TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diff sperre. (lagt til tema) s/c girkasse E51

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #193083  av SuperZite

Noen her som har noe erfaring med dette? Lurer på om det er ettermontert på min eller om diffen min er helt gåen.

Kommer en rar lyd når jeg svinger høres ut som metall mot metall og det er voldsomt hardt å dra ett hjul rundt når man holder det andre igjen.

Det er en mr2 mk1 men vet ikke hva for kasse det er som sitter på den. har prøvd å finne ut av det men klarer ikke å se hva som sitter der.
Sist redigert av SuperZite den 21 aug 2006 18:31, redigert 2 ganger totalt.

#193091  av Mr2 Mk2

sikkert diffen som er gåen, tror Amund hadde dette problemet på en kasse en gang(mulig jeg husker feil). Så du får vente i spenning å håpe han leser dette :wink:

#193133  av Amund

Mk1 med N/A motor ble ikke levert med diff sperre. men om det kommer lyder når du svinger, og det er tungt å dra rundt, ta ut stikkakslingene som går inn i girkassen og sjekk glidelager flatene. de har det med å skjære/rive seg om det er for eksempel foretatt mye etthjuls spinning :roll:
Hadde dette problemet på min orginale girkasse, jeg skifta diffen og stikkakslingene, og da ble det godt som gull. Jostein fikk nyte godt av den gamle girkassen min også om jeg ikke husker feil :wink:

#193147  av SuperZite

Ok.Takk for hutrig svar. Får tatt ut akslingene og titte litt på dem.

Hvordan kan jeg finne ut hva for kasse jeg har?

Kassa er ettermontert sammen med en 4agze motor, tatt fra en rear cut som jeg kjøpte av Egon, men den kommer fra japan opprinnelig, fikk opplyst at det har gått 136".

#193161  av Amund

du har gze ja, da endrer saken seg.
om du tar bilde av akslingene og girkassen så skal eg rimelig kjapt kunne si om det er gze eller ge kasse.
Men kan fremdeles være samme problemet som eg nevnte tidligere

#193168  av SuperZite

Har sitti å lest på forum rundt i verden nå og mener å ha en E51 kasse. den har slike skruefester som på bildet her. C50 kasse har en smalere og anne plassering av den ene bolten øverst til venstre på bildet inne i ringen altså.

Men skal stikke å ta noen bilder av min også så man kan være sikker.
Vedlegg
E51_merket.JPG
E51_merket.JPG (51.5 kiB) Vist 698 ganger

#193177  av SuperZite

Litt vanskelig å ta bilde av den når den står inne i bilen men her er aksling på venstre side og org feste brakket som satt på den måtte sette på minne gamle braketter på venstre side for girkasse og høyre side for motor feste de framme og bak passet.
Vedlegg
Bakre girkasse feste.
Bakre girkasse feste.
Girkasse 009.jpg (36.99 kiB) Vist 687 ganger
org feste brakett som sitter på girkassa. Feil vinkler osv så måtte bruke gamle fra c-kasse
org feste brakett som sitter på girkassa. Feil vinkler osv så måtte bruke gamle fra c-kasse
Girkasse 008.jpg (43.97 kiB) Vist 292 ganger
Venstre aksling tatt forfra.
Venstre aksling tatt forfra.
Girkasse 006-1.JPG (35.26 kiB) Vist 687 ganger

#193178  av SuperZite

Er det noe mulig for å sjekke lagra uten å splitte kassa må vel splittes for å se på diffen.

#193219  av SuperZite

Har kassa til sw20 3sgte samme problem? Er vist samme innmat i E51 aw11 s/c kassa som det er i E153 eller hva den heter den som sitter i sw20.

#193465  av Morten

SuperZite skrev:Er vist samme innmat i E51 aw11 s/c kassa som det er i E153 eller hva den heter den som sitter i sw20.
Ville ikke satt mye penger på at den innmaten går om hverandre. Kassene ser ganske like ut helt til du har de ved siden av hverandre og åpner. Det at kassen er den samme og innmaten like sterk i AGZE kassen er en myte. Markus hadde oppe en og sjekka i fjor vinter (ikke sikker på om det var aw11, ae92 eller ae101 kasse), og 3sgte kassens innmat er en god del kraftigere..

#193508  av SuperZite

Morten skrev:
SuperZite skrev:Er vist samme innmat i E51 aw11 s/c kassa som det er i E153 eller hva den heter den som sitter i sw20.
Ville ikke satt mye penger på at den innmaten går om hverandre. Kassene ser ganske like ut helt til du har de ved siden av hverandre og åpner. Det at kassen er den samme og innmaten like sterk i AGZE kassen er en myte. Markus hadde oppe en og sjekka i fjor vinter (ikke sikker på om det var aw11, ae92 eller ae101 kasse), og 3sgte kassens innmat er en god del kraftigere..
Ok.. Kan god være at jeg tar feil, har bare lest på forumet til toymod, og der har de pratet om dette, der blir det sagt at de er like, men skal ikke nekte for at du har rett. :-)

E51 RWD
E58/E52 FWD

#194770  av SuperZite

Har nå byttet gir olje på kassa og fått kjørt litt med den og alle ulyder er borte jeg brukte GL-5 for girkasser med LSD.

Anbefalt å bruke på E51 girkasser.

Oil grade: API GL-4 or GL-5
Viscosity: SAE 75W - 80 or 80W - 90
Capacity: 4.2 liters (4.4 US qts, 3.7 lmp. qts)