TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justerbare KONI?? how to operate..??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #194545  av WaxFraq

som i temateksten...hvordan justerer man demperene uten at bilen blir "fucked" å kjøre etterpå???

man kan liksom ikke stikke en finger i jorda å vri knoppen noen runder med bind for øynene.. :roll:

men..hvordan har dere justert inn deres understell??

liksom..fra helt stiv til???
takker for innlegg..da mitt forrige prosjekt som omhandlet understell var OME hevesett til en patrol jeg hadde..blir liksom litt andre veien...hehe 8)

#194553  av lasse

Er bare å passe på å vri likt på begge foran og likkt og begge bak likt.
Er vel bare å prøve seg frem og se hv man liker, er jo forskjell på hvordan det blir med forskjellige typer fjærer også.

Jeg kjører med de bak justert litt over midten mot det stive og litt mykere foran, har tein senkefjærer...

#194554  av kake

Hva slags fjærer har du ? Er de stive ? Har ikke Koni selv, men KYB AGX, som er justerbare i 4 trinn. Til gatebruk kjører jeg disse på 2 både foran og bak, da dette gir en passende demping uten at det blir for hardt (Er fortsatt forholdsvis stivt). På bane bruker jeg de på 4-4 noe som på gata føles ut som å kjøre på et vaskebrett, men på bane merkes ikke det, og det fører til mindre krenging og jeg kan holde høyere fart gjennom svingene.

Er jo bare å prøve seg frem. Kjør noen turer på maks og helt på min og finn ut hva du syntes. Kjør på motorvei, på landevei og over ujevnheter etc.

Til banekjøring og inspirert kjøring er det vel ingen fasitsvar på innstilling, da det kommer f.eks ann på hvordan felg/dekk og fjærer du har. Med nogenlunde samme dekkbredde som mange har foran/bak på sw20 overstyrer den jo bra, og da kan det jo være en fordel å ha demperne litt mykere bak eller stivere foran for å kompensere (hvis det gir noe lavere rundetider da). Generelt så slipper det bråere dess stivere det er og i den enden som er stivest slipper det først. Du må nesten prøve dette på bane da det ikke nytter i det hele tatt å teste slikt på vei.

#194702  av WaxFraq

8)
tusen takk for fine innlegg!
jeg tror jeg har H&R senkefjærer..ligger værtfall noen TÜV papirer i hanskerommet med det stemplet på værtfall.. :lol:

ellers så har jeg 205/40/17 forran og 235/40/17 bak..

skal på lånke, en bane i N-T til helgen..får teste ut litt da.. 8)

takker igjen for innlegg...!

(hva lager remus?)