TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 4agze som "jager"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #193962  av SuperZite

Motoren min går helt bra på tomgang men med en gang jeg skrur på lys vifte eller noe annet som bruker strøm begynner den å variere på turtall "jager" det eneste den ikke reagere på er vindusviskere.Har målt spenning og den lader riktig.

Noen som kan tenke seg hva dette er?

#193996  av Andy_Celica

Tror ikke det er noe farlig, min gjør slik den oxo, men det er nok det at når du skrur på lys, viftene begynner å gå osv, så begynner dynamone straks å slite litt mere og da øker turtalet for å holde tritt med dynamoen, eller så kan su skjekke tps sensoren, den som styrer tomgangen, den må kanskje stilles inn eller byttes

#194014  av SuperZite

Ja har vært inne på tanken med det med dynamo, men skulle man da ikke ha sett at lade spenning hadde gått ned, vis dynamoen sleit med å levere.

#194125  av Ronny

Hvor sitter TPS sensoren? Sliter med det samme på bilen min.

#194130  av SuperZite

sitter på høyre side av insuget
Vedlegg
TPS.JPG
TPS.JPG (9.33 kiB) Vist 375 ganger

#194153  av Larsen

Med mindre det er noen feilkoder så er det nok ikke noe porblem med tps sensoren. Det kan være luft i kjølesytemet. Tror ikke de gamle mr2ene hadde regulering av tomgangsturtallet, men det er jeg ikke sikker på.

#194166  av sindrejl

Larsen skrev:Med mindre det er noen feilkoder så er det nok ikke noe porblem med tps sensoren. Det kan være luft i kjølesytemet. Tror ikke de gamle mr2ene hadde regulering av tomgangsturtallet, men det er jeg ikke sikker på.
Det jeg husker på min er at turtallet datt noen hakk tvert jeg brukte mer strøm på tomgang ja. Om motoren jager mye KAN det være luft i kjølesystemet da det får tomgangsjaging på mk1. dog da burde også motortempet gått opp etterhvert også-.-`?

#194176  av SuperZite

Skal ta å sjekke det med luft i kjølesystemet men har ikke merket at tempen har vært noe høyere enn normalt..

#194306  av Anders gullstein

Det skal litt luft til at det vises på temperatur nåla.

#194835  av SuperZite

Har vært i kontakt med Egon angående dette og han sa at dette var normalt, men skal man ha det bort var det å klippe alle ledninger til hjernen (ECU) som det sto ELS på.

Har vært inne på denne tanken selv etter at jeg fant dette på nettet.

Utdrag fra : phil.bradshaw hjemme side.

Idle Up
Various devices such as air conditioning, power steering and automatic transmissions place a high load on an engine at idle, hence most EFI cars have a signal input that lets the ECU know when these items are turned on or when the transmission is put into drive at idle. The ECU increases the fuel and operates another air bypass (via a Vacuum Switching Valve - VSV) to maintain idle speed (Idle Speed Control - ISC) without risk of stalling.

These devices trigger either electrical load signals (ELS) or Air Conditioner (A/C) signals into the ECU. The AC signal often delays the triggering of the AC compressor electromagnetic clutch for half a second until the engine has had the chance to increase idle so as not to stall when the load comes on.