TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvilken bil bør jeg velge?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #202149  av JohnIvar
 
Etter som jeg ikke har tid til å gjøre ferdig den andre bilen til oppkjøringa om nøyaktigt 2 mnd så må jeg si meg nødt til å kjøpe ny bil
er ikke bare pga at jeg ikke får den ferdig, også mangel på kompetanse og ufatteligt mye arbeid som skal gjøres... rust inni kanalen på forsterkningene er jo bare et exempel:? så jeg har da sett opp et par biler innenfor min økonomi og ønskeliste og klart å komme ned til 2 stk. valget står da mellom en Nissan Primera P11 og en Mr2 91-94
kan jo så smått begynne om det jeg vet om de 2 bilene
Primera:
+ lite kjørt motor dog 1.6liter på 100hk :?
+ 5 seter
+ Pen bil
+ God årgang (97-99)
- liten motor som sagt

Mr2:
+ 2 liters motor på 156hk:)
+ Tøff bil
+ hender de er ikke så mye kjørte:)
+ sinnykt herlig å sitte i. har ikke prøvekjørt men har sittet i en!:)
- dårlig årgang betyr som regel rust og drit å lort. men det jeg har hørt er det faktisk noe annet med mr2ene etter som folk behandler dem litt bedre en "vanlige" biler
- kun 2 seter... er jo ganske ålreit det også men kjipt vis du skal plukke opp venner en kvell eller noe:? :P

så da spør jeg dere som da nokså garantert kommer til å anbefale Mr2, om hva som er bra og dårlig med bilen, kjekt vis dere kommer med typisk rust plasser og symptomer som bilen kan få:)
på forhånd takk for hjelpen!:)

 #202153  av BrennaRacing
 
Mr2 Mk2 er helgalvanisert å ruster nesten ikke...Er hvertfall et veldig uvanlig problem..

Jeg hadde hvertfall valgt mr2`en...for man blir fort lei av en bil med 100 hk..Jeg hadde 5 seter før jeg fikk Mr2en å det er faktisk litt digg med 2 seter..Slipper de som ringer deg klokka 3 natt til lørdag for å komme seg hjem fra fylla :D

Men skal du kjøpe Mr2 så pass på oljeforbruket...Mange av disse bilene er kjørt hardt på kald motor å bruker en del olje

 #202154  av Larsen
 
Mr2en er en god bil uten spesielt mye rust. Den gamle mk1 mr2en var preget av mye rust, men mk2en (den du ser på) pleier ofte ikke å være preget noe spesielt med rust.

De setene som mangler i mr2en gjør kjøregleden opp for

La ved en kjøper guide til deg på engelsk


Enthusiast Buying Guide
Toyota MR2
1991-1995
By Dan Barnes

By the late 1980s, the first Toyota MR2 was struggling to find buyers. A strengthening yen was causing prices to rise and insurance rates for the two-seat sports car were out of control. In addition, the competition was catching up. The new CRX Si was faster, more practical and more economical. Even the supercharged MR2 was in a no-man’s land between affordability and having the speed to run with bigger GTs. The MR2 was looking less and less like a good business plan.
But Toyota still built a new one, following the insurance premiums upward with a larger, faster and more expensive car. The first-generation 1989 models stayed in showrooms until mid-1990, when the new cars were brought in as 1991 models. The second generation lasted until 1995.
Today, a good second-gen. MR2 is one of the best buys on the used sport compact car market. The car is still great looking, and with a little help from the aftermarket, it can be a real giant killer.

BODY
To add interior space, the MR2 MkII was 8.7-inches longer, 1.3-inches wider, 0.2-inches higher, and had a 3.2-inch longer wheelbase than the car it replaced. The penalty paid for this size increase was weight; a nonturbo car weighs about 200 pounds more than a naturally aspirated MkI, and the Turbo tips the scales still 200 pounds beyond that.
Of course, the options list could affect this significantly, but since the Turbo was a premium model, it’s difficult to find one without heavy extras such as T-tops.
One major improvement was in aerodynamics, however, with the coefficient of drag falling from 0.36 on the MkI, or 0.35 with the spoiler, to 0.31.

CHASSIS
The MR2 was straightforward, building on the MkI with MacPherson struts all around. One technical highlight was optional electro-hydraulic power steering, with just 3.1 turns lock-to-lock vs. 3.7 for the manual rack. The system avoided the extra weight of long hydraulic lines and their potential for leaks by using an electric pump at the front of the car.
Not all was perfect, however. Under hard cornering, the rear wheels would toe out, causing difficult-to-control oversteer. Because of this, the rear suspension’s lateral links were lengthened by 98mm and the rear trailing arms’ attachment points were raised 3mm in 1993. This corrected the toe out, and reduced squat under acceleration and dive under braking. The modifications are compatible for retro-fitting, and the required changes are well documented on the Web.
Bigger brakes were also introduced on the Turbo in 1993, as were 15-inch wheels (6-inches wide in front and 7-inches wide in the rear) with 195/55-15 and 225/50-15 tires. Other minor changes included upgrades to the electrical system, all of which makes the 1993-and-later vehicles significantly more desirable.
Trim changes in 1994 include restyled taillights (a common retrofit to older models), and Turbos received two-piston front brake calipers by 1995.

