TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justeringskrue til HKS SSQV dumpventil.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #211283  av FireWalk

Oppdaget i dag at justeringskruen til dumpventilen min har skrudd seg ut og forsvunnet... Denne dumpventilen er forholdsvis dyr, så skulle gjerne klart å få laget til dette igjen. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en ny? eventuelt som har målene på den så jeg kan få laget til noe tilsvarende?

Nå blåser trykket ut av hullet der når jeg kjører, og på tomgang suger den inn.. tapet igjen hullet som en midlertidig løsning så den ikke skal suge inn skit og lort, men må se å få tak i en ny justeringskru så fort som mulig.

Noen som har peiling på hvor jeg kan finne en?
Vedlegg
Bilde976.jpg
Bilde976.jpg (127.75 kiB) Vist 268 ganger

#211306  av FireWalk

Kan jo alltids høre. Lurte egentlig bare på om det er en standard 10mm M6 som skal inn der, eller om det er noe spesielt med den. Jeg har aldri hatt den ute og sjekket. Om det ikke er noe spes med den så burde det jo la seg gjøre å kjøpe en på biltema f.eks..

#211314  av FireWalk

celica_st185 skrev:skal stikke ut å skru ut min å sjekke :)
Takker og bukker :D

#211321  av FireWalk

celica_st185 skrev:skruen er 19mm lang målt fra toppen av hodet til enden og er vanli 10mm skrue :)
Kjempe greier!!! takk for hjelpen! :)

#211379  av Dalan

Hmm, er det ikke sånn at du kan "dele" dumpventilen så du kommer til bak der, og inn til der hvor fjæra sitter? Isåfall kan du jo sette en bolt der med hodet inn, og justere den med skiver.. Da slipper du å tenke på at den noen gang blir borte igjen ;)

Rart den har skrudd seg ut da... Er gjengene borte?
Det var de på min dumpventil, og da gjorde jeg som over.

#211394  av chris

Hvilken effekt har det å justere denne? Visste ikke at jeg hadde justeringsmulighet på den engang jeg :P

#211418  av Larsen

chris skrev:Hvilken effekt har det å justere denne? Visste ikke at jeg hadde justeringsmulighet på den engang jeg :P
Du kan få dumpventilen til å løse ut ved høyere eller lavere trykk. Hvis den et skrudd for å løse ut på lavt trykk så kan det også hende at den slipper ut litt av luften som turboen lader på full gass. Det er mest uheldig for de med 2 gen motoren da den har maf sensor.
 #211443  av tojo

FireWalk skrev:Oppdaget i dag at justeringskruen til dumpventilen min har skrudd seg ut og forsvunnet... Denne dumpventilen er forholdsvis dyr, så skulle gjerne klart å få laget til dette igjen. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en ny? eventuelt som har målene på den så jeg kan få laget til noe tilsvarende?

Nå blåser trykket ut av hullet der når jeg kjører, og på tomgang suger den inn.. tapet igjen hullet som en midlertidig løsning så den ikke skal suge inn skit og lort, men må se å få tak i en ny justeringskru så fort som mulig.

Noen som har peiling på hvor jeg kan finne en?
Dårlig tilstramming av"kontramutter" er nok grunnen til at den har løsnet. :wink:
OBS! Glem ikke mutteren når du setter i ny skruve.

#211516  av FireWalk

Hehe.. alt er strammet til, men kjører på en viss grusvei som er full av hull som gjør at det meste ristes løs over tid... Flere ganger jeg har måttet etterstramme muttere på festene til turboen, støttestaget under har løsnet, kalipteren bake har løsnet, eksosanlegg har løsnet.. må bruke locktite på alt om det skal sitte.. er som å kjøre konstant på brostein ..

Er vel det som har skjedd med denne og. Får det vibrere lenge nok så løsner den uansett hvor godt den er strammet til :S

Men nå skal den sitte.. en stund iallefall. Fant en pose med M6 bolter og muttere i garagen, stikker litt langt ut men det funker iallefall. Får ta å kappe den i en litt mer anstendig lengde neste gang jeg har en egnet sag for hånd. :)
Vedlegg
og ja, den er strammet til ;)
og ja, den er strammet til ;)
Bilde977.jpg (161.46 kiB) Vist 266 ganger

#211517  av FireWalk

chris skrev:Hvilken effekt har det å justere denne? Visste ikke at jeg hadde justeringsmulighet på den engang jeg :P
Det er en strammeskru som bestemmer når dumpen skal løse ut. Strammer du den helt igjen skal det mer turbotrykk til før den dumper. Er den helt slakk dumper den selv på tomgang når du ruser. Jeg pleier å ha den ca midt imellom.

For en orginal bil har det ikke så mye å si hvor den står egentlig, men for en trimmet bil bør den helst være strammet til slik at den ikke åpner og begynner å leke luft under høye ladetrykk.

Ellers har den jo litt å si for lyden dumpen lager.

Slakk:

Du får en "Pssssssssssssssssh..." lyd som varer forholdsvis lenge.. litt treg.

Helt stram: du får en mye raskere PSSH lyd. Litt mer punch i den på en måte. Strammere og kortere, men du må ha mer trykk før dumpen høres. På lave trykk blir ikke lyden like høy som når den er slakk.

for å sammenligne med et trommesett blir det Som å slå på en slakk symbal kontra en stram symbal. om du skjønner hvor jeg vil hen ;)

#211667  av celicagt4205nord

jeg har sett på en HKS SSQV ventil som sto i en mr2 at den hadde strammeskru...men den løyste ut ganske tidlig alikevell synes nå vi...jeg kjøpte også SSQV til celicaen nå i høst men på min ventil er det ikke strammeskru..hva kommer det av?er det ikke justeringsmuligheter på den?eller er den kanskje flyttet?