TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ang T20 og rust

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #192923  av peterK

Hei,

har lenge vært på utkikk etter celica, og sikler etter t20. Tingen er at jeg har sett på noen, så kom jeg over en svart en som var DØNN strøken. Bortsett fra litt overfladisk rust i dørene, sa eieren. Så litt ille ut på bilder, men nå når jeg ble oppmerksom på det så er det på flere biler jeg har sett på. Se på bildene som jeg legger ved, er dette en "sykdom" hos disse bilene? Kommer det av noe spesiellt? Er det egentlig noe å frykte når man ser på disse bilene?

Sånn som den på bildene var litt ille, og de jeg pratet med mente det kom av fukt innunder dørpanelet, og var rustet tvers igjennom, og må kappen og legges inn nye plater.

Foresten, nå som vi er inne på det... Er det flere "skjulte feil" på T20, som det kan være vanskelig å se ved første øyekast som man kanskje burde se litt på før man evt. vurderer et kjøp / skal se tilstand?

-P
Vedlegg
Dør3
Dør3
toyota celica 017.jpg (434.36 kiB) Vist 188 ganger
Dør2
Dør2
toyota celica 016.jpg (396.17 kiB) Vist 197 ganger
Dør 1
Dør 1
toyota celica 014.jpg (438.58 kiB) Vist 196 ganger

#192932  av Hyperion

Akkurat det du skriver her fikser karosseriverkstedet til toyota for meg nå på min st205. De sa det var typisk på noen carinaer og celicaer. Hadde noe med den pakningen rundt døra å gjøre ettersom jeg skjønte. På min skal de ta rusten, pusse og lakke opp igjen. Må ta hele dørene siden rusta går på undersiden og rundt. De trodde ikke det kom til å bli pent uten. Toyotapris på jobben er ca 15000,-... ikke akkurat billig.

Er du heldig så finner du helt sikkert eksemplarer der dette ikke er et problem.

Ellers er t20 celicaen som toyota flest. Driftsikker og grei, men pass på rust ja :)

#192975  av Hyperion

CelicaGT skrev:Var ein ufattelig høg pris :shock:
Ka er prisen for nye dører?
Er en høy pris ja. Hadde vært interessant å se pris på nye dører, men tviler på om det blir noe billigere. Kanskje huggern har noen? Jeg er ikke så nevenyttig når det kommer til motorer og slikt, så toyota tar unna mye rart nå. Men tror jeg skulle funnet meg en delemotor og prøvd å lære litt selv, for jammen blir det mye penger.

#192977  av Andy_Celica

Jeg har t20 karoseriet men har da ingen problemer med rust der,men på den gamle carina e en jeg hadde, slet jeg med det problemet.

Det jeg gjorde var å slipe vekk lakken, og sandblåse, og i bunnen der metallet er bøyd, hadde jeg på et stoff som blanner seg med rusta og lager et slags lag, slik at det ikke ruster mere, så lakerte jeg først med epoxi lakk, og deretter fyller og til slutt med lakk, og det har nå vært bra i et år :D

#192982  av peterK

Hyperion skrev:Akkurat det du skriver her fikser karosseriverkstedet til toyota for meg nå på min st205. De sa det var typisk på noen carinaer og celicaer. Hadde noe med den pakningen rundt døra å gjøre ettersom jeg skjønte. På min skal de ta rusten, pusse og lakke opp igjen. Må ta hele dørene siden rusta går på undersiden og rundt. De trodde ikke det kom til å bli pent uten. Toyotapris på jobben er ca 15000,-... ikke akkurat billig.

Er du heldig så finner du helt sikkert eksemplarer der dette ikke er et problem.

Ellers er t20 celicaen som toyota flest. Driftsikker og grei, men pass på rust ja :)

Ja, var akkurat det som gjorde at jeg trakk meg fra kjøpet. Skal jeg kjøpe bil, så er jeg ikke intr. i å pusse, slipe, lakke / kjøpe nytt. Da vil jeg gjerne ha det så optimalt som mulig :) Og var akkurat det med pris som gjorde bilen totalt uintr. Skal og se på en annen celica i ettermiddag, så skal ha med meg øynene og se etter småtteri :)

Ellers noe annet som kan være vanskelig å få øye på, men som er "problem" med celica?

#192996  av Ezbond

jeg kjøpte meg jo celica nå.. hvor calipperen bak var fucka samt navet!

#192997  av Andy_Celica

De kan oxo ha en tendens til å ruste i skjermene bak, pga hjula stikker utenfor og og da blir det fort litt rust!

#193243  av MR_T

Har samme problemet på dørene mine også, ja dette er tydeligvis et problem på disse bilene, er vel viktig og tørke under dørene når man vasker bilen også blir alltid liggende mye vann der. Tror jeg skal prøve tipset over, nekter å betale 15.000 for det hvertfall

T.R

#193277  av GT_rider

Er jo nederst på døra dette, og der har det jo en tendens til å samle seg litt diverse, som f.eks salt om vinteren, og ellers vann som blir liggende ei stund før det fordamper. Når dette først får tak, så begynner det å tære på stålet. Og det er nok desverre ikke bare Celica, og Carina somer plaga med det, har sett mange biler som lider av samme sykdom......er jo noe som kommer fram når bilene begynner å få noen år på baken....er ikke alltid like enklet å huske på sånne småting når man vasker/vedlikeholder en bil sånn i det daglige....

#193300  av Speeder

Ny dør koster 8000,-

Jeg har ingen problemer rust, noe sted på min bil i allefall.

#193421  av Hyperion

Oppdatering på mine dører: Toyota ringte i dag og fortalte at de ikke kom til å pusse og lakkere opp igjen hele dørene for rusten hadde trengt for langt. Ergo kunne de bare pusse bort og fylle døra med ruststopp og lakke pent igjen. Holder sikkert bare maks et par år. Så nye dører må på i fremtiden. Siden de allerede hadde begynt på jobben så betaler jeg ikke for begge deler. Ny dør var 6900,- pluss moms. Med jobb og alt hadde det blitt i overkant av 30 000,- Det gjør jeg ikke nå. Får heller kjøpe dører og finne andre til å lakke og slik om et år eller to tenker jeg..