DRIVETRAIN
The new turbocharged 3S-GTE engine made 200 hp at 6000 rpm and impressive low-end power, with 200 lb-ft of torque at only 3200 rpm. With bore and stroke identical at 86mm, it featured an iron block, aluminum head, and forged crank and rods.
The 5S-FE in the naturally aspirated cars was a long-stroke version of the same engine with 166cc more displacement, but had a restrictive cylinder head design and was tuned for torque, redlining at 6300 rpm instead of 7000 rpm like the Turbo.
These engines and the transmissions attached to them were the only major component the new car shared with any other Toyota model. Manual transmissions were five-speeds, with an optional four-speed automatic available only on nonturbo cars.

TUNING
Nonturbo MkIIs show better results in SCCA autocross, but the Turbo is the better car for the street. It starts out with a lot more power and increasing its output is a simple matter of turning up the boost--at first.
As output rises, several hardware changes become important. The stock intake manifold tends to put more air into cylinder three than the others, causing it to run leaner and eventually fail, usually at about 350 hp. The aerodynamic design of factory Toyota turbos pales next to modern turbos such as Garret’s dual-ball-bearing GT series.
Finally, the Bosch L-Jetronic-derived flapper-box airflow meter is both inherently restrictive and limited to its measurement range. The mechanical integrity of the long block would seem to be as good as any other Japanese turbo 2.0-liter, once the faults of the ancillaries are corrected.
Some may find it easier or faster to build their version of the perfect raw material than to buy it, though it will almost certainly be more expensive. A rear clip from a later JDM turbo car includes the more powerful engine as well as the revised suspension and larger rear brakes. Legality and wiring are usually up to the owner, but shops such as Toysport (http://www.toysport.com) and E.L. Prototypes (http://www.Elprototypes.com) are experienced and can at least make the mechanical part of the conversion a turnkey experience.
If you’re serious about making an MR2 handle well, either buy a 1993-or-later car or plan on changing the rear suspension. The Internet is full of opinions on how to make the MkII handle. The most trustworthy information is from successful autocrossers such as Randy Chase, but is oriented toward the SCCA’s stock-class rules, so it ignores changes as basic and important as spring rates.

WHAT TO LOOK FOR
MR2s are basically bulletproof. Hardly anything major goes wrong with these cars, especially the naturally aspirated ones, unless they’ve been modified, abused or neglected. However, there are a few potential problem areas.
The most expensive trouble spot on an otherwise healthy Turbo is the turbocharger itself. Toyota charges enough for a new one that nobody would bother. Rebuilding the stock turbo, typically every 65,000-80,000 miles, costs about $500. Upgrading the Toyota unit is expensive enough to justify switching to a new, more modern design. The airflow sensor may also go bad, often causing problems only intermittently, and typically costs $600.
On T-top cars especially, check the interior carefully for signs of water damage from leaking window seals. The parking brake cables have rubber dust boots at the caliper ends that are usually rotted. Water can enter these and freeze, locking the parking brake on. Some people drive on regardless, with ugly results.
Beyond these points, inspect the car thoroughly. Be certain every electrical item functions, all the levers unlatch their openings and that all trim is present and in good condition. Toyota parts that are not standard service items can be expensive. Get underneath the car and check for bends from accidents or scrapes from possible off-road excursions. In the absence of poor accident repairs, corrosion is unlikely to be a problem except in the saltiest of winter states.

 #202168  av grimfer
 
Jeg har lest et sted at baksetet blir i snitt brukt i ca 2% av kjøreturene.

MR2. Både for motor, kjøreegenskaper og stil.

Primera hvis du er rumpedårlig til å kjøre på vinterføre.

 #202175  av JohnIvar
 
hehe takker for gode svar hvertfall... du sier kansje noe med at baksetet blir brukt 2% ja. men er jo det som er det store da at jeg kan ikke bare ta turen til byn med den bilen for å plukke opp venner osv!:) er jo litt gøy da AV og til! jeg bryr meg ikke i og med at søndagen såver jeg så lenge uansett! men ja! fortsatt stort dilemma men har et litt større hjerte for MR2.

