TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mr2 gti 1994 model vs. mr2 turbo 92

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #188544  av CelicaTurbo
 
Azrael skrev:
TrustNo1 skrev:Litt opp og ned men generellt så har vel turboutgavene mer utstyr også. Hvordan det er med nyere modell vet jeg ikke, men personlig ble jeg veldig glad i både crusiecontrol, servo og AC som jeg manglet i min gamle MR2.
Servo og AC ble vel standard på 92+? Mer usikkert på om cruisecontrol ble standard da?
Min 92+ revisjon MR2 hadde ikke AC så det var ikke standard på europeiske modeller da ihvertfall, men så langt jeg har forstått er ABS, airbag og servo standard fra 92.

 #188554  av TrustNo1
 
guffen85 skrev: ja du gikk over til turbo fra gti? sånn å skjønne?
Stemmer det. Jeg hadde GTI'n i litt over to år, men vurderte lenge å bytte til turbo. Men i og med at den jeg hadde var enkleste modell og hadde ikke noe av ekstrautstyret som cruisecontrol, servo eller AC så klarte jeg liksom aldri å bestemme meg om jeg skulle bare skifte motoren eller kjøpe ny bil. Ettermontering av slikt utstyr hadde blitt en utrolig omfattende jobb. Sannsynligvis hadde det blitt dyrere enn å bytte bil også.

Etter lånet var nedbetalt, så kom jeg over den turbo-utgaven jeg har nå, og da kunne jeg rett og slett ikke motstå fristelsen :)


Om du skal handle, så vil jeg anbefale deg å først sjekke litt etter ting som vanligvis er feil ved disse bilene. Min gamle gti slukte olje som fy før jeg fikk ny motor til den. Det er vel også vanlig at synch ringene til girkassen ikke er helt på topp.

Søk litt på forumet, så finner du nok mange tips på ting du burde se etter ved kjøp.

 #188568  av Morten
 
guffen85 skrev:dette er gti jeg har funnet som gjorde meg frista på å kjøpe gti fremfor turbo få høre hva dere mener
http://www.need4speed.no/index.php?opti ... &Itemid=25
Hehe, mye info som ikke stemmer i den oppsummeringa av MR2 historie da men... :lol:

Men bilen ser nå fin ut på bildene da. Gått langt?

Ellers vil jeg og anbefale turbo modellen hvis du tror du kommer til å ønske den effekten, og det står mellom to stk og begge er god stand. Dette forutsatt at turboen er registrert som turbo da.. Kjøper du en org. turbo kan du fikse utseende og fortsatt ha lovlig bil. Kjøper du GTi og bygger om til turbo er ikke bilen lovlig lenger (ja du KAN nok regge den om til turbo, men da får du full effekt/vektavgift på forskjellen siden denne bilen blir førstegangsregga i Norge i 2006).

Kommer såklart også an på deg som type. Er ikke alle som har behov for de ekstra kreftene, og isåfall er jo 94+ finere utseende messig fra butikk. Men forskjellen i effekt er mye mye mye større enn det det ser ut som på papiret (175 vs 200hk). Prøvekjør begge, og du skjønner hva jeg mener (hint: 304NM vs. 186NM... :mrgreen:)

 #188588  av guffen85
 
Morten skrev:
guffen85 skrev:dette er gti jeg har funnet som gjorde meg frista på å kjøpe gti fremfor turbo få høre hva dere mener
http://www.need4speed.no/index.php?opti ... &Itemid=25
Hehe, mye info som ikke stemmer i den oppsummeringa av MR2 historie da men... :lol:

Men bilen ser nå fin ut på bildene da. Gått langt?

Ellers vil jeg og anbefale turbo modellen hvis du tror du kommer til å ønske den effekten, og det står mellom to stk og begge er god stand. Dette forutsatt at turboen er registrert som turbo da.. Kjøper du en org. turbo kan du fikse utseende og fortsatt ha lovlig bil. Kjøper du GTi og bygger om til turbo er ikke bilen lovlig lenger (ja du KAN nok regge den om til turbo, men da får du full effekt/vektavgift på forskjellen siden denne bilen blir førstegangsregga i Norge i 2006).

Kommer såklart også an på deg som type. Er ikke alle som har behov for de ekstra kreftene, og isåfall er jo 94+ finere utseende messig fra butikk. Men forskjellen i effekt er mye mye mye større enn det det ser ut som på papiret (175 vs 200hk). Prøvekjør begge, og du skjønner hva jeg mener (hint: 304NM vs. 186NM... :mrgreen:)
har tvilt litt nå men tror det blir en turbo ja. lysten på effekten :D

 #188596  av Dalan
 
guffen85 skrev:lysten på effekten :D
Er det effekten som frister deg så anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe turbo med en gang. Har hatt turbo i min i èn dag og det er en helt annen bil ;)

Er det en spesiell turbo-mr2 du har sett deg ut eller?

 #188610  av guffen85
 
Dalan skrev:
guffen85 skrev:lysten på effekten :D
Er det effekten som frister deg så anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe turbo med en gang. Har hatt turbo i min i èn dag og det er en helt annen bil ;)

Er det en spesiell turbo-mr2 du har sett deg ut eller?
har ikke sett meg ut noen nei. det som er et lite problem må finne en å det rimelig fort også. skal køpe i begynelsen av august. er ferdig i armyen da:P

 #188611  av TrustNo1
 
Skal du finne en MR2 turbo i norge må du nok belage deg på litt tolmodighet. Det er relativt langt i mellom fine eksemplarer. Derimot skal du importere så er vel valgene litt flere. De fleste som importerer MR2 turbo henter vel i fra USA.

EDIT:
er vel verdt å nevne også at om du klarer deg med bil som har høyre-ratt så kan du spare ganske mange kroner på dette ved å kjøpe en japansk-importert bil.

