TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nedre bærearm st205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #194099  av Andy_Celica

hadde bilen på en bukk idag for å skjekke statusen på understellet, fant da ut at jeg hadde slak i nedre bærearmer på begge sider. er foringen som er defekt, søkte litt på forumet nå og kom frem til at hele armen må kjøpes, blir 7k det, men det må vel være mulig å få noen til å kunne lage en slik foring? da vil det jo i tilfelle bli mye billigere, kom gjerne med tips, vil ikke bruke 7k på sånt :(

Edit: går det i tilfelle å fylle den foringen som sitter der med polyretan og sett den inn igjen?

#194114  av sleeper

ja, det går ann og lage en ny... en kammerat av meg har akkurat gjort det.. skal spørre han om hvordan han gjorde det.. :wink:

#194115  av Andy_Celica

sleeper skrev:ja, det går ann og lage en ny... en kammerat av meg har akkurat gjort det.. skal spørre han om hvordan han gjorde det.. :wink:
Fint :D
 #194168  av sindrejl

Andy_Celica skrev:hadde bilen på en bukk idag for å skjekke statusen på understellet, fant da ut at jeg hadde slak i nedre bærearmer på begge sider. er foringen som er defekt, søkte litt på forumet nå og kom frem til at hele armen må kjøpes, blir 7k det, men det må vel være mulig å få noen til å kunne lage en slik foring? da vil det jo i tilfelle bli mye billigere, kom gjerne med tips, vil ikke bruke 7k på sånt :(

Edit: går det i tilfelle å fylle den foringen som sitter der med polyretan og sett den inn igjen?
er du tøff fyller du foringen med glasslim tror jeg det var jeg fikk tips om. Blir litt hardere enn polyurethane. men det funker som fanden :D Dog for å få det like stabilt må du sikkert gjøre det på andre siden også da.

#194204  av Peak

Er det snakk om en yttre kule, eller indre foringer?

#194214  av sleeper

prata med han kammeraten min tidligere i dag, og han hadde kjøpt nye.. men drev og forska litt på og fylle de gamle med polyuretane..

han mente at det ikke skulle være noe problem ivertfall.. så ta kontakt med noen som kan gjøre det, du har jo ikke noe og tape...

#194239  av sindrejl

sleeper skrev:prata med han kammeraten min tidligere i dag, og han hadde kjøpt nye.. men drev og forska litt på og fylle de gamle med polyuretane..

han mente at det ikke skulle være noe problem ivertfall.. så ta kontakt med noen som kan gjøre det, du har jo ikke noe og tape...
har hørt at dette skal gå bra ja.. å fylle altså :) er så svine dyrt å kjøpe nytt stag at det er verdt å prøve

#194255  av Andy_Celica

Peak skrev:Er det snakk om en yttre kule, eller indre foringer?
indre foring

#194256  av Andy_Celica

sleeper skrev:prata med han kammeraten min tidligere i dag, og han hadde kjøpt nye.. men drev og forska litt på og fylle de gamle med polyuretane..

Ok.

Men har lurt på å prøve å få dreia noen alu foringer! er det mulig å bruke slike der, de vil jo være ganske stive?

#194305  av defred

Andy_Celica skrev:

Ok.

Men har lurt på å prøve å få dreia noen alu foringer! er det mulig å bruke slike der, de vil jo være ganske stive?
Du må ikke glemme at disse foringen oppfører seg som uniball kuler, derfor er det en del bevegelser i de selv om de er nye.

#194321  av MacBain

Jeg har begge de nedre bærearmene til høyresiden, som jeg kjøpte fra motorimport.dk hvis du er interessert i dem. Er forøverig en skikkelig drittjobb å bytte, mutteren på innsiden av traversen løsnet, så jeg måtte levere bilen til toyota.
Der måtte de spiltte traversen for å få løs den gamle bærearmen. Toyota mente at de bærearmene jeg ga dem ikke passet, selv om jeg også har superstrutt.
Måtte derfor ut med nesten 9000,- for å bytte begge bærearmene på høyresiden :shock:.

Her er forøverig en bra side med steg for steg instruksjoner til hvordan du både kan teste og bytte SS oppheng på ST205.
Se under "how to -> suspension -> Change 205 SS.." så
http://www.gtfours.co.uk/
Vedlegg
Bærearm_ST205_2.jpg
Bærearm_ST205_2.jpg (166.22 kiB) Vist 259 ganger
Bærearm_ST205.jpg
Bærearm_ST205.jpg (67.48 kiB) Vist 261 ganger