 #202178  av CelicaTurbo
 
om oppkjøringen om to måneder betyr at du er fersk med lappen vil jeg ikke anbefale MR2 selv om den er betydelig artigere enn en primera, om du derimot har hatt lappen en stund er det ikke noe spesiellt hinder.. En MR2 kan kreve en del mer erfaring og sikkerhet fra sjåføren enn andre biler typisk gjør pga midtmotordesignet.

 #202183  av GT4 CS
 
grimfer skrev:Jeg har lest et sted at baksetet blir i snitt brukt i ca 2% av kjøreturene.

MR2. Både for motor, kjøreegenskaper og stil.

Primera hvis du er rumpedårlig til å kjøre på vinterføre.
En stor fordel med kun to seter er at du slipper plukke opp mer en ei fjortis om gangen, da slipper du prestasjons angst, ellers må jeg si meg litt enig med celica turbo her, en mr bil er ikke like enkel og hanskes med på glatta som en fwd. Er slegge symptomer i den. Ville satset på primeraen og heller kjøpt en mr2 til sommeren, da har du sikkert fått kjørt noen mil og sliti ut brekk vaierene. Primera er en utrolig morsom bil og kjøre, de blir veldig lett overstyrte, ikke noe problem og kjøre sladd på tørr asfalt med de heller hehe,. men da var vel kansje litt av poenget borte igjen :lol:

 #202201  av Kilgallon
 
Jeg ville valgt MR2.
FÃ¥r garantert mye mere morro med den bilen :wink:

 #202238  av BrennaRacing
 
JohnIvar skrev:men er jo det som er det store da at jeg kan ikke bare ta turen til byn med den bilen for å plukke opp venner osv!:) er jo litt gøy da AV og til! jeg bryr meg ikke i og med at søndagen såver jeg så lenge uansett! men ja!
Syns det var gøy i begynnelsen jeg å...Men man blir lei :D
Ser ikke no grunn til å ikke velge mr2 som første bil...Det er jo bare å ta det litt rolig til du kjenner bilen...Men selvfølgelig, det finnes sjåfører som kjører hardt å gir full gass i alle svinger uansett vær..Hvis du er en av dem, så ville jeg ikke anbefalt Mr2..Den er ikke sånn superlett å få sladd på, men rompa kommer når du ikke venter det...

 #202244  av JohnIvar
 
er temmelig fersk ja på det med lappen.. blir 18 dagen før oppkjøringa så.. hm.. høres ut som jeg kansje burde vente med MR2 en ja... prøve meg igjen til sommeren eller noe!:) jeg SKAL ha en sånn en i løpet av oppholde mitt i Norge hvertfall. (planer om å studere i utlandet om 2 år!:))

 #202290  av lasse
 
Ville nok ikke valgt MR2 som førstebil nei, jeg kjøpte min da jeg hadde hatt lappen i drøye to år, og har kjørt bil så og si hver dag jeg har hatt lappen, tok det ROLIG når jeg fikk meg MR2, (kun gassing på strekker og sånt) brukte god tid på å lære meg bilen og kjenne før jeg begynte å prøve meg litt.
Selv etter banekjøring på både tørt og vått føre har jeg hatt et par skikkelige aha opplevelser, bare flaks at det ikke har gått skikkelig galt...

Så jeg ville definitivt kjøpt meg en billig førstegangsbil, gjerne en det ikke er så farlig med, mindre kjedelig om man er uheldig da.

hm

 #202424  av Remi
 
jeg hadde 100.000 hadde ikke lyst på mr2 lengere da jeg følte at den er litt "oppbrukt" mange som har den og sån. ja jeg veit det er en fin bil og den er jævla go og kjøre :D Tenkte også celica, men mk6 er også "oppbrukt" og mk7 blir for dyr. mk5 synes jeg blei for gammel.
men jeg trengte litt plass og baksete var et lite must for min del.
jeg endte opp med Honda Prelude en 97modell som har rulla 130.000. bra pris og en kanon go bil og kjøre med go plass relativt stort bagesjerom

legger ved et bilde :wink:

fin bil go og kjøre go plass. Anbefales ! :wink:

Primera ja. prisene på Primera er Utrulig goe for tiden, men men personlig synes jeg det er en helt for jævlig bil og sitte i. er som og sitte på "kjøkkenstoler" di setene der :roll: men en vær har jo sin smak. neste gang jeg kjøper meg toyota blir det supra håper vertfall på det :wink:
Vedlegg
Picture 298.jpg
Picture 298.jpg (320.26 kiB) Vist 981 ganger

 #202494  av JohnIvar
 
men slik som det høres ut på dere så koster en MR2 100 000 å en primera 20 000... primeraen ligger faktisk på samme prisnivå som en MR2 vis du tar de fra 97-99 modellene som jeg er intressert i.