TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Feilkode

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #197135  av Pingu

Heisann.
Har lest litt om feilkoder og slikt, å kjørte en diagnose test på min mr2 mk2 bare for å sjekke. fikk opp da feilkode 21. en kompis sa at d lukta mye bensin når jeg dro på og han lå bak meg. er dette lamba sonden? og kan den bli ødelagt uten at jeg får opp noe lys i dashen?

#197171  av CelicaTurbo

Da er det nok lambdasonde som er dårlig, ikke tilkoblet eller brudd i ledning.. diagnose er beskrevet her:

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/34.htm

Lambdasonden på GTi står i eksosen, på overkant av eksosrøret rett etter at røret har passert under punnpannen.. ganske utilgjengelig for bytte dessverre men det er mulig å måle kontinuitet i kontakten i det minste. For å gjøre diagnosen ovenfor trenger du et multimeter, helst et analogt, samt at du måler i diagnosekontakten i motorrommet så det er ganske kjapt gjort igrunn.

Ved feil på lambda vil det ikke lyse noe motorlampe i dashen, de aller færreste feilkoder tenner den lampen der. Motoren vil gå litt fetere generellt men ved full gass vil ECU ignorere signalet fra den sensoren så det er sannsynlighvis ikke det som er grunn til bensinlukten. Har du målt forbruket på bilen?

#197178  av Pingu

Ok. Takk. Biln bruker ikke mye bensin, men d er kun fra lavt turtall den lukter.