Personlig kunne jeg ikke tenkt meg en bil med "feil-styring" men dette er forsåvidt en smaks-sak :)

 #188612  av guffen85
 
TrustNo1 skrev:Skal du finne en MR2 turbo i norge må du nok belage deg på litt tolmodighet. Det er relativt langt i mellom fine eksemplarer. Derimot skal du importere så er vel valgene litt flere. De fleste som importerer MR2 turbo henter vel i fra USA.

EDIT:
er vel verdt å nevne også at om du klarer deg med bil som har høyre-ratt så kan du spare ganske mange kroner på dette ved å kjøpe en japansk-importert bil.

Personlig kunne jeg ikke tenkt meg en bil med "feil-styring" men dette er forsåvidt en smaks-sak :)
har u noen bra sider jeg kan lete på da?? har sett litt. å kun funnet en. har snakket litt med need4speed gutta , nippon og japan auto ikke fått svar av de siste. men om jeg finner en bil å viser dem å sier den vil jeg ha. så går ting fortere kanskje??

 #188617  av TrustNo1
 
Da må nok noen andre komme med tips. Personlig har jeg null peiling på import. Den jeg kjøpte kom jeg over ved en tilfeldighet, en her på forumet som solgte.

I og med at fine eksemplarer er såppas skjeldene i norge, så gjenspeiler det seg nok noe i prisen. Du kan nok spare en god del penger på å importere.

 #188619  av guffen85
 
TrustNo1 skrev:Da må nok noen andre komme med tips. Personlig har jeg null peiling på import. Den jeg kjøpte kom jeg over ved en tilfeldighet, en her på forumet som solgte.

I og med at fine eksemplarer er såppas skjeldene i norge, så gjenspeiler det seg nok noe i prisen. Du kan nok spare en god del penger på å importere.
ja ut i fra det jeg har sett så virker det sånn ja. du som kjøpte den hvite eller???

 #188622  av TrustNo1
 
guffen85 skrev:
TrustNo1 skrev:Da må nok noen andre komme med tips. Personlig har jeg null peiling på import. Den jeg kjøpte kom jeg over ved en tilfeldighet, en her på forumet som solgte.

I og med at fine eksemplarer er såppas skjeldene i norge, så gjenspeiler det seg nok noe i prisen. Du kan nok spare en god del penger på å importere.
ja ut i fra det jeg har sett så virker det sånn ja. du som kjøpte den hvite eller???
Jepp, det stemmer

 #188624  av guffen85
 
TrustNo1 skrev:
guffen85 skrev:
TrustNo1 skrev:Da må nok noen andre komme med tips. Personlig har jeg null peiling på import. Den jeg kjøpte kom jeg over ved en tilfeldighet, en her på forumet som solgte.

I og med at fine eksemplarer er såppas skjeldene i norge, så gjenspeiler det seg nok noe i prisen. Du kan nok spare en god del penger på å importere.
ja ut i fra det jeg har sett så virker det sånn ja. du som kjøpte den hvite eller???
Jepp, det stemmer
så på den jeg også utrolig fin bil det der. hadde flaks der. ikke mange som er så fine i norge. er vel knapt noen

 #188634  av TrustNo1
 
Nei, er fornøyd med den. Fin i lakken, ingen riper eller bulker. Kun noen minimale stensprutskader forran. Alt utstyr er det også på den + endel trim var gjort fra før (ca 300hk). Det var også gjort litt småfiks som lakering av frontleppe, byttet til 94+ baklykter og senterplater, 3" eksos, samt hvite blinkere.

Noe dyr var den, men for meg var dette ekstrautstyret verdt pengene. Skulle jeg ha fikset opp en orginal bil tilsvarende selv, så hadde det nok blitt minst like dyrt, og mer arbeid.

Det er egentlig litt slikt du burde tenke deg om før du velger ut en bil, hva har du tenkt å gjøre med den? Det kan godt være mulig at du kan få en bil som det har blitt gjort endel med fra før, uten at prisen stiger så alt for mye. Du vil isåfall spare endel penger på lang sikt om du velger riktig.

 #188637  av FireWalk
 
Noe som ikke har kommet opp i tråden hittil er jo dette med vedlikehold. Kjenner en del folk med både GTI og turbo nå, inkludert meg selv som har hatt begge deler. Og jeg kan med 100% sikkerhet si at det er vesentlig dyrere å vedlikeholde en MR2 turbo enn en MR2 gti.. Turbo motoren er jo en 2liter det også, bare at man tar ut mer hk av den motoren. pga turboen blir det jo mer trykk i turbo motoren, større påkjenning for all innmat i motoren, samt drivverk osv. Alt i alt, MR2 turbo slites fortere enn MR2 Gti som har gått like langt.. (med unntak av ekstreme tilfeller der man sammenligner med et virkelig GRISEKJØRT eksemplar, men vi tar såklart utgangspunkt i to ganske like sjåfører her. )

Man må belage seg på mer motor vedlikehold og spontane utgifter om man har MR2 turbo..

I går kjørte jeg en 95 modell Celica, og smilet kom med en gang. Litt kjekt å kjøre en bil uten turbolag til en forandring. Noen vil nok sette pris på å ha effekten der med en gang slik man har på en sugemotor.

En turbo motor hevder seg ved at den har mer krefter til å kjøre fort med. Men hvor ofte får man virkelig tråkket på gassen i Norge da? etter å ha hatt MR2 turbo en stund (en godt trimmet en også) så har jeg oppdaget at jeg kjører som en gammel prest... Kjørte av en eller annen grunn mer aktivt når jeg hadde GTI... Da var det full gass hele tiden (akkurat som med fiestaen he he )
forstå seg på det den som kan.. :lol: