

 #222677  av Mr2Even
 
Har tenkt litt... Det burde jo ha vært en fordel å hatt avlange inngående "skruespor" med stor stigning i plastrøret fra luftfilteret, som kunne akselrert lufta inn i motoren?

 #222690  av ArildM
 
Viper i fra Pipercross er fett da:
http://www.pipercross.net/

Bilde
Bilde

Forskjellige måter å få luften "akselerert" har vel vært prøvd hos de fleste produsenter med varierende grad av hell?

Men generelt sett så kan en vel ikke forvente mye mere hk med skifte av luftfiler som sagt tidligere :wink:

 #222691  av inzane2012
 
er viper filteret jeg går å venter på nå, bestillte det i begynnelsen av desember hos bsbildeler...så det filteret der bør jaggu vere bra til den prisen...

 #222705  av PÃ¥l
 
hmm, litt skuffende svar her hehe. Men får sette det på selv og se om jeg merker noe forskjell. tenkte å kjøre en tur med originalt, så sette på filter og se om jeg merker noe forskjell. Uansett, hvis jeg kun innbiller meg at den er sprekere, er det jo bra, mer glede hehe :lol:

 #222706  av Mr2Even
 
ArildM skrev:Viper i fra Pipercross er fett da:
http://www.pipercross.net/

Forskjellige måter å få luften "akselerert" har vel vært prøvd hos de fleste produsenter med varierende grad av hell?

Men generelt sett så kan en vel ikke forvente mye mere hk med skifte av luftfiler som sagt tidligere :wink:
Ja fett :wink: Men jeg mente å ha langsgående spiralformede markerte spor hele veien innvendig i røret, i fra begynnelsen av luftinnsuget, videre til luftfilteret og fra luftfilteret inn i motoren. Sånn her stigning- / / / / / men mer lagt ned.. Men den akselrerte lufta blir nok stoppet av luftfilteret kanskje

 #222707  av sindrejl
 
ArildM skrev:Viper i fra Pipercross er fett da:
pipercross er bra, blir brukt i rally :) men dyrt!