TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpt meg Celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #191511  av CastrolCelica

Heisann, kjøpte meg Celica for en uke siden:)
Er en 99modell t20 1,8, har bare gått 87000km grunnet at den har vært utstillingsbil for Castrol hos Toyota på Hell utenfor Trondheim:)
De har også da sponset bilen med anlegg verdi a 70000kr, effektanlegg og senking av bilen.Vet ennå ikke hva anlegget består av uten en Alpine mp3-spiller, 2x12" Soundstream subber med ukjent effekt, og en forsterker av merket Zapco med ukjent effekt. Skal visst være en forsterker til høytalerne framme også.
Bilen har også aldri vært maskinvasket, blitt jevnlig polert og stått til utstilling de fleste vintre så lakken er så godt som ny:)

Slenger ut noen bilder når jeg først er igang:) Dog bilen er skitten på bildene:P

Er ikke godt kjent med Celica ennå, men med litt hjelp fra forumet tror jeg nok jeg kan lære en del:)
Vedlegg
Photo0021.jpg
Photo0021.jpg (19.55 kiB) Vist 1150 ganger
Photo0023.jpg
Photo0023.jpg (18.64 kiB) Vist 1152 ganger
Photo0022.jpg
Photo0022.jpg (22.06 kiB) Vist 1152 ganger
Photo0020.jpg
Photo0020.jpg (26.68 kiB) Vist 1152 ganger
Photo0017.jpg
Photo0017.jpg (21.18 kiB) Vist 1173 ganger

#191515  av kjetiln

gratulerer med ny bil 8)

#191520  av celicat23

Meget pen celica! Gratulerer!

#191529  av Andy_Celica

Gratulerer, den var rå :D
 #195323  av Erik Baade

Gratulerer med Nice Celica. Viktig å passe på rust med hvit bil ettersom de ruster fortere enn mørke. Viktige steder å passe på er på kanten nederst på dørene og på bakskjermen bak hjulene. For å vær veldig sikker så er d lurt å holde dørkante tørre (tørk godt etter vask eller etter kjøring i regn(så ofte du orker;)
Bakskjerm: Poler ofte og bruk gjerne ripefjerner ettersom den legger igjen et godt beskyttende lag.

(Idiotsikker løsning er å kjøpe gjennomsiktig vinyl å legge rett bak hjulene på bakskjermen. Umulig å se, men beskytter best)
Igjen gratulerer med fet bil!

#195324  av Skylar

Hmm, fortell meg hvorfor hvite biler ruster fortere enn mørke?

Edit: Fy så frekk eg er! Glømte jo å ønske deg velkommen :D
Sist redigert av Skylar den 04 sep 2006 01:41, redigert 1 gang totalt.

#195329  av Ivar

Skylar skrev:Hmm, fortell meg hvorfor hvite biler ruster fortere enn mørke?
Det er pølsevev. Det er kanskje mer synlig, men det er ingen grunn til at hvit lakk skal sørge for mer rust.

#195330  av Skylar

Ivar skrev:
Skylar skrev:Hmm, fortell meg hvorfor hvite biler ruster fortere enn mørke?
Det er pølsevev. Det er kanskje mer synlig, men det er ingen grunn til at hvit lakk skal sørge for mer rust.
Det eg og mente :roll:

#195341  av sindrejl

heisann og velkommen. kjente han som hadde bilen før deg for noen år siden da bilen var full av castrol merker :) Tok svært godt vare på den så bilen er nok strøken den :) Synd merkene ble tatt av egentlig :cry:
 #195359  av Erik Baade

Du har ikke noe grunnlag for å si at det er pølsevev når du ikke vet grunnen. Jeg burde kanskje skrevet grunnen slik at det ikke blir noen misforståelse.

Grunnen til at hvite biler ruster fortere er at fuktigheten som blir liggende på bilen og inni sprekker fordamper saktere enn på biler med mørkere lakk farge. Derfor tæres lakken fortere og jernet oksiderer (ruster) fortere. Mørk lakk holder og samler fortere varme og derfor er de ikke like utsatt. Grunnen er egentlig ganske logisk. (Men ikke misforstå, det er ikke stoff/kjemikalier i hvitfargen som gjør at det ruster. Det er bare fargens egenskaper som gjør den upraktisk med tanke på fuktighet)

Dette er ikke noe jeg har funnet på hvis noen tror det. Har forhørt meg med karosserimenkanikere om emnet og fikk likt svar.

Forskjellen er ikke VELDIG stor på mørk og hvit bil, men den kan fort merkes på bortgjemte steder hvor solen ikke når til eller hvor fuktigheten samles naturlig.

#195403  av CastrolCelica

sindrejl: Kjente han så vidt når jeg kjøpte bilen, jobba på bilopphuggeriet her før han flytta til trondheim:)

Noen som vet om det er mulig å få på igjen castrol-merker på bilen?

#195449  av laffy

Er bare til å stikke innom et reklamebyrå med bilde av en bil med castrol-merker, så lager de ny vinyl etter bildene..